מחקר ראשון מסוגו בעולם: זיהוי דיכאון לפני לידה



במסגרת מחקר ראשון מסוגו שנעשה במכון טל-שלוחת הבנות של מכון לב- ביה"ס הגבוה לטכנולוגיה בי-ם, מצאו הסטודנטיות שינויים גנטיים שיאפשרו לזהות נשים הנמצאות בסיכון ועלולות להיכנס לדיכאון שלאחר הלידה. בשלב השני של המחקר, יוכלו להעניק לבן הזוג ולמשפחה את הכלים לסייע לאישה העלולה להיחשף לתופעה ולסייע לה מיד לאחר הלידה.

לראשונה הצליחו סטודנטיות ממכון טל-שלוחת הבנות של מכון לב-ביה"ס הגבוה בי-ם למצוא שינויים גנטיים ייחודיים, שיכולים להוות סימן לזיהוי מוקדם של נשים הנמצאות בסיכון לפתח את התופעה הקשה של ההיריון והוא 'דיכאון שלאחר הלידה'.

ההערכה שתופעת דיכאון שלאחר הלידה התבססה על דיכאונות קודמים, בעיות פסיכולוגיות, סוציאליות, בעיות חברתיות ולעיתים גם לבעיות רפואיות קודמות.  דיכאון לאחר הלידה מופיעה בקרב 10%-15% מהיולדות.

החוקרת והמרצה במכון טל, ד"ר אנה לנדסמן אומרת:"התוצאות שלנו מראות שנשים שסבלו בדיכאון אחרי לידה ישנו ביטוי גנטי ייחודי בהשוואה לנשים בריאות. יותר מזה, הצלחנו לזהות מסלולים מטבוליים שהם מראים פעילות שונה בנשים של הניסוי בהשוואה לנשים בריאות. הממצאים הללו פותחים צוהר להבנת הסיבות להתפתחות המחלה ואולי גם לזיהוי נשים בסיכון גבוה לפיתוח דיכאון לאחר הלידה.  צריך לציין שזיהוי מוקדם של נטייה  למחלה יאפשר לתת טיפול מתאים ולמנוע מאישה אפילו להגיע להתפתחות הדיכאון".

עוד הוסיפה לנדסמן: כוונת המחקר הוא להביא לזיהוי מוקדם של הדיכאון שעלול להתפרץ לאחר הלידה ואנחנו נוכל לתת לבן הזוג ולמשפחה את הכלים להתמודדות ולסייע לאישה לאחר הלידה".

דיכאון אחרי לידה מופיע לפחות ב- 15%  מהנשים היולדות, כשבמקרים רבים הוא אינו מאובחן.
דכאון אחרי לידה יכול להופיע משני ימים לאחר הלידה, בדרגות חומרה שונות וסימפטומים מגוונים.

עדויות מצטברות מראות שכאשר הסימפטומים של דכאון אחרי לידה מופיעים אצל האם למשך יותר מששה חודשים, הולד חווה עיכוב בגדילה ובהתפתחות, חסרים קוגניטיביים ובנוסף, הסיכון שהפרעות דיבור לטווח ארוך ודיכאון יופיעו אצלו בבגרות גובר.

 

תמונה: flash 90


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה