תושבי שועפט ותנועת אדם טבע ודין: "העירייה מפרה את חובותיה ואינה מספקת שירותי תברואה"



תנועת אדם טבע ודין יחד עם תושבי שכונת שועפט עתרו לבג"צ נגד עיריית ירושלים בטענה שהעירייה אינה מספקת לשכונת שועפט שירותי תברואה ופינוי פסולת ברמה הנדרשת". העירייה בתגובה: "על אף שתושבי השכונה מנסרים את הפחים כך שלא יהיה ניתן להרימם ואף שורפים אותם, עושה העירייה מאמצים לפנות את האשפה"

'אדם טבע ודין' עתרה אתמול (ב')  לבגצ נגד עיריית ירושלים בטענה שיש אפליה בין חלקי העיר שגרמה לבעיות תברואה ובריאות קשות בשכונת שועפאט. בעתירה מציינת 'אדם טבע ודין' כי "מכלי אצירת הפסולת הקיימים בשועפאט נותנים מענה לכ-25,600 תושבים בלבד, וזאת בעוד שמספר התושבים בשכונה מוערך בכ-70,000 תושבים".

 

עוד מוסיפים בעתירה "מזו תקופה ארוכה, עיריית ירושלים מפרה את חובותיה על פי דין, ואינה מספקת לשכונות הנדונות שירותי תברואה ופינוי הפסולת ברמה הנדרשת, ובכלל זה אינה מפנה את האשפה בקביעות ובתדירות מספקת. כתוצאה מכך, פחי האשפה המעטים שהוצבו עולים על גדותיהם, הררי אשפה מצטברים ברחובות, ובעקבותיהם – הריחות, המזיקים והמחלות", נכתב בעתירה.  "עשרות אלפי תושבים - גברים, נשים, זקנים וטף – כולם חשופים יום יום למפגעי פסולת מצחינים, לזיהום אוויר, למכרסמים ומזיקים השורצים בכל מקום. לא פחות חמורה היא תחושת ההשפלה, של תושבים "סוג ב' ", שאינם זכאים לאותם שירותים מהם נהנים יתר תושבי העיר, הנאלצים לחוות השפלה זו מדי יום".
 
במכתב נוסף שצורף לעתירה ונכתב על ידי מנהל בית הספר לבנים בשכונה נכתב: "מצב האשפה בבית הספר הינו בלתי נסבל, יש מלא אשפה זרוקה על הכבישים מה שמאלץ את האנשים לשרוף את הזבל מה שגורם ליציאת העשן ברחובות. עשן זה נכנס לתוך הכיתות וגורם לבעיות בריאותיות לתלמידים. יש ילדים שסובלים מבעיות בריאותיות והעשן שיוצא משריפת האשפה מחמיר את מצבם הבריאותי וכמו כן העשן גורם לזיהום אויר...".
 
בעתירה מציינת 'אדם טבע ודין' כי עיריית ירושלים אשר מהווה הגורם השלטוני האחראי למצב מכוח חוק ולאור העובדה כי שועפאט מצויה בתוך שטחה המוניציפאלי, מדירה רגליה מן השכונה, ו"זורקת" את האחריות על המדינה, כמי שהחליטה לספח את השכונות. הממשלה ומשרדי הממשלה הרלוונטיים, מפילים חזרה את הסוגיה לפתחה של העירייה, ומטילים עליה את האחריות למצב העגום. וכך, כמו תפוח אדמה לוהט שאיש לא רוצה להחזיק בו, אף אחד מן הגורמים הרלוונטיים אינו לוקח אחריות וממלא את חובותיו על פי חוק- לדאוג לבריאותם ולסביבתם של תושבי השכונות. 
 
בעתירתה מבקשת 'אדם טבע ודין' כי בג"צ יורה לעייריה לפרסם מכרז חדש אשר יסדיר בצורה הנדרשת של מערך פינוי הפסולת בשכונות, ואשר יכלול החמרת הדרישות מהקבלן, התאמה למספר התושבים לרבות גידול טבעי של האוכלוסייה התאמה לתנאי השטח ולהבטיח מציאות שבה השירותים התברואיים הניתנים מעניקים מענה הולם לצרכים בשכונות.
 
עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל 'אדם טבע ודין': "הדעת אינה סובלת מצב שבו ילדים משתנקים בכיתות משאיפת עשן כדבר שבשגרה. לא ייתכן מצב שבו קשישים ותינוקות סובלים מזיהומי עיניים וממחלות שונות כתוצאה מערימות פסולות פזורות ברחובות. בשנתיים בהם טיפלנו בנושא קיווינו שאם לא צדק סביבתי, חוק ומנהל תקין עומדים לנגד עיניהם של ראש העיר והשר הממונה על ענייני ירושלים, אז לפחות מידת החמלה כלפי אוכלוסיית בירת מדינת ישראל, לצערנו, לאחר דין ודברים ארוך עם העירייה, שלא קיימה את התחייבויותיה, נאלצנו לפנות בנושא לבג"צ".

מהעירייה נמסר בתגובה "על אף שתושבי השכונה מסלקים את פחי האשפה, מדרדרים אותם לוואדיות, מנסרים אותם כך שלא יהיה ניתן להרימם ואף שורפים אותם, עושה העירייה מאמצים עילאיים לפינוי האשפה והוא נעשה כסדרו 3-4 פעמים בשבוע. 
יתרה מכך, העירייה גיבשה לאחרונה מכרז חדש שייצא בקרוב לקבלן איסוף האשפה בשכונות אלו ותמוה שארגון אדם טבע ודין עתר לבית המשפט, שכן הוא היה שותף בעצמו יחד עם נציגי התושבים לגיבוש המכרז, כדי שיינתן מענה מקסימלי לצרכים".
 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה