מי שומר על ילדי הגן? תחקיר ירושלים נט



איך מגיעים למצב שמערכת חינוך שלמה לא יכולה להשתלט על ילד בן 4 שמטיל אימה על גן שלם ואפילו על הגננת? רכזת הגנים חסרת אונים ועל פי חוק, אפשר להשעות את הילד עד שלושה ימים בלבד. סיפורו של ד' שזקוק לחינוך מיוחד ובינתיים מתעלל בחברו לגן בכל צורה אפשרית

דמיינו לכם מצב בו הילד שלכם בן הארבע, הולך לגן, נורמטיבי לחלוטין ובמשך חודשים ארוכים אתם לא יודעים עם אילו סימני אלימות הוא ישוב בסוף היום.

זה מה שעבר על ג' וד', ועדיין עובר, בשנה האחרונה. בנם הבכור, כ', נמצא בגן עירוני חרדי הנמצא בדרום מערב העיר, ובמשך חודשים חי בפחדים והכל בגלל ילד אחד, שאובחן לפני תקופה ארוכה כילד שזקוק למסגרת מיוחדת (אובחן כסובל מליקוי בויסות תחושתי).

הילד המתעלל מטיל אימה לא רק על בנם של ג' ו-ד' אך גם לזה נגיע בהמשך. ד' (הילד המתעלל), ילד בן 4 , לומד בגן כבר שנה. הוריו מודעים לבעיות של בנם אך לא עושים דבר. הוא מכה, נושך, מתעלל ולפני כחודש הוא גם נכנס לחדר השירותים בזמן שכ׳ נמצא שם ונגע בגופו. ג' אמו של כ', שקלה לפנות למרכז להגנת הילד לאחר שד' נגע באבריו המוצנעים של בנה, אך בסופו של דבר החליטה לוותר: "לא היה לי לב להכתים את הילד הקטן הזה. למרות כל מה שהוא עשה לבני, ריחמתי עליו, בדיעבד אני מניחה שזאת הייתה טעות כי הייתי צריכה לבחור בטובת בני. אני ממש לא רוצה לפגוע באף אחד או להכפיש את המשפחה כי בסך הכל הם ילדים. מה שכן, אני דורשת שהבן שלי יחזור בריא ושלם ולא יכול להיות שזה יותר מידי לבקש."

האם פנתה להוריו של ד' וביקשה מהם לטפל בילדם, אך גם זה לא עזר ובשבוע שעבר, אחרי שכ' ספג ממנו אינספור מכות ובאחת הפעמים אף הטיח את פניו באדמה, הגיע הילד הביתה עם סימני נשיכה אכזריים על גבו.

זה היה הקש ששבר את גב הגמל. באותו יום החליטו ההורים שלא לשלוח יותר את בנם לגן, עד אשר יורחק ד'.

אתמול (ראשון), נערכה ישיבת חירום בגן המדובר ובה נכחו הוריו של ד' וסבתו, שושנה וויס, מפקחת ארצית מטעם משרד החינוך, רבקה רוזנטל, יועצת שמלווה את ההורים משני הצדדים בחודשים האחרונים, רינה צ'לרו, רכזת הגנים של הרשת המדוברת והגננת.

צ'לרו עצמה, שניסתה במשך חודשים לטפל בסוגייה ולהרחיק את הילד המתעלל מהגן סיפרה ל"ירושלים נט": "ערכנו אתמול פגישה עם ההורים והבהרנו להם שהילד צריך מסגרת מיוחדת. הוא לא אשם, הוא פשוט צריך עבודה פרטנית בקבוצה קטנה. הסברנו להם שהגן הוא גן רגיל והגננת לא עברה הכשרה של חינוך מיוחד ולכן אין לנו אפשרות לתת לבנם פוקוס ובשניות הוא יכול לעשות משהו מצער. לדוגמא, במהלך הישיבה, ד' סטר בחוזקה לאחד הילדים. שאלתי אותו למה הוא עושה דבר כזה והוא ענה 'בסך הכל נתתי לו ליטוף'. ההורים הביאו מסמך כתוב שמאשר שבנם אינו סר למרותם והוא חייב טיפול מיוחד".

לא רק כ' נפגע מהיחס של אותו ילד. כפי שמספרת צ'לרו, הגננת הקודמת נאלצה לצאת לשמירת הריון מאחר ובאחת הפעמים כ' הרביץ לילד אחר בגן, מה שהצריך שהגננת תאחוז בו ותרים אותו על מנת למנוע את המשך המריבה. הגננת סבלה מאותו יום מדימומים ונאלצה להפסיק את עבודתה עד לאחרי הלידה. בנוסף אליה, גם יתר ילדי הגן סובלים מהתנהגותו של ד' שכמו שכבר סיפרנו סובל מליקוי ויסות תחושתי וזה אומר שהוא פשוט לא מבין שסטירה אחת שלו עלולה להסתיים באסון. הוא לא יודע שהסטירה היא לא ליטוף, והנשיכה היא ממש לא משחק.

בשבוע שעבר, אחרי שבנם נשך את כ', הודיעה צ'לרו להורים שבנם לא יוכל לשהות עוד בצהרון וכי עליהם לאסוף אותו ב-13:30. ההורים זעמו על ההחלטה והחליטו להתעלם ממנה לחלוטין. למרות ההוראה של רכזת הגנים, ד' נשאר בצהרון משום שאיש אינו מגיע לאסוף אותו. גם בפגישה אתמול הובהר להורים שהחל מהשעה 13:30 לגן אין אחריות על בנם.

המפקחת וויס, הודיעה להורים של כ' שהיא לא יכולה להשעות את הילד ליותר משלושה ימים וכי הוא ייאלץ לסיים את השנה בגן. ההורים מן הסתם, אנשים עובדים, אך פחדו לשלוח את בנם לגן. אחרי שקיבלו הבטחה שכ' יזכה לשמירה צמודה, כ' חזר לגן.

צ'לרו סיכמה ואמרה: "עשינו את המקסימום, מיצנו את כל האפשרויות. מי שיוכל לעזור בסיפור הזה יעשה לכולם טובה. אם ההורים ימשיכו להשאיר את ד' בגן מעבר לשעה 13:30, נאלץ לפנות לשירותי הרווחה, אולי כך יפתר הסיפור הזה. בנוסף, אמרתי לאמא של כ' לא אחת שהיא חייבת להתלונן למרכז להגנת הילד, אם מישהו יוכל לעשות משהו זה הם. הבעיה הגדולה היא שלגן בגילאים הללו אין פסיכולוג. רק גן חובה מקבל פסיכולוג וחבל כי במקרה הזה הוא יכל לעזור לנו רבות. כ' הוא ילד מתוק מדבש ואהוב על כולם ואנחנו עושים את המיטב לשמור עליו".

תגובת העירייה: "במנח"ח מכירים היטב את הבעיה ומטפלים בה באמצעים השונים העומדים לרשותם ובשיתוף פעולה מלא של משרד החינוך. במסגרת זאת הוכנס לגן ייעוץ חינוכי מטעם משרד החינוך והילד הושעה ממסגרת הצהרון הפרטית. כאשר מוטב לציין שע"פ חוזר מנכ"ל אין אפשרות להשהות את הילד מהגן מתוקף חוק חינוך חובה".

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה