מתיכון אור לחלל החיצון



לאחר שנתיים של תהליך למידה וניסוי מגיע רגע השיא, קפסולה שהרכיבו תלמידי תיכון אור תישלח לתחנת החלל הבינלאומית בתחילת חודש דצמבר

הדרך לחלל עוברת במטה יהודה. לאחר שנתיים של תהליך למידה עמוק וניסוי מתמשך מגיע רגע השיא של תלמידי תיכון 'אור' במטה יהודה. קפסולה שהרכיבו התלמידים תישלח לתחנת החלל הבינלאומית. בבית הספר התקיים יום שיא במהלכו ארזו התלמידים המשתתפים בניסוי את הקפסולה שתישלח לחלל. הניסוי בודק כיצד מצב של חוסר כבידה משפיע על יחס החומר בין שמן למים (האם הם יתערבבו או שיישארו מופרדים).

"בשנתיים האחרונות למדו התלמידים על תנאי החיים בחלל, התמודדות עם מגבלות של חוסר כבידה, התנהגות של חומרים במצבי כבידה וחוסר כבידה", מסרה רכזת התכנית בבית הספר בת חן כהן. "הניסוי יבוצע על ידי האסטרונאוטים בתחנת החלל הבינלאומית ואנחנו נמתין בסבלנות ובסקרנות עד שהקפסולה תחזור חזרה לארץ יחד עם התשובות".

"זו גאווה עצומה לתושבי מטה יהודה, למועצה, למנהלים, לצוותים החינוכיים, להורים ולתלמידים", בירך ראש המועצה משה דדון. "האהבה למדע, לחקר, ללמידה ולשאיפה לחיות בעולם ערכי ומוסרי מובילה את מטה יהודה לשיאים חדשים בחינוך. אני מסיר בפניכם את הכובע. הוכחתם שוב שהשמיים הם הגבול".

ליום החלל הוזמנו תלמידים, הורים ומורים ובמהלכו התקיימו פעילויות שונות ובהן הרצאה של אירמה בן משה מצוות SpaceIL שדיברה על התחרות של Google ועל החללית הישראלית הראשונה שמתחרה בכוונה להישלח לחלל. ביום השיא בנו התלמידים רקטות מבקבוקי מים ושיגרו אותן ברחבת בית הספר מה שעורר התלהבות גדולה בקרב הנוכחים. בבית הספר הוחלט כי מספר רקטות שנחתו על גג בית הספר יישארו במקומן לעד. בפינות היצירה נבנו דגמים של מערכת השמש והחללית של SpaceIL והתלמידים הצטלמו בתוך החללית של תיכון אור ואף יצאו נוצצים מפינת האיפור.

תיכון 'אור' נבחר על ידי חברת אנ.אס.אל. לוויינים בשותפות עם חברת  NanoRacks LLC לתכנן ולבנות ניסוי אשר ישוגר לתחנת החלל הבינלאומית. ניסוי זה מהווה נדבך נוסף בקידום תהליך "למידה מבוססת פרויקטים", PBL, כלומר למידה בה מעורבים התלמידים בהבניית התכנים והתהליכים ומבצעים פרויקט משמעותי המביא לידי ביטוי את ידיעותיהם ולמידת החקר בתחום. חברת אנ. אס. אל פעלה להסדרת החיבורים החוקיים והאתיים עם חברת ננו רקס (אשר לה הסכם עם  נאס"א) והיא אשר מלווה את הניסוי המשוגר אל מול מעבדת החלל הבינלאומית. מעבדה זו, הממוקמת בתחנת החלל הבינלאומית, הינה הפרויקט השאפתני ביותר אותו ביצעה האנושות עד עתה והוא משאב זמין לביצוע מחקר מדעי יישומי.

 ראשיתו של התהליך בפניית החברות למנהל החינוך במועצה. יחד עם ראש המועצה משה דדון ניתנה המלצה על תיכון אור ליטול חלק בתוכנית זו. לצורך כך הקצתה המועצה תקציב מיוחד בדומה לתמיכתה ביוזמות ופרויקטים חינוכיים בכל בתי הספר במטה יהודה ואף צרפה למהלך יועצת ארגונית ופדגוגית, מומחית ליזמות וחדשנות חינוכית. היוזמה הינה חלק מפרויקטים חינוכיים אשר מקדמים במועצה במטרה לבנות אקלים מיטבי והישגים במקביל להקניית ערכים. שלא במקרה, הניסוי שפותח בבית הספר הינו חלק אינטגראלי מתוכנית 'קיימות ככלי לדיאלוג ערכי' שמובילה המועצה.

 בית הספר 'אור' הינו אחד משלושה בתי ספר שנבחרו לפרויקט בישראל, שנחשבת למדינה בולטת באיכות המדעית ובתלמידים מבריקים ויצירתיים באופן שאינו פרופורציונאלי לגודלה של המדינה. הניסוי בתחנת החלל הינו פרויקט רב-שנתי שמטרתו לחשוף בני נוער לתחום הלוויינות, החלל והיכולת של בני האדם לחיות בסביבה מאתגרת ומרתקת זו. קבוצת התלמידים ב'אור' שמתכננת את הניסוי תשתתף בשיגורו לתחנת החלל, תלווה אותו בזמן שהייתו בחלל ותנתח את תוצאותיו. תוצאות הניסוי יתפרסמו במאמרים מדעיים ויזכו לחשיפה בינלאומית.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה