אירוס הארגמן ואירוסים אחרים



בשנים האחרונות פריחת האביב מתרחשת באמצע החורף והסיבות לכך רבות. יוצא שבאביב שמתחיל בסוף מרס אין כמעט פריחות כי הכל פורח עכשיו.באביב מתחיל הקיץ. לכן לכו ותמהרו לראות את הפריחה שהיא בשיאה עכשיו

אירוס הארגמן, אחד מהפרחים היפים ביותר בטבע שלנו, נמצא בסכנה מתמדת ושטחי הגידול שלו הולכים ומצטמצמים. בשפה פשוטה יותר הוא נמצא בסכנת הכחדה. הוא גדל בעיקר בגבעות הכורכר במישור החוף מאזור נתניה בצפון ועד אשדוד בדרום, הטיול המומלץ שלי הוא לאזור נס ציונה פלמחים ובית עובד.

אירוס הנגב

איריס הארגמן (אפשר בעברית גם איריס וגם אירוס) נקרא כך על צבע פרחי ושנעמ ארגמן ועד לשחור. לפרחים זקן צהוב בבסיסם. ימים אלה הם שיא הפריחה וזה שווה את המאמץ (40 ק"מ מירושלים).

אירוס ארגמן

כל האזור של מערב נס ציונה סמוך למושב בית עובד, וגם באזור מושב בית חנן נמצאים בשיא הפריחה. איומי הבניה והפיתוח על גבעות הכורכר נדחו בשלב הזה והאזור יוכרז גן לאומי. בחלק מהשטח מוקם ישוב פרברי בשם "איריס".

אירוס ארגמן

הגעה: נסיעה בכביש 431  מערבה עד לפניה דרומהל כביש 42  שיביא אתכם עד לצומת בית עובד. בצומת בית עובד תוכלו לפנות שמאלה לכיוון נס ציונה ואחרי כשני קילומטרים לפנות שוב שמאלה לכיוון גבעות הכורכר. בצומת גם תוכלו לפנות ימינה ל "דרך השדות" ולטייל בשמורה. הדרך הזו לא מתאימה לכל רכב ,אך תוכלו לטייל ברגל. אפשר גם להגיע להיכל התרבות של נס ציונה (רחוב השריון) ומשם לגבעות האיריסים של נס ציונה.

 

אירוס בנס ציונה

במקום כמה גבעות כורכר וביניהן אזורים שהיו מעובדים בעבר ושרידי פרדסים בהווה. בשטח תוכלו למצוא מאות מינים של צמחים ובהם בעיקר אירוסה ארגמן, כלניות, סחלבים, רתמים וגם חורשת אורנים עתיקים.

אירוס ארגמן

ריכוז נוסף של איריסים נמצא בגבעת חומרה שנמצאת  על הכביש לפלמחים ממש לפני הסיבוב החד ולפני המעבר מתחת לגשר. יש שילוט בצד ימין של הכביש. תוכלו לראות על ראש הגבעה מבנה ישן. אם חלפתם עליו אז פיספסתם.

איריס ארץ ישראלי

כמובן שאיריס הארגמן פורח בעוד כמה מקומות והשנה פרח כבר איריס אחר הצוהוריים הכחול וגם האירוס הארץ ישראלי הלבן צהוב בנגב ממש עכשו מתחיל לפרוח אירוס הנגב .

בדיונות על גבול מצרים

אפשר לסיים את הטיול בחוף הים של פלמחים. מקום מומלץ בכל עונה. עונת הפריח הקצרה, האזור קרוב והיופי שווה מאמץ.

 בדיונה הגדולה בנגב

גבעת חומרה באזור פלמחים

שמורת הטבע ליד בית חנן


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה