מלצרים עם כבוד: כנס לזכויות המלצרים



אתמול (ב'), ארגון מלצרים עם כבוד ערך כנס בנושא זכויות מלצרים ועובדים במכללה האקדמית הדסה בירושלים. הכנס נערך בשיתוף מלגת המצטיינים "מעל ומעבר" ואגודת הסטודנטים של מכללת הדסה

בכנס נחשפו נתונים בלעדיים שנאספו במהלך סקר שנערך ע"י הארגון בקרב כ-300 מלצרים. מסקר עולה, בין השאר, כ-70% מהמלצרים משתכרים פחות מ-4,000 ש"ח, 40% מהמלצרים אינם מודעים לזכויותיהם, 85% מהמלצרים אמרו שאם יקבלו זכויות ירגישו יותר מכויבות כלפי העסק, 90% מהמלצרים לא מקבלים שכר על שעות כוננות, 56% לא מקבלים החזר נסיעות, 60% מקבלים תלוש שכר פיקטיבי.

בכנס הועברה סדנא ע"י סמנכ"ל הכספים במכללת הדסה, רו"ח גיל זלץ, המקנה סל כלים להבנת תלוש השכר והזכויות המגיעות למלצרים ולעובדים הצעירים. נשא דברים הבעלים של בר השוקא וחומוס הארבעס, בשוק מחנה יהודה בירושלים, דותן בן חיים, המעניק למלצרים את מלוא הזכויות המגיעות בחוק ואף משכורת 13. לעסקיו של דותן הוענק תו-מלצרים עם כבוד. עוד נשאו דברים: ד"ר איילת ארבל מטעם מלגת "מעל ומעבר", יו"ר מלצרים עם כבוד, נדב בן אוד שדיבר על פעילות הארגון ועל נתוני הסקר שחושפים את מצב המלצרים בישראל, ודובר הארגון, יונתן חסידים, על פעילות הארגון במדיה החברתית.

רו"ח גיל זלץ: "צריך לשנות את השוק. המלצרים שקיבלו פה את הכלים מחויבים להעביר את המידע הלאה לחברים שלהם לעבודה."

דותן בן חיים: "עובדים הם שותפים לעסק! מי שלא מבין את זה הבעיה היא אצלו. סדר התשלומים בעסק זה קודם כל עובדים אחר כך כל השאר. עובד שלא דואג לדרוש את התנאים המגיעים בחוק הוא עבריין לא פחות מהמעסיק כי הוא פוגע בחוק."

"מלצרים עם כבוד" היינה יוזמה חברתית שמטרתה להוביל לשינוי בתנאי ההעסקה של המלצרים בעזרת מודעות ציבורית, מחאה, פעילות חקיקתית וחלוקת תו-מלצרים עם כבוד לעסקים המעסיקים מלצרים עם כל הזכויות, עד היום חולקו 9 תווים לעסקים מרחבי הארץ.הארגון מלצרים עם כבוד הוקם כדי להילחם בפגיעה בזכויותיהם של המלצרים וכדי למצוא פתרון לעיוות בהעסקתם של המלצרים הנובע מתשלום השכר ממתן דמי שירות על ידי הלקוחות. מלצרים מועסקים ללא חוזה עבודה כמתחייב בחוק ומסכמים בעל פה את תנאי העסקתם. המלצרים לא מקבלים שכר מינימום, דמי הבראה, ימי מחלה, תשלום עבור שעות נוספות והפרשות לקרנות פנסיה וגמל. למלצר שנפגע אין תיעוד להוכחת תביעתו בפני בית הדין לעבודה.

 

תמונות: באדיבות יח"צ 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה