הורדת מחירי המזון: "הבשורה יצאה מירושלים ושמה רמי לוי"



דיון סוער התרחש בוועדת הכלכלה של הכנסת כשעל הפרק צעדי הממשלה להורדת מחירי המזון,בדיון נכחו חברי כנסת, פעילים חברתיים ונציגי רשתות השיווק, התבטאויות חריפות הושמעו כנגד התנהלות הממשלה ופקידי המדינה, בעיקר על אוזלת ידה של הממשלה כנגד הריכוזיות של החברות הגדולות במשק, המתנהלות לטענת משתתפי הדיון – כ"קרטל" העושק את האזרחים.

כבר למן פתיחת הדיון, נאלץ יו"ר הועדה, ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) לקרוא לסדר מספר חברי כנסת אשר התפרצו לדברי סגן שר האוצר יצחק כהן (ש"ס) והפריעו למהלך הדיון, בין השאר גם בחבריו לקואליציה, חברי הכנסת אופיר אקוניס ומירי רגב (ליכוד), אשר לא חסכו דברי ביקורת כנגד התנהלות הממשלה בה הם מכהנים.
יו"ר הועדה ח"כ שאמה וח"כ אקוניס

ברקע הדברים, עמדה כמובן מחאת הקוטג' המוצלחת, אשר הפכה ל"סמל" של ניצחון צרכני בעיני רבים ממשתתפי הוועדה. ח"כ אקוניס טען כי ה"ניצחון" הושג ללא התערבות הממשלה – וכי הפתרון לבעיית מחירי המזון הגבוהים הוא עידוד התחרות, ואילו ח"כ רגב רואה בקוטג' כסימן המבטא את המצב בארץ בו מעמד הביניים הולך ונשחק תחת הנטל – ומצטרף במהרה אל המעמדות הנמוכים.
ח"כ עמיר פרץ בחר לתקוף את הממשלה וטען כי "היא כישלון וצריכה ללכת הביתה", ואף ציין כי "מתבצעת כאן חדירה של הממשלה אל המקרר של האדם, וכי הממשלה שבויה בידי בעלי ההון ומביאה בהתנהלותה לפערים החברתיים הגדולים בתולדות המדינה". ח"כ הכנסת יוליה שמאלוב-ברקוביץ' (קדימה) אף כינתה את המצב השורר כיום כ"פיגוע חברתי", וכי ישנה התחושה בעם כי הממשלה מזלזלת בו. "האזרחים לא מספיקים למחות על הקוטג', וכבר מעלים את מחירי הדלק.. פונים למחות נגד הדלק – והממשלה מעלה את מחירי המים. יורים בעם מכל הכיוונים".
קוטג' - סמל המחאה
רמי לוי, אשר שמו חזר והוזכר בדברי המשתתפים כדוגמא לבעל רשת שיווק אשר בחר להוריד משמעותית את מחיר סל מוצרי המזון, ובכל זאת מציג נתוני רווח, נשא אף הוא דברים וקרא לממשלה "לברר מה הוביל לכך ש-5 יצרניות מזון (הכוונה בדבריו ל"תנובה", "אוסם", "שטראוס", "יוניליוור" ו-"טרה", י.ח), שולטות בריכוזיות מוחלטת בענף המזון, מה שהוביל להעלאת מחירים לכל אורך הדרך". בתגובה לשאלה שהוצגה בפניו, כיצד הוא (בניגוד לרשתות האחרות), מוריד מחירים ועדיין מצליח לשמור על ריווחיות, ענה לוי כי הוא החליט "להוריד מחירים, כדי למכור אמנם ברווח נמוך – אך למכור הרבה!, אני מאפשר למוצרים מסויימים להיות זמינים גם עבור אלה שידם אינם משגת (בהתייחסותו לפער הניכר במחירי אותו מוצר מסוים בינו לבין היצרניות הנ"ל). אני מאפשר להמון בתי אב לגמור את החודש!".
יפתח שקד, מראשי מחאת הקוטג', קרא לממשלה להתערב ולהגביל את התנהלותן הפרועה של יצרניות המזון, וכי לא ייתכן כי אותן החברות מוכרות את מוצריה בחו"ל, במחיר הזול בממוצע של כ40% לעומת המחיר בו הן מוכרות את אותם המוצרים בארץ".
גורם בכיר במשרד האוצר אמר בסוף הדיון ל"ירושלים נט" בעילום שם, כי "הבשורה יצאה מירושלים – ושמה רמי לוי".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה