תשעה באב: עימותים בהר הבית



צעירים ערבים רעולי פנים, התבצרו במהלך הלילה בתוך מסגד אל אקצא בהר הבית. הצעירים התעמתו עם השוטרים יידו אבנים וזיקוקים לעבר המשטרה, הביקורים בהר נמשכו כסדרם

במשטרת ירושלים נאסף מודיעין אודות צעירים ערבים, חלקם רעולי פנים, אשר התבצרו במהלך הלילה בתוך מסגד אל אקצא בהר הבית. הצעירים אספו אבנים, קרשים ופלטות עץ וזיקוקין ואף הכינו בקבוקי תבערה בתוך מסגד אל אקצא במטרה להתעמת עם השוטרים ולפגוע בשגרת הביקורים ובמבקרים בשטח הר הבית בט׳ באב.

הצעירים הקימו מחסומים למניעת סגירת דלת הכניסה האחרונה למסגד אל אקצא, בהם ארונות נעליים, מוטות ברזל ועץ  חבלים שנקשרו לדלתות המסגד, פלטות שיש ועוד, במטרה למנוע את סגירת הדלתות ולהיערך לעימות אלים אל מול השוטרים.

אותם רעולי פנים התמקמו הבוקר (א') ברחבת אל אקצא, כשהם רעולי פנים ומצויידים באבנים וזיקוקין. כשהבחינו בשוטרים במדרגות הצפוניות של אל אקצא החלו ליידות לעברם אבנים ולירות זיקוקין.

הפורעים לקחו את השמשיות אשר שימשו להצללה עבור המתפללים ברמדאן והציבו אותן בתוך המסגד כביצורים המשמשים למסתור עבורם, ומאחורי ״ביצורים״ אלו נערכו לעימות אלים אל מול השוטרים. פעולות אלו של הצעירים הפורעים מעידות על ההכנות המוקדמות וכוונותיהם למנוע מהשוטרים לסגור את דלתות המסגד, להתעמת ולפגוע בשוטרים באמצעות האבנים, זיקוקין ובקבוקי תבערה שהכינו מבעוד מועד. 

כוח משטרה ומג״ב בפיקודו של מפקד המחוז, ניצב משה (צ׳יקו) אדרי, נכנס לשטח הר הבית, רעולי הפנים המתפרעים נמלטו לתוך המסגד  והחלו ליידות עשרות אבנים ובלוקים לעבר השוטרים מתוך מסגד אל אקצא, ירו זיקוקין בכינון ישיר והתיזו לעבר השוטרים נוזל שאינו מזוהה.

כוח המשטרה פעל במיומנות ומקצועיות, תוך הפגנת נחישות ואומץ רב ותחת מטר סלעים, זיקוקין, מוטות ברזל  החלו להסיר את המחסומים שהוצבו בפתח הכניסה למסגד, רעולי הפנים המשיכו לירות זיקוקין לעבר השוטרים ופצעו מספר שוטרים.

לאור העימות הקשה והסלמת הפעולות של הפורעים, במטרה למנוע את המשך הפגיעה בשוטרים ולהסיר את המחסומים שקובעו לדלתות ולרצפה נכנס הכוח מספר מטרים פנימה, הצליח לסגור את דלתות המסגד כשהפורעים בתוכו, החזיר את השקט ואיפשר לפתוח את הר הבית לביקורים.

ביקורי היהודים והתיירים החלו והם מתקיימים כרגיל בשטח הר הבית.

משטרת ירושלים תמשיך לפעול ולגלות אפס סבלנות כלפי כל נסיון להפר את הסדר ולפגוע בסטאטוס קוו הקבוע ותפעל לעצור את המתפרעים ולמצות עימם את מלוא הדין.

מאוחר יותר, לעמדת הבידוק של המבקרים הגיע צעיר יהודי עטור בתפילין. השוטר ביקש מהצעיר להורידם טרם כניסתו, הנ״ל התעלם והחל לנוע לכיוון הר הבית. שוטרים ניגשו אליו וביקשו ממנו לחזור לעמדת הבידוק, הנ״ל סרב ונאחז בחוזקה במעקה, התנגד ואף נשך את אחד השוטרים. השוטרים עצרו את החשוד והובילו אותו לחקירה בנקודת המשטרה בכותל.

מהמשטרה נמסר כי משטרת ירושלים פועלת רבות לשמירת האיזונים המתבקשים לשמירה על הסדר ובטחון הציבור. הבוקר נערכה המשטרה בכוחות גדולים במטרה לאפשר ביקורי תיירים ויהודים בשטח הר הבית וכל נסיון לייצר פרובוקציה או להפר את הסדר יטופל בנחישות וללא משוא פנים.

במהלך כניסת הכוחות להר הבית והעימות עם הפורעים נפגעו קל 4 שוטרים ולוחמי מג״ב מאבנים וחומר בלתי מזוהה שהותז על השוטרים מתוך מסגד אל אקצא. שני שוטרים פונו לטיפול רפואי בבית החולים הדסה עין כרם ושניים טופלו במקום ע״י כוח רפואה משטרתי. בתוך כך, בסמוך לשלשלת יידו אבנים ובקבוקים לעבר השוטרים ולוחמי מג״ב. נעצרו 3 חשודים פלסטינים. 

מה שעורר את המתיחות בהר הבית הוא האירוע שהתחש שלשום, במהלכו יהודייה יצאה מסיור בהר הבית וקראה לעבר נשים מוסלמיות "מוחמד חזיר" האירוע תועד והופץ ברשתות החברתיות, מה שגרר איומים כלפי האישה ועימותים בשטח ההר. 

הר הבית נסגר בשעה היעודה. במהלך היום ביקרו בשטח ההר כ - 1200 מבקרים. משטרת ירושלים תמשיך לפעול באחריות ובנחישות לשמירת הסטאטוס קוו בהר הבית ולאפשר ביקורים כבשיגרה.במקביל לפעילות המבצעית המשטרה מקיימת כל העת פעילות הידברות אל מול הווקף והגורמים הרלוונטים לשמירה על השקט בהר הבית.

 



תמונות: באדיבות חטיבת דובר המשטרה  


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה