יום המודעות הבינלאומי למניעת התעללות בזקנים



עיריית ירושלים תפעיל בחודשים יוני- יולי סדרה של מפגשים ואירועים לגיל השלישי בסימן מודעות למניעת התעללות בקשישים. האירועים השונים יתקיימו במסגרת יום המודעות הבינלאומי למניעת התעללות בקשישים שנקבע על ידי האו"ם

אתמול (ב' ) עובדי אגף הרווחה בעיריית ירושלים קיבלו תעודת הוקרה על עבודתם ופעילותם למניעת התעללות בזקנים. את תעודת ההוקרה קיבלו העובדים במהלך כנס העשור לציון יום מניעת התעללות המשותף למשרד הרווחה, משרד הבריאות ואשל, במעמד  מנכ"ל משרד הרווחה, יוסי סילמן, ראש מינהל רפואה במשרד הבריאות, ד"ר ורד עזרא, מנכ"ל המשרד לאזרחים ותיקים, עו"ד גלעד סממה ומנכ"ל אשל, יוסי היימן. 

לרגל יום המודעות הבינלאומי למניעת התעללות בזקנים תפעיל עיריית ירושלים מגוון אירועים לגיל השלישי. יינתנו הרצאות  על צרכנות נבונה, זכויות ותכנון כלכלי. מה ניתן לעשות למניעת ניצול כלכלי, תכנון כלכלי ומניעת ניצול- היבטים חוקיים וצרכנות נבונה בגיל השלישי.

 

האירועים יתקיימו בשכונות:

שכונת הר נוף: בוקר של זהב- כינוס תושבים ותיקים במינהל הקהילתי הר נוף, רחוב הרב קצנלבוגן 43 ב 22.6.15 , בין השעות 10:45-11:45 הרצאתה של עו"ד שולמית אקווה, מארגון "אמון הציבור" בנושא: צרכנות נבונה .

שכונת קרית יובל: מפגש תושבים ותיקים במועדון "בית רחל", במינהל קהילתי יובלים, בתאריך 5.7.15, בין השעות: 11:00-12:00  הרצאתה של עו"ד מיכל ווזנר מעמותת " יד ריבה" לסיוע משפטי, בנושא: ידע זה כוח- זכויות ותכנון כלכלי. 

מפגש תושבים ותיקים בדיור המוגן "הוד ירושלים", רחוב גואטמלה 3, בתאריך 14.7.15, בין השעות 10:00-11:15. הרצאה של עובדות סוציאליות הודיה ביטון ומוריה הדרי מלשכת הרווחה מערב, בנושא: הכוח בידי- מה ניתן לעשות למניעת ניצול כלכלי?.

שכונת מוסררה-מורשה ומרכז העיר: מפגש תושבים ותיקים, ב "מינהל הקהילתי בית קנדה", רחוב שבטי ישראל 22, בתאריך 15.7.15 בין השעות 10:15-11:15. הרצאתה של עו"ד יעל וקסמן, מעמותת "יד ריבה" לסיוע משפטי, בנושא: תכנון כלכלי  ומניעת ניצול- היבטים חוקיים. לפרטים נוספים, הילה: 02-6276611

שכונת פסגת זאב: מפגש תושבים ותיקים במהלך חודש יולי, במרכז ברדפילד להורות ומשפחה של "ויצו", רחוב חיים פזנר 1. הרצאתה של עו"ד ראומה אפק- ששון מ"הרשות להגנה על הצרכן וסחר הוגן", בנושא: צרכנות נבונה בגיל השלישי. לפרטים נוספים: 02-5835704.

אגף הרווחה במינהל לשירותי קהילה פועל בכל השנה בתכנון וביצוע עשרות תכניות ומיזמים לחיזוק תפקודם ואיכות חייהם של הזקנים בעיר-כולל מיזמים ייחודיים למניעת מצבי התעללות, סיכון והזנחת זקנים בקהילה. בנוסף מתקיימות סדנאות וקבוצות לעשרות בני משפחה/מטפלים למתן מידע ותמיכה למניעת שחיקה וסיכון של פגיעה בקשיש/בתפקודו ומניעת הזנחה של הזקן בקהילה. 

מסקר ארצי שפורסם בעבר,  עולה כי כמעט  אחד מתוך חמישה זקנים סובל מהתעללות ו/או הזנחה. האלימות  כלפי זקנים  באה לידי ביטוי בתופעות כגון שוד ותקיפה על ידי זרים, ניצול כלכלי על ידי מכרים וארגונים וכן התעללות והזנחה על ידי מוסדות וכן על ידי מטפלים בבית ובני משפחה. לניצול הכלכלי עלולה להיות השפעה לרעה על מישורי החיים השונים בחייו של האדם הזקן: בריאותי, תפקודי, נפשי.

זכותם של כל זקנה וזקן לחיות בכבוד, ברווחה בשלום ובביטחון אישי. חובת המדינה וחובת כל אחד ואחת  מאתנו להבטיח את זאת.    

על מנת למנוע מקרי אלימות והתעללות הקשישים, אגף הרווחה פועל בנושא בשני מישורים: מישור הטיפול במקרים של התעללות שכבר נחשפו באמצעות התערבות טיפולית פרטנית וקבוצתית עם הזקנים ובני המשפחה על ידי  עובדים סוציאליים מומחים, ובשותפות עם רופאים, עורכי דין, שוטרים וארגונים נוספים בקהילה. כמו כן באמצעות  הפעלת חוקי ההגנה על הזקן ע"י עובדים סוציאליים לחוק.

במישור השני,  פעולות מניעה כגון קיום סדנאות בנושא לאוכלוסיית הזקנים ופעילות קהילתית שכונתית בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל,  קיום ביקורי בית למעקב אחר מצבם של הזקנים, וכן ארגון כנסים וימי עיון לאנשי מקצוע בתחום במטרה להגביר את  המודעות לתופעה ולחשיבות של זיהוי, איתור ודיווח על מקרים של חשד להתעללות בזקנים.

למידע נוסף בנוגע לטיפול בזקנים בסיכון ולקבלת מידע, ניתן לפנות למרכז מידע לזקן, המחלקה לזקן, אגף הרווחה במינהל לשירותי קהילה 1-700-700-120, או ללשכות הרווחה ברחבי העיר.

תמונה: flash 90/ קובי גדעון 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה