פורסמה רשימת מקבלי פרס ירושלים לשנת 2016



ועדת פרס ירושלים פרסמה את רשימת מקבלי הפרס לשנת 2016. הרשימה מורכבת משורה של אישים וגופים שנמצאו ראויים להוקרה בעקבות תרומתם המשמעותית לעם ישראל, בפעילות ציבורית לאורך השנים

ועדת פרס ירושלים פרסמה את רשימת מקבלי הפרס לשנת 2016. הרשימה  מורכבת משורה של אישים וגופים שנמצאו ראויים להוקרה בעקבות תרומתם המשמעותית לעם ישראל, בפעילות ציבורית לאורך השנים.  

כמדי שנה מקיימת קבוצת 'בשבע' את כנס ירושלים, כאשר השנה הינה שנת "הבר מצוה" של הכנס. לרגל השנה ה13 החליטה ועדת הפרס להגדיל השנה באופן יוצא מהכלל את מספר מקבלי הפרס ל- 11.

להלן רשימת מקבלי פרס ירושלים לשנת 2016:

פרס ירושלים מרגש מוענק לצוות תכנית הרדיו – המילה האחרונה, בגלי צה"ל. הפרס מוענק כהוקרה לקידום השיח, הפיוס וההידברות בין המגזרים בחברה הישראלית. בין מקבלי הפרס יהיו גידי גוב, אברי גלעד, קובי אריאלי, מיכל אורבך, בשמו של אורי אורבך ז"ל , ג'קי לוי, גיל עומר ודלית עופר.

התכנית "המילה האחרונה" עלתה לאוויר לראשונה, בשנת 1998, בהגשת אורי אורבך ז"ל, עירית לינור, גידי גוב ואחרים. בהמשך, הובילו את התוכנית בשני צמדים ,אברי גלעד וג'קי לוי, עירית לינור וקובי אריאלי, ומגישים אורחים מתחלפים. עד לאחרונה הגיש את התוכנית, השר לשעבר יוסי שריד ז"ל, שנפטר בתחילת חודש דצמבר 2015. את המילה האחרונה מגישים שני אישים המייצגים צדדים מנוגדים, אידיאולוגית, בחברה הישראלית, שמאל מול ימין וחילוני מול דתי, בנושאים שעל סדר היום. קונספט התכנית ייחודי ופורץ דרך בשעתו, שתרם רבות לשיח והכרה בין המגזרים בחברה הישראלית. היום מגישים את התוכנית העיתונאי מנחם הורביץ ושר האוצר לשעבר, רוני בר און לצד מגישת התוכנית הוותיקה, עירית לינור ומגישים מתחלפים. ועדת הפרס גאה ומתרגשת להעניק את פרס ירושלים לצוות המקורי של התכנית על מחשבה ופעילות פורצת דרך בתחום ההידברות והפיוס בין המגזרים בחברה הישראלית.

פרס ירושלים לפעילות לשימור סביבה ירוקה יוענק לחברת 'סונול' על השיפור המשמעותי במדד ההשפעה הסביבתית מבין כל חברות הדלק בשנים 2013-2015. סונול היא חברה מובילה בתעשיית האנרגיה הישראלית. החברה מספקת מגוון רחב של שירותי אנרגיה למגזר התעשייתי, המסחרי והממשלתי בישראל, כולל שיווק והפצה של מוצרי נפט, תוספים וכימיקלים. סונול מפעילה כיום בישראל רשת של כ240- תחנות דלק ולמעלה מ-185 חנויות נוחוּת. בכל פעילויות החברה מיושמים הסטנדרטים הגבוהים ביותר של איכות הסביבה והגנה עליה. כך למשל, בדיקה מקיפה של הקרקעות בתחנות הדלק והתקנת מערכות יעילות לבקרת פליטה. את הפרס יקבל מנכ"ל סונול, ניר גלילי.

פרס ירושלים למופת יהודית מוענק לגברת מרגלית זינאתי על פועלה המבורך בשמירת הגחלת והמורשת היהודית פקיעין, בהיותה דוגמא ומופת להתיישבות יהודית לאורך דורות, עוד מימי בית שני. מרגלית זינאתי, נולדה בשנת 1931, היא הנצר האחרון למורשת הקהילה היהודית ששמרה על אחיזת היישוב היהודי בארץ ישראל בפקיעין, עוד מתקופת בית השני. מרגלית, בת 81, לא נישאה מעולם על מנת שלא תצטרך לעזוב את פקיעין ושתוכל להמשיך את אחיזתה בישוב. בזכות פועלה מבקרים עשרות אלפי אנשים במקומות הקדושים בפקיעין וזוכים לשמוע את סיפורי השושלת ישירות מפיה. מרגלית שומרת באהבה על בית הכנסת העתיק, על מבני היהודים ומכינה את פקיעין היהודית לדורות הבאים. היום מרגלית מופיעה בהצגה על חייה, מדריכה במוזיאון בית זינאתי ופעילה יותר מאי פעם במפעל החיים העצום שלה, של משפחתה ושל עם ישראל. על פועלה המסור, על ההנחלה לדורות, על המופת והדוגמא, ציונות ואהבת מולדת – מוענק לגברת מרגלית זינאתי פרס ירושלים.

פרס ירושלים לקידום חקר השואה מוענק למכון 'שם עולם' על פועלו המבורך בתיעוד, איסוף ומחקר של חומרים תיעודיים מתקופת השואה מתוך אמונה יהודית. המכון הוקם בשנת 1996 על ידי הרב אברהם קריגר, ועוסק בסוגיות התמודדות בתקופת השואה במספר שאלות עיקריות: התמודדות דתית, רוחנית, ערכית, מוסרית והומנית וכן בשאלת זהות יהודית ושמירת צלם האדם. מכון "שם עולם" בונה תשתית מחקרית לתחום מיקודו דרך איסוף ארכיוני. ממצאים אלו עומדים לרשות חוקרי המכון בכתיבתם המדעית וכן עומדים לרשות הציבור בעיקר דרך ממצאים חזותיים המספרים סיפורי התמודדות ופעילות חינוכית ענפה בארץ ובעולם עם בני נוער, סטודנטים ומבוגרים. למכון שלוש מחלקות - מחלקת חינוך, מחלקת תיעוד ומחלקת מחקר. את הפרס יקבל ראש מכון שם עולם, הרב אברהם קריגר.

פרס ירושלים לתרומה קהילתית יוענק לאגודה להתנדבות, על פעילות מסורה לשינוי המציאות החברתית בישראל באמצעות התנדבות במשך ארבעים וחמש השנים האחרונות. האגודה הוקמה בשנות ה-70 וייסדה את מפעל השירות הלאומי בישראל.

כיום מהווה האגודה את העמותה הוותיקה והגדולה ביותר בתחום בישראל, במסגרתה פועלים כ 6,000 מתנדבים. מתנדבי האגודה מגיעים מכל גוני הקשת החברתית ובהם: בנות ובנים דתיים, ערביים, חילוניים, בני נוער בסיכון ובעלי צרכים מיוחדים. פעילות מתנדבי האגודה פרוסה לאורכה ולרוחבה של הארץ ומתמקדת בחמישה תחומי התנדבות מרכזיים: חינוך, רווחה, מנהל ציבורי, בריאות וביטחון. את הפרס יקבל מנכ"ל האגודה, ירון לוץ.

פרס ירושלים לתרבות מוענק למכון לתיעוד ושימור ניגוני מודזיץ', על פועלם המבורך למען שימור של למעלה מ-5000 ניגוני חסידות מודז'יץ, והפצתם בקרב עם ישראל.

במשך למעלה ממאה שנים הולחנו אלפי ניגונים על ידי אדמו"רי חסידות מודז'ץ.‏ ברבות השנים הלכו ונשתכחו ניגוני מודז'יץ הישנים. לשם שימור הניגונים הוקם לפני מספר שנים על ידי חובבי ניגוני חסידות מודז'יץ המכון לתיעוד ושימור ניגוני מודז'יץ. המכון יוסד במשרדו של עו"ד דוד זעירא בבני ברק וצוייד במיטב הציוד להקלטה ותיעוד. הניגונים שנאספו במכון  מופצים לציבור באמצעות דיסקים, תכניות רדיו ובעיקר בסדרת "מן האוצר" שבה כבר יצאו לאור  27 תכניות, כל אחת בת שעה, לאתר המכון באינטרנט. את הפרס יקבל עו"ד דוד זעירא.

פרס ירושלים לפעילות ציונית למען העלייה, הקליטה וההתיישבות יוענק למר צביקה סלונים, על פועלו המבורך כמגשים הציונות בדורות האחרונים, מזכיר גוש אמונים ומראשוני המתיישבים בחבלי מולדת ששוחררו לאחר מלחמת ששת הימים וכן על הקמת הקרן לגאולת קרקע לצד דאגה להתיישבות של עולים במרחבי יהודה ושומרון. סלונים, בן 81,  דור שביעי בארץ, תושב קדומים, ממקימי ההתיישבות בשומרון ומייסד אוניברסיטת אריאל.

צביקה סלונים היה לקצין המעקב הראשון במדינת ישראל. בשנות החמישים ניהל שני מוסדות לעברייניי נוער – צופיה, בכפר יבנה ועוגן במצפה ים. בשנת 1980 ייסד בי"ס לבנות אתיופיות בקדומים ועסק בקליטת עלייה מרוסיה. בנוסף, קיים מספר שליחויות מיוחדות למחנות יוצאי ברית המועצות. כמו כן הקים סלונים מוסדות רבים נוספים וביניהם: מוזיאון " קדם" לארכאולוגיה בקדומים, "במעלה" - המחלקה לקידום עלייה ליש"ע בניו-יורק ודוברות יש"ע בחו"ל, ואת תשתית התרבות בקדומים הכוללת, מתנ"ס, ספריות, מרכז פדגוגי ועוד מוסדות רבים.

פרס ירושלים לחינוך יוענק למכללת תלפיות על חזונם הפדגוגי ועל המאמץ פורץ הדרך לחבר בין קהילות בישראל ובעולם, תוך הנגשת האקדמיה בתחום החינוך וההוראה לאוכלוסיות מגוונות שלא היו מעורבות בכך בעבר. עולם החינוך וההוראה קיבל מימד חדש בדרכם הייחודית.

המכללה האקדמית "תלפיות" הינה מוסד ותיק וייחודי במרכז הארץ, המכשיר מורות וגננות ברוח החינוך הממלכתי-דתי, בגישה פלורליסטית, כבר למעלה מ-75 שנים. את הפרס יקבלו נשיא המכללה פרופ' נחום רקובר וראש המכללה מר בנימין בהגון ואליהם יתלוו מנכ"ל המכללה רו"ח קותי אורן, דיקן הסטודנטים גב' אושרה דויטש ויעקב סולר.

פרס ירושלים לפעילות לקידום הקשר עם יהודי התפוצות מוענק לתנועת 'תורה מציון' על פועלה המבורך בחיזוק הקהילות היהודיות בעולם ,לתורת ישראל וארץ ישראל ועל הקמת מוקדי תורה וחיזוק הציונות.  תנועת תורה מציון הוקמה בשנת 1995 במטרה לתמוך בקהילות היהודיות בעולם ולחזק את הקשר שלהן לארץ ישראל ולתורת ישראל. התנועה משפיעה על קהילות יהודיות ביצירת מרכזי לימוד תורה, חיזוק המנהיגות הצעירה, חיזוק הקשר עם מדינת ישראל וחינוך למחויבות לערכי היהדות והציונות. התנועה הכשירה ושלחה מעל ל-1,200 שליחים לקהילות יהודיות בחמש יבשות. השליחים הם בוגרי ישיבות הסדר ומכינות המשלבים לימוד תורה ושירות צבאי. את הפרס יקבל מנכ"ל תורה מציון, זאב שוורץ.

פרס ירושלים ל'יזמות ערכית' יוענק לחברת אינטרנט רימון, כהוקרה על הטמעת מערכות סינון לתכנים שאינם ראויים בעולם האינטרנט והסלולר והגנה על ערכי ילדי ישראל.

חברת רימון הוקמה ביוזמת הרב יהושע שפירא, והיא החברה הראשונה מסוגה בעולם שסיפקה אינטרנט מסונן כבר ברמת ספק האינטרנט, ללא צורך ברכישת שירות סינון או תוכנת מחשב נפרדת, לאנשים שמעוניינים לגלוש באינטרנט כשר‏. את הפרס יקבל מנכ"ל אינטרנט רימון, יריב פאר.

פרס ירושלים לבריאות יוענק לשח"ל על פועלה המבורך קידום הטלרפואה, על הקמת מוקדי חיים ורפואה להגדלת הסיכויים להצלת חיי אדם. שח"ל היא חברה בינלאומית מובילה המקדמת את תחום הטלרפואה ברחבי העולם, מפתחת מכשור מתקדם לצורך מעקב רפואי מרחוק. החברה הוקמה בשנת 1987 והובילה לשיפור ניכר באיכות חייהם של החולים והגדילה משמעותית את סיכויי ההישרדות לאחר התקף לב. את הפרס תקבל סמנכ"לית שח"ל, הדס זאבי.

"פרס ירושלים, הוא אות הוקרה מיוחד לאלה שמקדישים מזמנם למען הציונות, היהדות והחברה בישראל", אומר יו"ר 'בשבע' דודו סעדה, שהינו אחד החברים בוועדת הפרס. "עם ישראל יכול להיות גאה בגופים ובאישים המוכשרים שנבחרו לזכות בפרס היוקרתי שאותו אנו מעניקים כבר השנה ה-13. ועדת הפרס של כנס ירושלים בוחרת בקפידה את האישים והגופים שנמצאו ראויים, על פי אמות מידה, ערכים וקריטריונים ברורים העומדים לנגד חברי הועדה . אנו בקבוצת ב'שבע' שמחים וגאים בנבחרי הפרס לשנת 2016 ושולחים מסר לכל העם, שיש מי החפץ ביקרו".

תמונה: מיכל פתאל/ flash 90 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה