ח"כ אורלב – המשטרה והפרקליטות לא אוכפים את החוק המגן על ילדים!



לאור רצף המקרים הטרגיים שהתרחשו לאחרונה שבהם הושארו ילדים קטנים ללא השגחה (טביעה בבריכה, השארה ברכב נעול, נפילה ממרפסת ועוד), קיימה הוועדה לזכויות הילד ישיבת מעקב מיוחדת בכדי לבדוק את מידת אכיפתו של החוק הנועד להרתיע ולמנוע מקרים שכאלה.

 בישיבת מעקב של הוועדה לזכויות הילד הבוקר, בהשתתפות נציגים מהמועצה לשלום הילד, רשויות הרווחה, החינוך, המשטרה והפרקליטות, עולה כי למרות החוק המפורש משנת 2001 המנחה כי בעבירה של השארת ילד עד גיל שש ללא השגחה, העונש יהיה משנה ועד שלוש שנות מאסר, בפועל – במשך העשור שחלף, נפתחו במשטרה 811 תיקים בגין עבירה זאת, אך כשלושה רבעים מן התיקים כלל לא הגיעו לדיון בבית המשפט, ומרביתם נסגרו מחוסר עניין לציבור ותואנות שונות.
ח"כ זבולון אורלב (בתמונה), מי שהיה מיוזמי החוק בזמנו, לאור ריבוי המקרים בהם הורים שכחו או השאירו במכוון את ילדיהם ברכב, הביע פליאה בפני נציגי הפרקליטות והמשטרה על אוזלת האכיפה של החוק לטענתו, וציין כי "החוק לא נועד "להתחשבן" עם הורה ספציפי – אלא עיקרו בקביעת הנורמה הציבורית ולעקור תופעה פסולה מהשורש".

מנכ"ל המועצה לשלום הילד יצחק קדמן, קבל אף הוא בפני נציגי הפרקליטות על כי במקרים מהתקופה האחרונה, דוגמת אב שהשאיר במכוון את תינוקו ברכב ויצא לסידורים, ורק בזכות עובר אורח ערני אשר שבר את שמשת הרכב והציל את התינוק ממות בטוח, ובמקרה נוסף בו אם השאירה את ילדה הקטן לבד בבית למשך יום שלם – בחרה המשטרה להסתפק באזהרה בלבד. "אני מבקש מהפרקליטות שלא לוותר! איני מבקש עונש מאסר בהכרח, אלא לפחות קנס כספי.. " ציין קדמן והוסיף: "זה מה שצריך לעשות כדי שמשהו ישתנה כאן".


בתגובה לדברים, אמרה מנהלת המחלקה הפלילית של מחוז ירושלים, נורית בלומשטיין (בתמונה), כי "המגמה היא שכאשר יש ראיות – יש העמדה לדין", אולם ציינה כי "במקרים בהם ישנו האלמנט הטרגי של אובדן ילד – האינטרס הציבורי להענשה יורד אוטומטית". נציגת המשטרה בדיון רב פקד מירי אלימרי, "גלגלה" את האחריות לפתחה של הפרקליטות, כאשר הצהירה כי "ברגע שנפתח תיק – המשטרה מבצעת את הליך החקירה במלואו, ולאחר סיומו הפרקליטות היא זאת שמחליטה אם התיק נסגר או ממשיך בהליך".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה