מתכננים לרוץ מרתון? הכתבה הבאה בשבילכם



המרתון הקרוב בתל אביב הוא הזדמנות להצטרף למאות אלפי רצים ולהתמודד עם אתגר אישי. עם זאת, עליכם להיערך למרתון בצורה נכונה ולהכיר את שיטות הטיפול המקובלות בפציעות הנפוצות. הנה המדריך המלא

 

בסוף חודש פברואר יערך בתל אביב מרתון עם עשרות אלפי רצים שירוצו במספר מקצים, החל מרמה חובבנית של 5 ק"מ ועד לרמה המקצועית של מרתון שלם. אלה מכם שמתכננים לרוץ את המקצה המלא והמאתגר צריכים לדעת שישנם לא מעט סיכונים בריצה ארוכה שכזו. מנגד, יש כמובן גם פתרונות וחשוב להתכונן לריצה בצורה נכונה כדי לעבור אותה בשלום.

גורמי הסיכון העיקריים בריצת מרתון הם הגדלה חדה במרחק הריצה השבועי, פציעה קודמת, אימונים בעלי אופי תחרותי ומרחק ריצה שבועי של מעל 65 ק"מ לאורך זמן. רצים חסרי ניסיון עלולים להיפצע במרתון כשהם נמצאים תחת השפעת תרופות או אלכוהול. בקרב גברים בולטות בעיקר פציעות בשריר הירך האחורי ובשריר השוק האחורי, לעומת פציעות ירך אצל נשים.

איך מטפלים בפציעות ברכיים?

אחת הפציעות הנפוצות ביותר מריצת מרתון היא פציעה בברכיים והיא משותפת לגברים ונשים כאחד. כאבי ברכיים נגרמים בגלל קרע ברצועות, פגיעה במיניסקוס, דלקת בגיד הפיקה, דלקת מפרקים שגרונית ועוד. הם מתאפיינים בכאב כרוני והאופציה הניתוחית אפקטיבית אך כרוכה בהחלמה ארוכה. מנגד, טיפול בלייזר הוכח כיעיל עבור כאבי ברכיים ותצטרכו להכיר אותו אם חלילה תיפצעו.

השימוש בלייזר הוא חלק מטיפול טבעי, בריא ולא פולשני. הוא קל ונוח ולשימוש ואינו מצריך היערכות מיוחדת מבחינת לוח זמנים. המשמעות היא שתוכלו לעבור אותו גם כמה ימים בודדים לפני המרתון הצפוי בתל אביב. טיפול בלייזר נועד להקלה על הכאבים והוא מספק פתרון מתמשך. בחלק מהמקרים, לייזר נועד להפחית דלקת ברכיים ולסייע לטפל במקור הבעיה ולא רק בסימפטומים.

כך תתכוננו למרתון הראשון שלכם

אימוני ריצה מהירים או ארוכים מדי נחשבים למסוכנים ביותר והם מעלים משמעותית את הסיכוי להיפצע. במידה ואתם מתכוננים למרתון הראשון שלכם, תצטרכו בעיקר לדעת מתי לעצור ולהכיר את סימני הפציעה. רץ טרי גם צריך להימנע מלכתחילה מסיכונים ולבחור אימוני מרחק או מהירות לפי ההיסטוריה הרפואית שלו.

מבחינת סגנון אימונים, יש לשלב אימוני אינטרוולים כחלופה טובה וחיונית במניעת פציעות. אפשר להחליט על תדירות של אימוני אינטרוולים בהתאם לרקע האישי והיכולות הגופניות. במידה ומתחילים את ההיערכות למרתון כמה חודשים מראש וכך מגיעים למרחקים גדולים, כדאי לשלב אימוני אינטרוולים בהדרגה עם ריצות אחרות במשך השבוע.

ריצת מרתון מבוססת על תכנון אימונים ותחרויות שנועדו לשפר בהדרגה את רמת היכולת של הספורטאי. בנייה שיטתית כוללת את המרכיבים שהולמים את מצבו הבריאותי, גילו ואישיותו של הספורטאי. כל זה יחד עם אמצעי טיפול אפקטיביים יביאו להצלחה במרתון. 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה