היום הראשון ללימודים, בבית ספר קצת אחר



ביה"ס הפנימי של בית החולים אלי"ן פותח עוד שנה של עשייה ושיקום לילדים מונשמים ובעלי מוגבלויות- ומוכיח שאין גבולות ליכולות

ביה"ס המיוחד "שח"ר" (שיקום חינוכי ורפואי) הוקם בבית חולים אלי"ן, מרכז לשיקום ילדים ונוער בירושלים. מסגרת שח"ר נותנת מענה חשוב מאין כמותו ל-80 התלמידים הנמצאים במעון היום, בגן הילדים ובבית הספר, ומאפשרת לילדים מונשמים ובעלי מוגבלויות לחוות את המסגרת הלימודית בצורה התואמת את צרכיהם. הילדים המגיעים לשח"ר מתמודדים עם בעיות רפואיות שיקומיות מורכבות, ואינם יכולים ללמוד במערכת החינוך הרגילה ואף לא בחינוך המיוחד- וזקוקים לטיפול רפואי צמוד. ההתנהלות בבית ספר הינה מרתקת: על אף המגבלות הרבות, מתנהלת במקום מערכת חינוכית מפותחת ומשתפת בה אין גבולות ליכולות- ילדים קטועי רגליים משחקים בכדורגל ומשתתפים בפעילויות ספורט, ילדה קטועת ידיים מככבת ביצירות אומנות וכולם יחד מחזקים אחד את השני ללא הבדל, יהודים או ערבים.

יום הלימודים במסגרת שח"ר הוא ארוך, ומתקיים בין השעות 07:30-14:30. הילדים לומדים בהתאם לתכנית הלימודים המאושרת ע"י משרד החינוך,  וכן מקבלים טיפולים נוספים: ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה קלינאות תקשורת והידרותרפיה. בנוסף, חווים הילדים שיעורי מוסיקה ואומנות, סדנאות טיפול בבעלי חיים וטיולים. תפריט הארוחות המוגשות לילדים בבוקר ובצהריים מותאם אף הוא לצרכיהם הרפואיים.

בנוסף לשיטות הלימוד הייחודיות למסגרת שח"ר, בה קיים קשר אישי ומיוחד בין הילדים לצוות המלמד ומגיעים לרמת הישגים גבוהה למרות המגבלות הגופניות, קיימת  כיתה יחידה מסוגה בה כל הילדים מתקשרים על ידי מחשבי תת"ח – תקשורת תומכת וחליפית. במרכז ספורים מרגשים רבים על ילדים שלא תקשרו עם סביבתם בשום צורה, ובזכות האמצעים המיוחדים שהותאמו להם והפיתוחים הטכנולוגים מצליחים להביע את עצמם. 

בין המשתמשים בתת"ח ניתן למצוא את דניאל, המשתמש במערכת מיקוד מבט. דניאל נפגע לפני מספר שנים בתאונת דרכים ואיבד את יכולתו לדבר ולתקשר. עם תחילת השימוש במערכת חזרה לו היכולת לתקשר עם הסביבה ולשתף את מחשבותיו ורצונותיו. משתמשת נוספת היא טליה, שבעקבות מחלה אינה יכולה לדבר. במשך 3 שנים שטליה משתמשת במחשב תקשורת היא עברה תהליך מדהים של מעבר מתקשורת צרכנית של – "תביא לי, תזיז אותי, כואב לי", לתקשורת משתפת בסגנון "החולצה שלך יפה היום/ נהניתי לראות את ההצגה" ושיחות "רגילות"  עם אנשי הצוות על התנהלות היום.

שח"ר הינה מערכת חינוך המיועדת לילדים בעלי צרכים שיקומיים ורפואיים מגיל 3 שנים, הזקוקים לקידום  בריאותם לפני שילובם בקהילה. המערכת שמה דגש על צרכיו הפרטניים של הילד, תוך התייחסות למקומו במשפחה ובחברה. נמצאים במסגרת שח"ר ילדים בעלי נכות פיזית, ליקויי ראייה, ליקויי שמיעה, ליקויי שפה, ליקויי למידה, הפרעת קשב וריכוז, ADHD, מחלות כרוניות, מערכתיות, תסמונות, מוגבלות שכלית התפתחותית, עיכוב התפתחותי וליקויי תקשורת.

תמונה: באדיבות יח"צ  

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה