פריצת דרך במלחמה בסוכרת



חוקרים מהאוניברסיטה העברית מצאו את המנגנון שמגביר את הסיכון של חולי סוכרת לחלות באלצהיימר ודמנציה ופיתחו לראשונה חומר שצפוי להפחית את הסיכון שלהם לחלות במחלות אלה

מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים שרמות גבוהות של סוכר בדם מהוות גורם סיכון לירידה בתפקוד המוח ולדמנציה מוקדמת. עוד עולה מהם כי לחולי סוכרת סיכון כמעט כפול לפתח אלצהיימר בהשוואה לאנשים לא סוכרתיים. כעת, חוקרים ישראלים פיתחו חומר המפחית את הסיכון המוגבר לאלצהיימר ודמנציה בקרב חולי סוכרת. 

קבוצת המחקר בראשות פרופ' דפנה אטלס מהמחלקה לכימיה ביולוגית שבמכון למדעי החיים ע"ש סילברמן באוניברסיטה העברית, ערכה  ניסויים בחולדות סוכרתיות במטרה לבחון את מנגנון הפעולה העשוי להיות אחראי לשינויים במוח עקב רמת סוכר גבוהה. החוקרים מצאו כי לחולדות הסוכרתיות פעילות גבוהה של אנזימים המכונים MAPK קינאזות המעורבים בהנחיית התגובות התאיות למגוון גירויים, דבר הגורם לפעילות דלקתית בתאי המוח ולמותם של תאים. מהמחקר עולה כי חולדות שקיבלו מדי יום במשך חודש זריקה של רוזיגליטזון,  תרופה הנמצאת בשימוש להורדת סוכר, נהנו מירידה מובהקת בפעילות אנזימי ה- MAPK ובהיקף התהליכים הדלקתיים במוח. לדברי עורכי המחקר, ממצא זה מהווה הוכחה חד משמעית ראשונה לקשר שבין רמת סוכר גבוהה לתהליכים דלקתיים במוח.

פרופ' אטלס פיתחה שורה של מולקולות המחקות את פעולת החלבון תיורדוקסין שתפקידו להציל את התאים ממוות מוקדם הנובע מעקה חימצונית ויצירת רדיקלים חופשיים. המולקולות TXM נמצאו יעילות במודלים שונים והצליחו למנוע את הפעלתם של הקינזות. אחת המולקולות שנבדקה במודל הסוכרתי הייתה TXM-CB3 אשר הצליחה להפחית משמעותית בקרב החולדות הסוכרתיות את פעילות האנזימים המעורבים בתהליכים הדלקתיים במוח ובהאצת מותם של תאי המוח.  מתוצאות המחקר עולה כי המולקולה הצליחה כנראה לעבור את מחסום הדם-מוח ולשפר את מצבם של תאי המוח, על אף רמת הסוכר הגבוהה ממנה סבלו החולדות.

 


אילוסטרציה: flash 90

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה