ירדן ומצרים לחצו - ונתניהו הורה על דחיית הריסת גשר המוגרבים



הריסתו של "גשר המוגרבים" שהוכרז כ"מסוכן לציבור" על ידי מהנדס העיריה, נדחתה ברגע האחרון בעקבות התערבותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר אזהרות מצד ירדן ומצרים כי הדבר עלול להביא להפניית הזעם ברחוב הערבי כלפי ישראל. בעיריית ירושלים מסרבים להתייחס לנושא

גשר המוגרבים ברחבת הכותל (תמונות: פלאש90)
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה בסוף השבוע לעיריית ירושלים לדחות בשבוע את הריסת גשר המוגרבים בעיר העתיקה (המוביל בין רחבת הכותל אל הר הבית), המשמש באופן יומיומי מבקרים רבים ואנשי כוחות הביטחון אל עלייה להר הבית. 

לפי גורמים מדיניים, הגיעה ללשכת נתניהו הודעה ממצרים, לפיה קיימת הערכה כי מהלך שכזה בתקופה כל כך רגישה, עלולה להוביל את הרחוב המצרי להפנות את מחאתו וזעמו כלפי המשטר במצרים כלפי ישראל, ולהלהיט את הרוחות ברחוב הערבי בכל אזור המזרח התיכון.
במקביל, העניין עורר גם מתיחות חדשה-ישנה הקיימת בין ישראל ובין ירדן (השולטת ב-"וואקף) אשר הביעו חשש דומה לזה שהביעו המצרים, ובקרב גורמים איסלאמיים בקרב ערביי ישראל, אשר מנהלים מזה שנים קמפיין הגורס כי ישראל זוממת להרוס אתרים המקודשים לאיסלאם ולהשתלט כליל על הר הבית, וכי הריסת גשר המוגרבים היא חלק מתכנית שכזו.

הלחץ עשה את שלו, ומלשכת נתניהו יצאה בקשה בסוף השבוע אל עיריית ירושלים לדחות את ההריסה. בימים הקרובים צפוי נתניהו לקיים דיון רחב בנושא כדי למצוא פתרון לסוגיה. דובר לשכת נתניהו, רוני סופר, הכחיש מוקדם יותר היום את הדיווחים לפיהם ראש הממשלה הורה שלא להרוס את הגשר בשל לחץ ירדני ומצרי.

אגב, תחת הגשר הארעי הנוכחי המיועד להריסה, אמור להיבנות גשר חדש ובטיחותי.


תזכורת: מהנדס העירייה קבע כי הגשר מסכן חיי אדם

מהנדס עיריית ירושלים שלמה אשכול, הודיע בסוף חודש אוקטובר במכתב לקרן למורשת הכותל כי גשר המוגרבים הוא מבנה המסוכן לשימוש ויש להרסו בהקדם - ולבנות תחתיו חדש, לפי כל כללי הבטיחות. במכתבו מתרה אשכול, כי אם הקרן לא תדאג לעשות כן, עיריית ירושלים תהרוס אותו בעצמה.

 לפני  כ-7 שנים, בשנת 2004, קרס הגשר חלקית עקב התמוטטות של אחד מהקירות התומכים שלו. ממשלת ישראל הכריזה כעבור שנה על תוכנית לשיקום השער וסוללת העפר (הגשר) המובילה אליו, אולם בשנת 2007, בעת עבודות השיקום - חוללו ערביי ישראל וגורמים מוסלמיים מהומה בינלאומית בטענה כי ישראל פוגעת באתר המקודש לאיסלאם, ולמעשה עבודות השיקום לא הושלמו עד היום, ומה שנותר הוא כבש העליה הזמני - העשוי עץ.


מהקרן למורשת הכותל המערבי ומלשכת רב הכותל נמסר כי אין הם מתכוונים להתבטא בעניין והפנו לעיריית ירושלים, שסירבה אף היא להתייחס לנושא. 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה