19 אלף ניצולי השואה בירושלים זכו השנה למיצוי מלוא זכויותיהם



1400 מתנדבים בירושלים הגיעו ל-19 אלף בתי הניצולים לאחר הצלבות מידע לגביהם וסייעו להם בקבלת זכויות, גמלות והטבות כספיות רבות. ירושלים הייתה הראשונה להרים את הכפפה ולהוציא את פרויקט מיצוי זכויות ניצולי השואה לדרך

עיריית ירושלים סיימה לאחרונה את פרויקט "שנת מיצוי זכויות ניצולי השואה בירושלים", במסגרתו כ-1400 מתנדבים יצרו קשר עם 19 אלף ניצולי השואה המתגוררים בירושלים במטרה לסייע להם להגיש בקשות למיצוי מלוא הזכויות המגיעות להם. העירייה יזמה את הפרויקט במטרה לאפשר לכל ניצול שואה בירושלים לקבל סיוע מרוכז במקום אחד מכלל הגופים הפעילים, וזאת על ידי הגעה אישית עד לפתח ביתם.

היום (יום ב') התקיים טקס סיום הפרויקט באולם מועצת העיר בעיריית ירושלים.הטקס נערך במעמד שר האוצר יאיר לפיד, השר לאזרחים ותיקים אורי אורבך, ראש העיר ירושלים ניר ברקת, ומכובדים נוספים.

מיצוי הזכויות התבצע על ידי מרכז המידע הלאומי של הרשות לזכויות ניצולי השואה ועל ידי כ-1400 עובדים ומתנדבים שגויסו מקרב עובדי עיריית ירושלים, סטודנטים, חיילים, משטרת ירושלים וגופים נוספים שהיו בקשר עם כ-19 אלף ניצולים. העובדים והמתנדבים שערכו ביקורי בית קיימו ימי מיצוי זכויות, בדקו את זכאותם וסייעו לניצולים בהגשת תביעה למיצוי זכויות באמצעות מרכז המידע הלאומי של הרשות לזכויות ניצולי השואה. עוד בטרם ההגעה לבתי הניצולים נבדקו נתוניהם האישיים במאגרי המידע, תוך הצלבתם עם מערכות סיוע נוספות במדינה ומחוצה לה, ביניהם המוסד לביטוח לאומי, משרד הבריאות, משרד הרווחה ועוד, כך שההגעה אל הניצולים נעשתה באופן ממוקד בראי הזכויות הרלוונטיות בעניינו. המתנדבים ליוו את התושבים בכל שלבי התהליך, החל ממילוי הבקשות ועד לסיום הטיפול תוך קיום מעקב. באמצעות הפרויקט הנגישה העירייה לניצולים את זכויותיהם הבאות לידי ביטוי בהטבות רבות בהן גמלה חדשה, העלאת אחוזי הנכות והטבות כספיות שונות.

 כמו כן במסגרת הפרויקט הרחיבה העירייה את הסיוע הניתן לניצולים והקימה מועדונים חברתיים חדשים, חנכה תכניות למרותקי בית, חילקה מחשבים לניצולים, הרחיבה את מערך הביקורים החברתיים של מתנדבים וסייעה להמשך תיעוד זיכרונות הניצולים.

פרויקט מיצוי זכויות ניצולי השואה התבצע בשיתוף פורום אירגוני ניצולי השואה,  הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר, המשרד לאזרחים ותיקים, מועצת הגמלאים העירונית וחברת אריאל.ירושלים הינה הראשונה מבין הרשויות המקומיות אשר שמה לה למטרה להנגיש את זכויותיהם של ניצולי השואה  ובכך הפכה לפיילוט ארצי מוצלח.

שר האוצר יאיר לפיד ציין כי ״אני מברך את עיריית ירושלים על הפרויקט החשוב הזה וקורא לראשי הרשויות להירתם לפרויקט מיצוי זכויות ניצולי השואה בעירם. נמשיך לפעול יחד לשיפור איכות החיים של ניצולי השואה בשנים הקרובות״.

ראש העיר ירושלים ניר ברקת הוסיף כי "עיריית ירושלים יזמה את הפרויקט החשוב מפני שזוהי מחויבותנו האנושית והמוסרית כחברה. נמשיך לעשות כל שביכולתנו ולא נרפה עד שכל ניצול שואה יקבל את הסיוע הראוי ויזכה לכבוד והרווחה המגיעים לו כל כך. אני רוצה להודות לכל מי שסייע ולמי שהתנדב ונטל חלק בפרויקט שהוא עבודת קודש". 

השר לאזרחים ותיקים אורי אורבך ציין כי ״מיצוי הזכויות והקשר עם ניצולי השואה הוא משימה חשובה שעיריית ירושלים נטלה על עצמה למען תושביה הוותיקים. אני מברך את העירייה על הפרויקט, ואף שירושלים היא קדושה, מבצע זה עוד מוסיף לקדושתה״.

יו"ר פורום ארגוני ניצולי השואה, מר אשר אוד סיפר כי "אחד הדברים העיקריים שביקשתי לעשות בחיי היה להגיע לכל ניצול שואה הביתה. כעת בעזרת הפרויקט המדובר הגעתי למטרה".

 

מנכ"ל העירייה לשעבר יוסי היימן אמר כי"ניצולי השואה הם אנשים שעברו את הזוועות והחוויות האישיות הקשות ביותר שבני אנוש חוו כשהיו צעירים וזכו להינצל מהתופת ולעלות לארץ ישראל. נפלה בחלקנו הזכות הגדולה לקחת אחריות ולהוביל את העירייה בפרויקט חשוב זה.כבן לניצול שואה וכחלק משרשרת הדור הראשון, השני והשלישי אנו מחויבים להמשיך ולהגביר את מאמציהם, בסיוע פיסי, נפשי וחברתי לניצולים שעדיין חיים איתנו, ובפיתוח זיכרון השואה. אני מודה לארגונים הרבים והמתנדבים שנטלו חלק בפרויקט וקורא לרשויות בשאר הארץ ולמשרדי הממשלה הרלוונטיים לפעול במהירות להכלתו של פרויקט דומה בשאר הארץ".

מנכ"ל חברת אריאל, ציון תורג'מן שניהלה את הפרויקט ציין כי "חברת אריאל זכתה לנהל את פרויקט מיצוי הזכויות של ניצולי השואה, זו הייתה לנו הזכות והגאווה להיות חלק משמעותי בניהול וקידום פרויקט זה. אין מילים לתאר את התחושה מחממת הלב כאשר קיבלנו שיחות מניצולי שואה שהודו לנו בעקבות קבלת הזכויות המגיעות להם. לשמחתנו הצלחנו להגיע לכ-90% מאוכלוסיית ניצולי השואה, ידענו ועזרנו להם לקבל את זכויותיהם".

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה