פסטיבל העוּד הבינלאומי ה-16 בירושלים



גולת הכותרת של הפעילות השנתית של בית הקונפדרציה, השנה יציגו בית הקונפדרציה ומנהלו האמנותי, אפי בניה תוכנית ובה פנינים ממסורת המוסיקה הערבית הגדולה וגילויים חדשים של השתקפויותיה בתרבויות מוסיקליות שכנות ורחוקות במזרח התיכון וסביב אגן הים התיכון

פסטיבל העוּד הבינלאומי ה-16 בירושלים, גולת הכותרת של הפעילות  השנתית של בית הקונפדרציה, יתקיים השנה בתאריכים 12 עד 21 בנובמבר באולמות תיאטרון ירושלים, בית שמואל, הצוללת הצהובה, בית הקונפדרציה ואולם לאומודל בז'ראר בכר.

הפסטיבל מתקיים בתמיכת משרד התרבות והספורט – מינהל התרבות; עיריית ירושלים – האגף לתרבות, קרן ברכה, הקרן לירושלים ומשרד החוץ – האגף לקשרי תרבות ומדע.

השנה יציגו בית הקונפדרציה ומנהלו האמנותי, אפי בניה תוכנית ובה פנינים ממסורת המוסיקה הערבית הגדולה וגילויים חדשים של השתקפויותיה בתרבויות מוסיקליות שכנות ורחוקות במזרח התיכון וסביב אגן הים התיכון.

"בהמשך למסורת שלנו מן השנים האחרונות" אומר בניה, "נפתח את הפסטיבל ביצירה ישראלית מקורית הנשענת על טקסטים מהמקורות. מופע הפתיחה, יהיה של פרץ אליהו, שהלחין יצירה מרתקת בהשראת שיר השירים. גם השנה נביא יוצרים מרתקים מסצנת המוסיקה היוונית: השנה נארח בבכורה בישראל את הזמר היווני פנדליסט'אלאסינוס. לפסטיבל יש כמובן גם שליחות בסצנת המוסיקה המקומית, ובמסגרת זו נחשוף לראשונה אלבומים חדשים של יוצרים ישראלים: של נגן כלי ההקשה זוהר פרסקו, של הגיטריסט אליהו דגמי ושל הזמרת-יוצרת הדס פל ירדן. השנה גם נעניק לראשונה את פרס סולטניק למוסיקת עולם בירושלים, על שם מייסד בית הקונפדרציה. הזוכה הראשון בפרס הוא יאיר דלאל, יוצר ישראלי חשוב ומשפיע, שיציין איתנו גם עשרים שנה לצאת אלבומו החשוב 'עלעול'.

מה בפסטיבל:

 

המלחין ונגן הטאר פרץ אליהו יפתח את הפסטיבל בבכורה עולמית ליצירתו "יִשָּׁקֵנִי מִנְּשִׁיקוֹת פִּיהוּ כִּי-טוֹבִים דֹּדֶיךָ מִיָּיִן". המופע נולד בהשראת שיר השירים ויציג קטעי שירה ומעברים אינסטרומנטליים הנעים בין המודרני לעתיק. אליהו יארח את בנו ושותפו ליצירה, נגן הקמנצ'המארק אליהו, את היוצרת-זמרת חיה סמיר ואת הזמר שי צברי (יום ה', 12.11.2015, 21:00 | אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים).

מופע הסיום של הפסטיבל יהיה של הזמר-יוצר היווני הידוע פנדליסט'אלאסינוס בביקור בכורה בארץ. ט'אלאסינוס, הוא אחד מהיוצרים החשובים והפופולאריים ביוון היום. עד היום הקליט חמישה עשר אלבומי סולו והשתתף בהקלטות של אמנים בעלי שם ביוון. אחד משיריו הידועים, "רפסודה", אף זכה לביצוע מקומי של שלומי שבת ויהודה פוליקר. בארץ יבצע עם נגניו את שיריו האהובים המשלבים אלמנטים משירים יווניים עממיים ומסורתיים ומציגים גם השפעות ממוסיקה טורקית (מוצ"ש, 21.11.2015,21:00| אולם שרובר, תיאטרון ירושלים).

המופע "קול העוּד- הכול עוּד" יוקדש לפריד אלאטרש, מי שכונה מלך העוד והיה מגדולי הזמרים והמלחינים של המוסיקה הערבית במאה העשרים, המופע יציין במלאת 40 למותו. וירטואוז העוּד פרופ' תייסיר אליאס, הקים הרכב מוסיקלי שיבצע מגוון רחב וססגוני משיריו של אטרש וילווה את הזמרת האורחת שושה מנצור ומקהלת אל כרואן –אעבלין בניהולו המוסיקלי של נביהעוואד. במופע יבצעו במשך שעה וחצי משיריו של פריד, את השירים יבצעו הסולנים: אבי כהן, מאמון זיודושושה מנצור. את הסולנים ילווה אנסמבל נגנים ומקהלת אלכרואן - אעבלין, בניהולו המוסיקלי של נביהעוואד. (יום ה', 19.11.2015, 21:00 | אולם שרובר, תיאטרון ירושלים).

לראשונה בפסטיבל העוד יוענק פרס קלמן סולטניק למוסיקת עולם. הזוכה הראשון הוא יאיר דלאל החוגג  20 שנה לאלבומו הראשון  "עלעול" ונחשב כיום לאחד מחלוצי המוסיקה האתנית בארץ ובעולם. במופע "עלעול- אחרי 20 שנה" יארח דלאל את שלמה בר ואת הזמרת שני דלאל. (יום ד', 18.11.2015, 21:00, בית שמואל).

במסגרת הפסטיבל יתקיימו שלושה מופעי השקה: לאלבומים ישראלים חדשים:

זהר פרסקו, בכיר נגני כלי ההקשה בארץ ומהידועים בעולם בתחום זה יציג בבכורה על הבמה את אלבומו החדש המוקדש לתוף מרים, מהתופים העתיקים בעולם. פרסקו ישיב אל קידמת הבמה את התוף הקדום על עושר צליליו ויבצע יצירות מקוריות שנכתבו בהשראתו. (מוצ"ש, 14.11.2015, 21:00 | אולם רבקה קראון, תיאטרון ירושלים).

"אליהו" הוא מופע השקה לאלבומו החדש של נגן הגיטרה, הסאזוהבגלמה אליהו דַגְמי, מחלוצי המוסיקה האתנית בארץ. במופע יתארח הזמר שי צברי ויבוצעו יצירות אינסטרומנטליות חדשות שכתב דגמי ובהן נגינה ייחודית של המקאם המזרחי על גיטרה חשמלית, לחנים חדשים לפיוטים מוכרים ועיבודים למנגינות עממיות ממזרח טורקיה. דגמי ניגן בעבר בלהקת הברירה הטבעית ובתזמורת העממית של נאור כרמי, והוא חבר להקת הלויים. הוא ניגן לצד טובי האמנים בארץ, ובהם ברי סחרוף ומאיר בנאי. (יום ג', 17.11.2015, 22:00 | צוללת צהובה).

גם "Semi Tones", אלבומם החדש של הפייטנית והיוצרת הדס פל ירדן, הנגן והזמרהאלג'יראי  מומו ג'נדר וטריו הג'אז הגרמני של מקס דולמן יוצג במופע בכורה בפסטיבל. פל ירדן תבצע בבכורה עולמית לחנים משלה לפיוטים מסורתיים מצפון אפריקה וילוו אותה ג'נדר, שהופיע בעבר עם סטינג, בשירה מוסלמית וחילונית, הטריו של מקס דולמן המשלב ג'אז עם מוסיקה יהודית והכנר אלעד לוי, נגן ראשי בתזמורת האנדלוסית הישראלית.

המופע נערך במסגרת אירועי יובל החמישים ליחסים הדיפלומטיים בין ישראל לגרמניה, ובחסות מכון גתה. (יום ב', 16.11.2015, 22:00 | צוללת צהובה). 

במופע מחווה  ל"גאון מבגדד", המלחין העיראקי סלים אלנוּר (שלמה זיו-לי), שהלך לעולמו לפני שנה ובמלאת 95 להולדתו-תבצע תזמורת פירקת אלנור מבחר מיצירותיו ותארח את הסולן יוסי בגדדי. אלנור נמנה עם בני דור הנפילים שעיצבו את המוסיקה העיראקית במחצית הראשונה של המאה העשרים. כמה מיצירותיו היו לשירים הנודעים ביותר במוסיקה העיראקית ובהן: "איוּהַאאלסַאקִי", שהולחן עבור כוכבת הזמר העיראקי סלימהמוראד. רבים מלחניו הוקלטו ובוצעו בידי תזמורת רשות השידור המיתולוגית. (יום ג', 17.11.2015, 20:00 | בית שמואל).

עוד בפסטיבל: "שירת הלב"–  מופע של הזמר והמוסיקאי עופר כלף ובו יבצע מלחניו המקוריים לשירים של רבי שמואל הנגיד ומשוררים עבריים מהעת החדשה כיהודה עמיחי, דוד אבידן, ישראל אלירז ואלמוג בהר. (יום ד', 18.11.2015, 19:00 | ז'ראר בכר, אולם לאו מודל).

המופע "סולו העוּד – תרבות הצליל", שבו יציג פרופ' תייסיר אליאס, יצירות קלאסיות מסורתיות לצד יצירות מודרניות פרי עטו עם האמנית האורחת סירין אליאס (פסנתר). (יום א', 15.11.2015, 19:00 | בית הקונפדרציה).

במופע משותף ישובו נגן העוד והזמר סמירמח'ולונגן כלי ההקשה איתמר דוארי לשתף פעולה והפעם בדיאלוג מוסיקלי חדש ומקורי.מח'ולמשלב בשפתו המוסיקלית אלמנטים ממוסיקה ערבית קלאסית, השפעות אנדלוסיות ואלתורי ג'אז וביחד עםדוארי יציגו מרקמים מוסיקליים המטשטשים את ההבחנות בין המסורתי ופורץ הדרך, בין העתיק והחדש. (יום א', 15.11.2015, 21:00 | בית הקונפדרציה)

במופע "שירת העוד" ישתפו פעולה נגנית העוּד והזמרת הלן סַבֶּילא ממזרח ירושלים ונגנית כלי ההקשה לירון מיוחס ממערב העיר בערב שיכלול נגינה של מוסיקה ערבית קלאסית וטורקית ומוסיקה מקורית שהלחינו השתיים. (יום ב', 16.11.2015, 20:00 | בית הקונפדרציה).

פסטיבל העוּד הבינלאומי ה-16 בירושלים: 12–21 בנובמבר 2015 |מחירי הכרטיסים 80–180 ש"ח.

תמונות: אייל טל, דמטרה פונגופולו, נועם פיינר, רבקה אליהו. 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה