ירושלים בירת ישראל היא הגדולה בערי ישראל, הן בשטחה והן במספר תושביה. בסוף 2013 מנתה אוכלוסיית ירושלים 830,000 תושבים, לשם אספקת שירותים מוניציפליים לתושביה התקשרה עיריית ירושלים  בשנים 2013-2011 עם ספקים בהיקפים של מיליארדי ש"ח בכל שנה: כ-1.8, כ-2.2 וכ-2.5 מיליארד ש"ח בהתאמה. בכל אחת מהשנים העבירה העירייה תשלומים ליותר מ-2,000 ספקים.

בחודשים אוגוסט 2014 - מאי 2015 בדק משרד מבקר המדינה היבטים נבחרים בנושא ההתקשרויות בעיריית ירושלים. בביקורת נבדקו מבנה מנגנון הרכש וההתקשרויות בעירייה; התקשרויות שביצע מינהל תרבות ופנאי בעירייה עם קבלני שיפוצי מבנים ועם קבלן ניקיון; התקשרויות בפטור ממכרז שאישרה ועדה ייעודית לאישור מסירת עבודות בפטור ממכרז שהקימה העירייה; הארכות והגדלות של התקשרויות באמצעות הוועדה להארכת תקופת תוקפם של חוזים והגדלת היקפם. 

על פי מבקר המדינה, העירייה מנהלת התקשרויות בהיקפים של מיליארדי ש"ח, אבל אינה אוספת ומתכללת נתונים כמותיים ואיכותיים הנוגעים להתקשרויותיה לשם קיום בקרה בנושא. על פי המבקר היעדר המידע כאמור עלול לפגוע ביכולת העירייה לנצל את היתרון הטמון בגודלה.

העירייה אינה מרכזת את כל המידע לגבי אותן התקשרויות עם הספקים וכך מה שעלול לקרות הוא שאגפי העירייה עלולים להתקשר בהתקשרויות שונות עם אותו הספק עבור מוצר או שירות דומים בתנאים ובמחירים שונים.

כך למשל, מצא המבקר כי בבחינת התנהלות העירייה בכל הנוגע להתקשרויותיה עם חברה מסוימת לצורך שיפוץ מתקני הספורט בעיר מעוררת חשש לכאורה להעדפת חברה זו על פני ספקים אחרים ולפגיעה קשה בעקרונות השוויון. דרישות המכרז שהתפרסם בשנת 2010 לניקיון אצטדיון טדי, שעליהן ביססו החברות המשתתפות במכרז את הצעותיהן, לא שיקפו נכונה את הדרישות האמתיות לעבודת הניקיון באצטדיון. כתוצאה מפגם מהותי בהסכם ההתקשרות שנחתם על פי המכרז, העירייה משלמת לספק מחירים מנופחים שמתבססים על מידע לא נכון בדבר מספר המשחקים המתקיימים באצטדיון בשנה, דבר המביא לבזבוז כספי ציבור.

עוד נמצאו ליקויים חמורים בהתקשרויות של מחלקת המאור בעירייה עם קבלנים שזכו במכרזים לביצוע עבודות בתחום התאורה. מתעורר חשש לכאורה שמחלקת המאור ידעה בטרם פרסמה את המכרזים האמורים לעיל כי היא תידרש להגדיל את ההתקשרויות. ייתכן שדבר זה פגע בשוויון שבין המציעים ואף גרם לפגיעה בעקרון החיסכון, שכן הדעת נותנת שמכרזים בהיקף גדול יותר היו מאפשרים קבלת הצעות מחיר נמוכות יותר.

בתכנית 'בדרך הביתה' בהגשת שלום אורן, אמר היום (ד') עו"ד שי מזרחי, מנהל אגף בחטיבה לביקורת השלטון המקומי, משרד מבקר המדינה "אנחנו בדקנו במסגרת הביקורת את מנגנון הרכש והתקשרויות ביצעה העירייה עם קבלנים. הדברים שאנחנו מצאנו אפשר להגדיר אותם כדברים שעומדים בניגוד לכללי המכרזים. ההנחה צריכה להיות תמיד שהמרכז הוא הכלל. אנחנו קיבלנו את הרושם שהפטור למכרז הוא שהפך לכלל. המשמעות היא שהרשות המקומית מנועה מלבצע מכרז פומבי להתקשורת. ברור שהכלל הוא צריך להיות המכרז. העירייה היא נאמן לציבור, קיבלנו מספר תגובות מהעירייה אבל התגובה של העירייה היא שמטרתה הייתה לייעל את התהליכים". 

המלצות הדוח

על העירייה לפעול להקמת מאגר נתונים אשר יאפשר לה לנצל את יתרונה הטמון בגודלה ובהיקף התקשרויותיה. על העירייה למנות גורם שיהיה אחראי למאגר נתונים כאמור, יבצע בקרה כוללת ויעילה על מערך ההתקשרויות ויבטיח ניהול תקין שלו.

על הגורמים המוסמכים המתבקשים לאשר הארכות של התקשרויות והגדלתן לגלות ערנות יתרה, ולוודא, בנוגע לכל בקשה להארכת התקשרות, כי היא מבוססת על צורך ענייני וכי אינה נובעת ממניעים זרים.

על העירייה לנקוט פרשנות מצמצמת להוראות הפטור ממכרז שבדין.

על גורמים בעירייה ובמיוחד אגף הספורט, האחראי למכרז לשירותי ניקיון באצטדיון טדי, לבחון מחדש בעין ביקורתית את תנאי המכרז האמור ולתקן את הפגם המהותי שבו, לרבות באמצעות יציאה למכרז חדש.

עוד צויין בדוח כי הגדלת היקפי ההתקשרות בהתאם לתקנות אינה בררת מחדל. אף על פי שהתקנות מאפשרות להגדיל התקשרויות בהתאם לכללים המצוינים בהן, מצופה מהעירייה שהשימוש באפשרות זו ייעשה רק בנסיבות מיוחדות.


תמונה: מיכל פתאל/ flash 90