יום גוש קטיף במערכת החינוך



שמונה שנים וחצי עברו מאז תהליך ההתנתקות מגוש הקטיף וצפון השומרון. רבים מהילדים ובני הנוער כיום אינם מכירים את ההיסטוריה הטמונה בחבל ארץ זו. לשם כך הוחלט לאפשר לבתי הספר לציין במסגרתם יום פעילות המוקדש כולו ללימוד על גוש קטיף

יום גוש קטיף במערכת החינוך נקבע בתאריך כ"ב בשבט, במסגרת חוק המרכז להנצחת מורשת גוש קטיף וצפון השומרון, תשס"ח-2008. התאריך נקבע לציון היום בו עלה לקרקע היישוב הראשון של גוש קטיף, נצר חזני, לפני 37 שנים. במהלך השבוע הקרוב (19-23/1/14) יתקיימו בבתי הספר השונים בארץ פעילות העוסקת במורשת גוש קטיף.

גם בתי הספר הירושלמים לוקחים חלק ביום, ומקיימים פעילויות שונות לציון ולמידת היום, זאת על ידי פעילויות שכבתיות, הקרנת סרטים ושיחות עם משפחות. 

כ-700 בתי ספר כבר הזמינו את המאגר הפדגוגי שהכין מרכז קטיף להנצחת מורשת גוש קטיף וצפון השומרון אשר אמון על יום זה. המאגר כולל מערכי שיעור לכיתות השונות, כרזות, טקס בית ספרי, מצגות וסרטים אותם יוכלו המורים להעביר לתלמידים. במרכז קטיף מדגישים שהמטרה של יום כ"ב שבט אינה העיסוק בזיכרון העבר גרידא, אלא מכוונים להעצמת סיפור גוש קטיף תוך שילובו בתהליך החינוכי של התלמידים בנושאים ערכיים כמו אמונה, מדינה, ציונות והתיישבות.

 

בערכה ניתן למצוא מגוון פעילויות חינוכיות בנושא סיפורו של גוש קטיף כחלק מהמפעל הציוני, התמודדות עם סוגיות של זהות אישית, זהות קולקטיבית וזהותה של המדינה, וכן חומרים לדיון בדרכים לניהול מחלוקת בחברה יהודית-דמוקרטית וגיבוש עמדות מנומקות בדילמות העומדות על סדר היום הציבורי במדינה.

 

השנה לראשונה הפיק מרכז קטיף מערכי שיעור המתאימים לכיתות הנמוכות (א'-ד'). החשיבות בתוכנית לגילאים הנמוכות היא בכך שילדי כיתה ג' הם שכבת הגיל הראשונה שנולדה לאחר העקירה מגוש קטיף. ייחודם של מערכי שיעור אלו הוא בחיבור הרגשי של הילד לנושא ולא רק בהעברת מידע ותוכן. במרכז קטיף מספרים כי "בחרנו לעסוק בתחום החקלאות המיוחדת של גוש קטיף – ירקות עלים ללא תולעים, ובנגיעה רגשית במגוון נושאים באמצעות תמונות וקלפי רגש. כמו כן פתחנו מערך העוסק בחיבור התלמידים לשורשים היהודיים-ישראליים בצפון השומרון".

 

גם חומר הלימודים לתלמידי התיכון השתדרג  והשנה יחוו התלמידים את סיפורו של גוש קטיף דרך העיניים של תושבי הגוש לשעבר אשר מתועדים בפרויקט התיעוד של מרכז קטיף המונה למעלה מ800 ראיונות אישיים מצולמים, כשהדבר הוא למעשה פרויקט ייחודי מסוגו שנעשה בארץ בהיקף ובמקצועיות שלו.

מוכי בטר מנכ"ל מרכז קטיף: "יום גוש קטיף במערכת החינוך הוא הכלי שלנו לשמר את מורשת גוש קטיף גם בקרב הדור הצעיר. אנו מברכים על כך שמשרד החינוך מצא לנכון לציין במוסדות החינוך בארץ את יום כ"ב בשבט. אנו רואים חשיבות רבה בכך שעם ישראל יזכור את מפעל ההתיישבות בחבל עזה לדורות הבאים וכי הדילמות והעמידה של כלל החברה הישראלית בעת פינוי גוש קטיף ישמשו כבסיס לדיון פורה ודמוקרטי גם בשנים הבאות".

קרדיט צילום: מרכז קטיף 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה