מדעים לתלמידים - תוכניות החינוך לשנת תשע"ב



לקראת פתיחת שנת הלימודים אנו מביאים לכם את התכניות העתידיות של מנהלת חינוך ירושלים: קידום תוכניות ייחודיות ללימוד מקצועות המדעים, בהתאם לאחד מהיעדים המרכזיים של עיריית ירושלים בשנים האחרונות, והגדלת מספר תושבי העיר המתמחים בתחומי המדעים והטכנולוגיה

כחלק ממדיניותה של מנח"י, נכנסה לעיר תכנית קדם-עתידים, במסגרתה מקבלים תלמידי כיתות ט'-יב' תגבור לימודי מתמטיקה, אנגלית ומדעים. בעזרתם ותרומתם של גופים מהמגזר השלישי, ובריכוזו של מכון בראנקו-וייס, משתתפים התלמידים בסיורים לאקדמיה, לצבא, למכוני המחקר ולתעשייה.

 
 על אף שהתכנית מיועדת במקור לערי הפריפריה, עיריית ירושלים התעקשה להשתתף גם כן, ואף גייסה כ-2.4 מיליון שקל לטובת הפעלתה. בשנה הבאה  ימשיכו את לימודיהם בתכנית 323 תלמידים, אליהם יתווספו תלמידים נוספים מעשרה בתי ספר בעיר.      
 
העתודה המדעית הטכנולוגית היא ללא ספק, תכנית תובענית יוצאת דופן. כבר בכתה ז' נבחרים תלמידים מצטיינים לתכנית, כאשר בהמשך משתתפיה  ניגשים בתיכון לבגרות טכנולוגית איכותית. הבגרות כוללת 5 יחידות לימוד מתמטיקה, 5 יחידות לימוד פיזיקה או מקצוע מדעי אחר מתכנית הלימודים,  וכן 5 יחידות לימוד טכנולוגיה עלית: הנדסת תוכנה, הנדסת אלקטרוניקה, הנדסת מכונות, ביוטכנולוגיה או מגמה מדעית טכנולוגית. בשנה הקרובה ייכנסו לתכנית שבעה בתי ספר ירושלמים.
 
בשיתוף עם היחידה לשוויון בין המינים במשרד החינוך, חברת אינטל ומעבדות הנוער על שם בלמונטה, מפעילה מנח"י תוכנית מיוחדת  לקידום בנות במקצועות המדעים והטכנולוגיה. במסגרת התוכנית עוברות הבנות עשרה מפגשים הכוללים הרצאות עם דמויות מפתח בעולם ההיי טק, נשים מדעניות, ומפגשי העצמה אישית.
 
ישנן תוכניות נוספות שפועלות כיום בעיר, ויופעלו גם בשנה הקרובה. אחת מהתוכניות נקראת "מצוינות 2000", היא מדגימה היטב את השינוי שחל במערכת השינוי בעיר. בתוכנית השתתפו בשנה האחרונה, מספר חטיבות ביניים ויותר מ25% מבתי הספר היסודיים בעיר. בשנה הקרובה, תחל התכנית לפעול בחמישה בתי ספר נוספים, ובסך הכל תתקיים ב-30 בתי ספר.   
 
תוכנית נוספת נקראת "תכנית אמירים", הפועלת השנה ב-16 בתי ספר יסודי והעל יסודי. במסגרת התוכנית נחשפו התלמידים לתחומי עניין שונים. כל תלמיד יכול לבחור ולהעמיק בנושא נבחר, על ידי שימוש במאגרי מידע, סיכום ותמצות של החומר ופיתוח כישורי תקשורת. הדרישה הסופית היא ביצוע והצגה של מחקר אותנטי בנושא. בשנה הבאה צפוי גידול במספר בתי הספר שישתתפו בתכנית הזו.
 
  גם פרויקט "חושבים חיובי+" ימשיך לפעול בירושלים זו השנה הרביעית ברציפות. בפרויקט, כזכור, מקבלים תלמידי בתי הספר בעיר, שיעורי עזר ממתנדבים, המגיעים מארבע חברות הייטק שונות בירושלים. השיעורים מתקיימים במשרדי החברות בהר חוצבים, כך שתוך כדי התגבור, התלמידים נחשפים לעולם ההיי טק והעסקים. בשנה שעברה השתתפו בפרויקט 80 מתנדבים ו-106 תלמידים משלושה בתי ספר.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה