היום שביתה בירושלים



עיריית ירושלים הודיעה כי תשבות היום (א'), לטענת העירייה האוצר טרם העביר את התקציב לירושלים לשנת 2017, האוצר בתגובה: "מצרים על כך שראש העיר משתמש בעובדי העירייה כאמצעי לחץ על הממשלה"

 עיריית ירושלים פתחה במאבק נגד האוצר, הבוקר (א') יושבתו כל שירותי העירייה ברחבי העיר, למעט מערכת החינוך שתפעל כסדרה. לטענת העירייה השביתה נעשת כי האוצר טרם העביר את התקציב לירושלים לשנת 2017,  למטה המאבק למען ירושלים שותפים: עיריית ירושלים, ההסתדרות, ארגון ההורים והמינהלים הקהילתיים ברחבי העיר.

בתוך כך, תתקיים היום (א') באולם מועצת העיר אסיפת מחאה של מטה המאבק למען ירושלים בהשתתפות ההסתדרות, חברי מועצת העיר, מנהלי העירייה וועדי ההורים והמינהלים הקהילתיים, בה יפורטו המשמעות של אי העברת התקציב לירושלים: פיטורי עובדים רבים, החזרת ירושלים אחורה ופגיעה קשה בשירותים הניתנים לתושבי העיר.

ראש העיר ירושלים ניר ברקת קרא לשר האוצר להתערב אישית באופן מיידי בהעברת התקציב לירושלים ולמנוע סבל רב לתושבי העיר, "בירת ישראל עומדת בפני משבר חמור שעלול להביא לקריסה כללית של השירותים בה. ללא הסיוע הממשלתי הנדרש כל ההישגים הרבים אליהם הגענו בשנים האחרונות ירדו לטמיון. בזמן שאויבי ישראל מנסים להחליש את מעמדה של ירושלים, אנחנו מצפים ממשרד האוצר להתייצב לצדנו ולהעניק לנו את הגיבוי והתמיכה הנדרשים, ולא תירוצים. ירושלים צריכה לקבל את התקציבים הראויים לה בדרך המלך ומבלי שתיאלץ לחזר אחר הפתחים כמקבצי נדבות".

יו"ר ההסתדרות במרחב ירושלים דני בונפיל הוסיף כי "בעקבות הודעת הנהלת העירייה כי תאלץ לפטר מאות עובדים בשל העדר התקציב שמשרד האוצר ממאן להעביר, החלטנו בהסתדרות מרחב ירושלים להיאבק בחומרה נגד הניסיון לפטר עובדים ונגייס למאבק את כל וועדי העובדים בירושלים".

יו"ר ארגון ההורים פז כהן ציין כי "מערכת החינוך העירונית מתנהלת ללא תקציב מה שמפיל נטל כבד על ההורים והספקים. 3,600 כיתות חסרות בעיר, תכנית ציל"ה ותכניות נוספות לא מתוקצבות וההורים משלמים מכיסם על השירות שאמור להיות ממומן מכספי המדינה. המצב הנוכחי פוגע באופן ישיר בחינוך ילדי ירושלים". נציג המינהלים הקהילתיים בשכונות, יהודה בן יוסף ציין כי "החברה האזרחית בירושלים קוראת לראש הממשלה ולשר האוצר להיכנס לעובי הקורה במשבר התקציבי בירושלים. ירושלים העיר הגדולה בישראל, כעשירית מאוכלוסיית הארץ, בירת ישראל, לא יכולה להידרדר בשרותים הבסיסים לתושביה. ממשלת ישראל חייבת לאפשר חיים נורמליים בעיר ירושלים ולתת את התקציב הדרוש לקיומה של העיר".

כזכור, בחודשים האחרונים לאחר מו"מ בין עיריית ירושלים לבין משרד האוצר הסכים שר האוצר כי מענק הבירה  לירושלים יעמוד בשנה זו על 800 מיליון ₪. לטענת העירייה, הבטחה זו שניתנה על ידי שר האוצר נותרה ללא כיסוי והסכום לא הועבר. כמו כן, טרם אושר המתווה העירוני לבניית 1,000 כיתות לימוד הכרחיות לתלמידי העיר. עוד מוסיפים בעירייה ואומרים כי אי העברת התקציב לירושלים פוגעת באופן קשה בשירותים הבסיסיים של קרוב ל-900 אלף תושבי העיר ומיליוני מבקריה ואוהביה, תיאלץ להביא לפיטורי עובדים רבים ומשדרת דווקא בעת זו מסר נורא לפיו משרד האוצר מפקיר את בירת ישראל.


באוצר לא נשארו חייבים ואמרו "משרד האוצר רואה בחומרה רבה את השביתההפראית והמיותרת על גבם של תושבי העיר ירושלים ואת איומי הסרק המיותרים, לפיטורי עובדים, שיפגעו בתושבי העיר ובעובדי העירייה. לצערנו, במקום לספק לתושבי העיר שירות משתמש ראש העיר בתשלומי התושבים כדי לממן את נוכחות עובדי העירייה בהפגנות. אגף השכר במשרד האוצר התריע בסוף השבוע כי עובדים שישבתו לא יקבלו שכר בגין יום זה. לאור השקעות חסרות התקדים שבוצעו בעיר ירושלים על ידי הממשלה, תפקודה של העירייה והשירותים הניתנים על ידה היו צריכים להשתפר לאורך זמן, בדומה לשאר הרשויות המקומיות. לצערנו, הועמקו הגירעונות התקציביים של העירייה, האשכול החברתי כלכלי ירד והסתמכות העירייה על תקציבי הממשלה רק הלכה והתגברה. לאור ההשקעות הגבוהות והצעת הממשלה להעמיד סיוע של למעלה מחצי מיליארד שקלים לכיסוי גירעונות העירייה, אין כל מקום לשביתה. אם העירייה תחליט על השבתת העיר בכל זאת, נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו, כדי שאזרחי ירושלים לא יפגעו".



לכל זאת הגיבה שוב העירייה "צר לנו שמשרד האוצר עסוק בספינים תקשורתיים שקריים במקום בחיזוקה של ירושלים. אתגריה של בירת ישראל הם אתגרים לאומיים והם אינם צריכים לבוא על חשבון תושבי ירושלים. בזמן שכל שאר הערים הנתמכות על ידי המדינה מקבלות מענקי איזון מהמדינה, נקבע בחוק כי ירושלים זכאית למענק בירה אותו מונע השנה האוצר מירושלים משיקולים זרים. בניגוד לשקרי האוצר, בכל  תקופתו של ברקת אין כל גרעונות לעיריית ירושלים והיא אף זוכה בפרסים ממשרד הפנים על ניהולה הפיננסי התקין ומתנהלת בשקיפות מלאה. ראש העיר מסרב בתוקף לדרישת האוצר להגדיל בכל שנה עוד ועוד את הארנונה שמשלמים תושבי ירושלים, הגבוהה ביותר בארץ, ולפגוע עוד בשירותים לתושבים וסבור כי בשל מדיניות זו של האוצר התדרדרה ירושלים במשך שנים רבות.

צר לנו כי האוצר מסתיר מהציבור מספר עובדות מהותיות:הממשלה מחייבת את ירושלים להעניק פטורים מארנונה בהיקף של כ-700 מיליון ₪ שגדלים משנה לשנה בקצב מואץ ומשרד האוצר לא מעביר על כך לעירייה כל שיפוי. המשמעות היא עוד פגיעה בשירותים לתושבי ירושלים והרחבת העוני במקום צמצומו. מספר עובדי הרווחה בירושלים על כל תושב עני הם עשירית מת"א.
מספר עובדי התברואה בירושלים על כל לתושב הוא חצי מאשר בת"א.
תקציב השירותים לתושב בירושלים נמוך ב25% ממוצע הערים הגדולות ובחצי מת"א.
בירושלים חסרות 3,800 כיתות לימוד כבר עשרות שנים  והאוצר מסרב לתקצב את בנייתן. העירייה גייסה בעצמה הלוואה של מיליארד ש"ח לבנייתן אך גם לכך לא קיבלה אישור מהממשלה".

 

 

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה