איך לפנות שוכר שלא משלם שכירות



החשש שקיים אצל בעלי דירות ונכסים נוגע למקרים בהם השוכר המשתמש בנכס מפסיק לשלם את השכירות (תוך ביטול ההמחאות העתידיות) ואף מסרב בתוקף לפנות את הדירה.

על בעלי דירות ונכסים מומלץ טרם ההשכרה לעשות מספר בדיקות בנוגע לשוכר המיועד. באפשרותם לבקש מן השוכר המיועד מידע רלוונטי אשר יעיד אודותיו והתנהלותו. חשוב לבדוק האם לשוכר הכנסה קבועה, מהם עיסוקיו ומיהם אלו הערבים לחוזה עליו אמור לחתום. על המשכיר מומלץ כמובן לדרוש ערבות בנקאית או המחאת ביטחון החתומים על ידי קרובי משפחתו של השוכר המיועד.

גם לאחר שפעלנו בצורה יסודית טרם השכרת הנכס, ישנם מקרים מצערים בהם השוכר בוחר באופן חד צדדי להפסיק תשלומי שכר הדירה זאת בנוסף לסירובו לפנות את הנכס. מקרים אלו מאפשרים למשכיר לפעול במספר מישורים. סירובם של דיירים בפינוי הנכס הופך אותם למשיגי גבול. החוק מגדיר מקרים אלו כסכסוך אזרחי, דבר המותיר למשכירים לפעול במישור המשפט אזרחי.

הגשת תביעה – פינוי המושכר

מספר תיקונים חיוביים נעשו בחוק ב-2008 הנוגעות לתחום סדר הדין האזרחי ומתייחסות לאופן התביעה לפינוי שוכר. התקנות החדשות מאפשרות כיום למשכיר בהגשת תביעה לפינוי הדייר וזאת בתנאי שחוק הגנת הדייר אינו חל על השוכר. תביעה שכזו כוללת בקשה לפינוי הדייר ואין בה דרישה לסכום פיצוי. בנוסף, לכתב התביעה יש לצרף ראיות ותצהירים של המשכיר. על השוכר להגיש כתב הגנה ותצהיר בתוך שלושים ימים. לאחר הגשת כתב ההגנה של השוכר קובע בית המשפט מועד ראשון לדיון - כשלושים יום לאחר הגיש השוכר את כתב ההגנה.

תלונה למשטרת ישראל

אמנם למשטרת ישראל אין הסמכות לפעול באופן אקטיבי לפינויו של הדייר. עם זאת, במקרים בהם קיימת סכנת חבלה ממשית, איום של השוכר על המשכיר או דירתו - רשאית המשטרה במקרים אלו לברר העניין ולהורות במקרה הצורך על פינוי פיזי של השוכר.

הגשת תלונה של המשכירים כלפי השוכרים במשטרת ישראל מהווה לא פעם אקט הצהרתי ראשון של המשכיר כלפי השוכר אודות כוונותיו לפעול במלוא הרצינות. מקרים רבים בהם בחר המשכיר בהגשת תלונה במשטרה הביאו שוכרים רבים לשנות התנהלותם ולהגיע להסדר בו פינו את הנכס מרצונם ואף שילמו על החודשים שנותרו. חשוב לדעת שלא פעם הגשת תלונה במשטרה יש ויכולה לגרום לשוכר להתבצר יותר בעמדתו ולהימנע מלנסות לפתור את הבעיה מול המשכיר.

מימוש הערבויות והפדיונות

כפי שציינו קודם במאמר, משכירים רבים דורשים מהשוכר במעמד החתימה על החוזה ערבויות וביטחונות בדמות דמי ערבות או המחאת ביטחון. ערבויות אלו הופכות רלוונטיות במקרים בהם השוכר הופך עורו ומסב לשלם ולהתפנות. אותן ערבויות והמחאות שנמסרו משמשות את המשכיר בכל הנוגע להמשך מסודר של התשלומים. הדבר מפעיל לחץ על השוכר עצמו אשר מבין שמלבד הפינוי ממשיך הוא בתשלום שכר הדירה שגם לגביו יהיה צריך להתמודד מול אלו שהיו ערבים לו. 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה