יום המשפחה בבית הנשיא



לרגל יום המשפחה אירחה היום רעיית נשיא המדינה משפחות אומנה של עמותת מכון סאמיט

רעיית נשיא המדינה, הגברת נחמה ריבלין, אירחה היום (ג') משפחות אומנה לרגל יום המשפחה במפגש מרגש שנערך בבית הנשיא. משפחות האומנה מהוות פתרון זמני, לעיתים עד בגרותו של הילד, לילדים בסיכון אשר הוצאו מחזקת הוריהם הביולוגים. במפגש, אשר נערך בשיתוף עם מכון 'סאמיט' לשירותי רווחה, נכחו שבע משפחות אומנה, יחד עם ילדיהן הביולוגים וילדי האומנה.

על פי הנתונים הארציים שהועברו על ידי מכון 'סאמיט':

50 ילדים מתחת לגיל 18 ממתינים להיקלט במשפחות אומנה

כ- 10,000 ילדים בישראל הוצאו מבתיהם מתוכם, כ-2,500 ילדים שוהים אצל משפחות אומנה, וכ-7,450, שוהים בפנימיות.

בעוד שבעולם כ-80% מהילדים אשר הוצאו מבתיהם נקלטים במשפחות אומנה, בישראל המצב הוא הפוך, ורק 20% מתוך הילדים שהוצאו מבתיהם, נמצאים אצל משפחות אומנה.

"משפחה היא המעגל האינטימי הקרוב ביותר, המכיל, והאוהב ביותר", אמרה רעיית הנשיא למשפחות בתחילת המפגש, "ביום המשפחה בחרתי לארח ולפגוש אתכם, המשפחות החזקות והאמיצות שהחליטו לפרוץ את המעגל האינטימי ולחלוק את המשפחה עם ילדים שכה זקוקים לה. אתן, משפחות האומנה, הכוח שלכן הוא בבחירה. אתן בוחרות מדי יום להיות משפחה, לאהוב, לחיות, לחוות לחנך ולצמוח. אנו משתמשים בביטוי 'לפתוח את הבית', אבל פתיחת הבית האמיתית היא פתיחת הלב שלכם, המשפחות. אתן פותחות לא רק את הלב, אלא חולקות הכל- את החדר, את המשחקים, ובעיקר, את אמא ואבא, את תשומת הלב והחיבוקים. אתם מראים את המשפחה כמות שהיא, על חוזקתה ועל חולשתה, ברגעיה הנוחים והכועסים, השמחים והעצובים."

הגברת ריבלין הדגישה את החששות והקושי בהחלטת המשפחות להפוך למשפחות אומנה ואמרה: "ילד לא מגיע למשפחת אומנה מגן עדן. הוא מגיע עם שפה, הרגלים, כאב ופחדים. ההתמודדות עם פתיחת הלבבות היא תהליך, וכמו שתיארה אחת אימהות האומנה 'לפני כל המחסומים עומדת היכולת שלך לאהוב, אהבה רגשית ומלאה.' אני רוצה לומר לכם תודה. תודה על החיבוק החם, על המר והמתוק, על הבית והקן שאתם בונים עם הילדים שלכם, אלו הביולוגיים, ואלו שנקשרו אליכם בכח הלב. אני מאחלת לכם הילדים, שהיציבות והשורשים שאתם מקבלים מהמשפחה ומהאחים – תתקיים ותתגשם ושתצליחו להתפתח ולצמוח."

במהלך המפגש, הפתיע הנשיא את הילדים כשעצר את פגישותיו ויצא למספר דקות על מנת להצטרף למפגש. "אנחנו כל כך שמחים לאחר אתכם. אתם לא רק דור העתיד, אתם ההווה שלנו ואני אומר זאת כסבא וכנשיא. אנחנו כולנו משפחה אחת גדולה ואין מילים שיביעו את ההערכה לצעד שעשיתם," אמר הנשיא למשפחות.

מנכ"ל מכון סאמיט יוני בוגט, ביקש להודות לרעיית הנשיא על האירוח ואמר: "אין יום מתאים יותר לקיים מפגש כזה כמו יום המשפחה. אני רוצה לנצל את היום הזה לקרוא למשפחות נוספות להפוך למשפחות אמנה. חמישים ילדים ממתינים למשפחה וזקוקים לסיוע".

במפגש שיתפו המשפחות והילדים את רעיית הנשיא בהחלטה להפוך למשפחת אומנה וברגעים המרגשים והאתגרים עימם הם מתמודדים בחיי היומיום. סשה בת ה-20, בת למשפחת אמנה סיפרה כי גם כאשר חצתה את גיל 18 עדיין הרגישה שהיא חלק מהמשפחה למרות שחוקית היא כבר לא תחת חסותם: 

"אני בת 20 ובגיל 18 המשפחה שלי הבהירה לי שאני חלק מהמשפחה, קיבלתי את ההרגשה שאני לא הולכת לשום מקום. המשפחה שלי בחרה אותי ואני גאה להגיד את זה".

בין המשפחות במפגש הייתה גם משפחה מדרום הארץ, המשמשת "קלט חירום" וקולטת ילדים שהוצאו מחזקת המשפחה וזקוקים לבית זמני באופן מיידי, לרוב לאחר שעברו אירוע טראומטי.

האב מ' סיפר כי במשפחתו שמונה ילדים ביולוגים, ובעשר השנים האחרונות קלטו במשפחתם 72 ילדים שונים: "המקרים הקשים עליהם את שומעים בתקשורת, כשאמא או אבא אינם עוד מכל מיני נסיבות, מגיעים אלינו אחרי כמה שעות. התחלופה בבית מאד גבוהה והילדים נמצאים אצלנו לכמה חודשים עד קבלת טיפול ראשוני, רק לפני שבועיים קיבלנו ארבעה ילדים באמצע הלילה. הפרידה מהילדים שצריכים לעזוב לאחר כמה חודשים קשה מאוד, לילדים עצמם ולכל המשפחה שלנו".

רעיית הנשיא השיבה לו בהתרגשות: "כשאנחנו שומעים על אירוע טראגי בחדשות אנחנו חושבים מיד על הילדים, מי ידאג להם? כיצד יוכלו להמשיך ולגדול? זה מחמם את הלב לדעת שיש משפחה כמו המשפחה שלך. ישר כוח לכם".

באירוע השתתפו גם בני משפחתה של דפנה מאיר ז"ל, שנרצחה בפיגוע בעתניאל. למשפחת מאיר שני ילדי אומנה בעלי צרכים מיוחדים. נתן מאיר סיפר על כי בימים האחרונים הוא מרבה לחשוב על טעויות, ואמר: "אני רוצה לדבר על טעויות טובות. כשפגשתי את דפנה לא היינו מתאימים. כל מה שאני חשבתי על העולם היא חשבה הפוך. רציונלית זו הייתה טעות להתחתן. טעות נהדרת. הרבה אנשים חוששים לקחת ילדים לאומנה. אני מסתכל על הרגעים הקשים, והם קשים ממה שתיארתי לעצמי שיהיו, לא העליתי בדעתי שיהיה כל כך קשה וגם זו הייתה ה'טעות' הכי טובה שעשיתי בחיי, להפוך למשפחת אומנה."

מנהלת שירות האומנה אורית עמיאל, ציינה כי בימים האלו מגיע חוק האומנה לשלביו האחרונים בכנסת, ואמרה: "רוב הסעיפים כבר אושרו, מטרת החוק לדאוג לילדי האומנה כך שיזכו לכל צרכיהם ולהתפתח במסגרת החוק. המשפחות יקבלו את מעמדן החוקי, מעמד שעד היום לא קיים. בנוסף יטפל החוק בשירות ילד ונוער ויפעיל תכנית טיפולית לעבודה עם ההורה הביולוגי והילד לאור החשיבות שנותן הארגון לנושא".

בין המשפחות שנכחו באירוע היו משפחות חרדיות, דתיות לאומיות, משפחות מהעדה האתיופית ומהמגזר הערבי, כולן סיפרו על הסיפוק הרב שהם שואבים מהיותם משפחת אומנה ועל ההתגייסות של כל המשפחה כדי לאפשר לילדי האומנה להרגיש חלק בלתי נפרד מהמשפחה.

תמונה: חיים צח / לע"מ 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה