העירייה למען זכויות עובדי הקבלן



העירייה בשיתוף עמותת "במעגלי צדק" הפיקה חוברות הכוללות את זכויות עובדי הקבלן והן יחולקו לכל עובדי הקבלן המועסקים על ידה. בנוסף: ניתנת העדפה במכרזים לחברות המשלמות שכר גבוה יותר ושומרות על זכויות העובדים

עיריית ירושלים פועלת "בנחישות ובהתמדה למיצוי זכויות עובדיה" אומרים היום בעירייה, ובכלל זאת "זכויות עובדי חברות הקבלן המועסקים על ידה, בין היתר על ידי השקעת משאבים כספיים ואנושיים רבים. מאמצים אלו נובעים משאיפת העירייה למנוע כל פגיעה בעובדים ולהוות דוגמה ומופת להעסקה הוגנת וראויה".  
                       

בהתאם לכך החליטה העירייה, להפיק בשיתוף עמותת "במעגלי צדק", חוברת זכויות עובדים, אשר תחולק לעובדי השמירה והניקיון המועסקים על ידה באמצעות חברות קבלן. בעירייה אומרים כי "חלוקת החוברות נועדה להכיר לעובדים את זכויותיהם במלואן ולמזער ככל הניתן מצבים של ניצול הקבלנים את חוסר המודעות של עובדיהם".
                 
החוברות מפרטות בין השאר את זכויות הבסיס המגיעות לעובדים, כגון שכר מינימום, שעות נוספות, ימי מנוחה, ימי חופש והחזרי נסיעות. הן מתייחסות להפרשות הפנסיה המגיעות לעובדים, לפיצויי הפיטורין , לתנאי העבודה, לדמי ההבראה ואף למקרים מיוחדים כגון עבודה בימי חג. החוברת כוללת חלק מיוחד אשר מתייחס לאיסורים שחלים על המעביד וכן לפיטורין שלא נעשים כדין.  
                                              
בעיריית ירושלים מועסקים עובדי קבלן בתחומי הניקיון והשמירה. יש לציין כי  העירייה דורשת במכרזי ההתקשרות עם חברות הקבלן שלעובדים יוענקו כל התנאים הסוציאליים המחויבים בחוק להם הם זכאים ומקפידה לוודא כי הם אכן מתקבלים. בין היתר, ניתנת במכרזים אלו העדפה משמעותית לחברות קבלן המשלמות שכר גבוה יותר לעובדיהן. נושא השמירה על זכויות עובדי קבלן מהווה 25% מציון האיכות שניתן לקבלנים הניגשים למכרזי הניקיון של העירייה. כך למשל בשנה שעברה נפסלה השתתפותה של חברת קבלן במכרז, אך ורק עקב ציון נמוך שניתן לה בתחום זה.    
                                                            
ב-5 השנים האחרונות גדל תקציב העסקת קבלני ניקיון במנח"י בלבד ביותר מעשרה מיליון שקלים, זאת על מנת להבטיח שחברות הקבלן יוכלו לספק לעובדיהן את מלוא הזכויות המגיעות להם. במקביל לכך מעסיקה העירייה יועץ מיוחד שתפקידו לבדוק את עמידת הקבלנים בתנאי המכרז והחוק, בכל הקשור לזכויות העובדים. העירייה מטילה קנסות על חברות שמפרות את הזכויות ובמקרים קיצוניים אף הופסקה ההתקשרות עם שלוש חברות שהפרו באופן בוטה ומתמשך את זכויות עובדיהן. מאמצים אלו של העירייה גרמו לכך שבשנת 2010 הושבו לעובדי חברות הניקיון מאות אלפי שקלים  ע"י חברות הניקיון.  
                                
המשנה למנכ"ל העירייה, זיו איילון אמר כי "עיריית ירושלים רואה חשיבות עליונה בשמירת זכויות עובדיה ועובדים המועסקים בחברות השונות איתם עובדת העירייה, ופועלת באופן בלתי מתפשר להבטחת זכויות העובדים".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה