פרשת השבוע - נכון להיום - פרשת ויצא 2015



הפרשה עוסקת בהקמת משפחת יעקב ותחילתם של שבטי ישראל. "ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה". יעקב יוצא לגלות בחרן מפחד מעשיו אחיו. בחרן יעקב בונה את משפחתו ולוקח לו ארבע נשים. הגלות אינה מקום טבעי ליעקב, הוא יוצא לדרך בגפו, ללא אמצעים כלכליים וללא כל עזרה. כותב: דוד שחר

הוא חולם על סולם שניצב ארצה ומגיע לשמיים ומלאכים עולים ויורדים ממנו. החלום נותן ליעקב תקווה ואמונה שהוא יחזור למקום הולדתו בארץ ישראל. "הארץ אשר אתה שוכב עליה לך אתננה לזרעך". אלוקים מחזק אותו ונותן לו בטחון רב - "ושמרתיך בכול אשר תלך".

החלום למעשה מסמל את החיבור בין שמיים וארץ על ידי יעקב. הסולם מסמל שיעקב צריך לחבר את א"י לאלוקים.  כלומר, יעקב צריך לחבר בין גשמיות לרוחניות, הגשמיות- "מוצב ארצה" והרוחניות- "וראשו מגיע השמימה". יעקב צריך להיות גשמי וגם רוחני על מנת לחבר את  א"י לאלוקים. א"י מובטחת ליעקב ולזרעו, אף על פי שיצאו לגלות ארוכה במצרים. המשמעות היא שאם לא נפחד לעלות  על הסולם כשהוא ניצב בקרקע  -כך אלוקים ישמור ויגן עלינו מלמעלה. החלום מחדד את הברית עם אברהם ויצחק שמבטיח שזרעו של יעקב ירש את א"י ושאלוקים יחזיר את יעקב לשלום מחרן. עלייה וירידה בסולם מסמלים שכל אחד נמצא בשלב אחר בסולם. לכל אחד הבנה או יכולת אחרת. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו היכן אנחנו נמצאים? למטה או למעלה? הסולם הוא אישי עבור כל אחד שלומד איך לעלות בשלבים, כל אחד מתקדם לפי יכולתו, אם נעלה מהר מידי אנחנו עלולים ליפול.  לאדם ישנן דרגות אמונה שונות. יש כאלו בדרגה גבוהה ויש כאלו שנמצאים עדיין בשלבים הראשונים.

אנחנו צריכים תמיד לחפש את הדרגה שאנו יכולים להגיע אליה, ולשאוף לעלות בשלבים כמה שיותר גבוה. אנחנו חייבים יסודות חזקים ואיתנים בחיינו, כאשר כל סולם הוא התחלה חדשה. יעקב מבין שהכל מגיע מכוח האמונה שלנו באלוקים, ולכן צריך להתקדם כל הזמן למעלה בכוח האמונה. הקשר בין שמיים וארץ כאמור הוא האדם. גם תפילות מקשרות בין שמיים לארץ. הסולם "מוצב" ולא "ניצב". זה אומר שהסולם לא נשען על שום דבר ונאחז בין שמיים לארץ. על האדם להשתדל ולדעת להתמודד עם הגשמיות והרוחניות לפי הבנתו ויכולתו בחייו.

הפגישה בין יעקב לרחל הייתה ליד באר המים. יעקב לא הגיע לחרן עם מתנות או תכשיטים. "רחל הייתה יפת תואר ויפת מראה". יעקב מתאהב ברחל אהבה ממבט ראשון ומתלהב מהאישיות המיוחדת שלה. מרוב התרגשות הוא מצליח להזיז לבד את האבן הגדולה שמעל הבאר. "וישק יעקב לרחל וישא את קולו ויבך". "ותרץ  ותגיד לאביה"- רחל רצה אל אביה  ומספרת לו שיעקב בן רבקה אחותו הגיע. ללבן הארמי שתי בנות – לאה ורחל. לאה הבכורה אינה יפה אך "עיניה רכות".

יעקב מתאהב בבת הצעירה רחל שהיא יפת תואר ומבקש את ידה. הוא מחכה 7 שנים ליום חתונתו עם רחל, אך ללבן תכניות אחרות ובערמומיות רבה הוא מחתן את הבת הבכורה שלו, לאה, עם יעקב. רק לאחר הבטחה של יעקב לעוד 7 שנות עבודה הוא זוכה להתחתן עם אהובת ליבו רחל. 14 שנים של עבודה הוא נתן ללבן בעבור רחל. כל אחת מהן מגיעה עם שפחה, לאה עם זלפה ורחל עם בלהה.

רחל נותנת ליעקב את בלהה אשר יולדת את דן ונפתלי. לאה נותנת ליעקב את שפחתה זלפה שיולדת את - גד ואשר. לאה יולדת את - ראובן, שמעון, יהודה, יששכר, זבולון ודינה ומשלימה הולדת שבעה ילדים. רחל יולדת את בנה הראשון- יוסף לאחר שנות עקרות רבות. אחרי עשרים שנה יעקב מחליט שהגיע הזמן לחזור לא"י, לבן רודף אחריו, אך אלוקים מזהיר אותו לבל יפגע ביעקב. לבן מנשק את בנותיו ונכדיו, כורת ברית עם יעקב וחוזר לביתו.

הפטרה – מסופר על הנביא הושע בן בארי הקורא פעם אחר פעם לנטוש את עבודת האלילים בתקופת מלכות ישראל לפני חורבן בית ראשון. הוא לא מצליח להעביר את המסר בנבואותיו לעם ישראל, מפני שלא מקשיבים לו. הוא מזכיר לנו שלעם ישראל יש השגחה אלוקית בא"י, וברית קיימת עם אלוקים. בתקופת הנדודים במדבר אלוקים במשך ארבעים שנים דאג לעם ישראל לכל מחסורו, כגון: אוכל, מים, ביגוד ושמירה. אולם, עם ישראל הפנה לאלוקים עורף במשך השנים, הלך אחרי עבודת אלילים ולא הצליח לשמור על הברית, המחיר היה גלות קשה וארוכה. עושק, מרמה, חוסר צדק חברתי, חוסר מצפון ומוסר, הביאו חורבן בעם ישראל. "וישמן ישרון ויבעט".

זה נכון גם לגבי היום- למרות כל מה שקיבלנו  מאלוקים- חיים טובים ומדינה עצמאית וחופשית בא"י, שכחנו את הברית עם אלוקים.  אנחנו לא מצליחים להבין את המשמעות האמיתית  של כוונת הברית שאומרת כי ארץ ישראל שייכת לאלוקים בלבד ואל לנו לנגוע באדמותיה של ארץ  ישראל. רק אמונה אמיתית והבנה על זכותנו וקיומנו בארץ ישראל  תיתן לנו זכות קיום  אמיתית לאחרית הימים. המעניש התורן עומד כבר בפתח ועלינו להיות מוכנים. חייבים במהירות להבין את סולם יעקב ומטרותיו  ולהבין את גודל השעה.

לתגובות ושאלות להתקשר לפל'- 053-6000434

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה