אין גבול לסטריאוטיפים: מחקר חדש מגלה מרבית האנשים נראים כמו השם שלהם



חוקרים מהאוניברסיטה העברית, המרכז הבינתחומי ו-HEC בצרפת גילו שמראה הפנים שלנu משתנה לאורך חיינו כתוצאה מציפיות חברתיות. ב40% מהפעמים הצליחו המשתתפים לנחש את שמות האנשים לפי תמונתם בלבד

לעיתים אנו פוגשים אנשים שקשה לנו לזכור את שמם או אפילו קוראים להם בטעות בשם של מישהו אחר.

התופעה הזו מצטרפת לתחושה שיש אנשים שהשם שלהם "ממש מתאים להם", לעומת אחרים שהשם שלהם "לא מתאים להם כלל". תחושות אלה הובילו את חוקרי המחקר לשאלה האם יתכן שמרבית האנשים נראים כמו השם שלהם? .

המחקר של דר' רותי מאיו ויונת צוובנר מהאוניברסיטה העברית בשיתוף עם פרופ' יעקב גולדנברג מהמרכז הבין תחומי בהרצליה וחוקרים מביה"ס למנהל עסקים HEC בפריז האם אנשים מצליחים לזהות את שמו הפרטי של האדם לפי מראה פניו בלבד. המחקר בדק כ94 אלף תמונות פנים באמצעות ניטור מחשב, ועוד כ1000 תמונות פנים שנותחו בידי משתתפים. במחקר הוצגו למשתתפים תמונות פנים של אנשים שהם לא מכירים ומתחת לכל תמונה הופיעו ארבעה או חמישה שמות פרטיים. למשתתפים נמסר כי אחד מהשמות המופיעים הוא השם האמיתי של האדם בתמונה וביקשו מהם לבחור את השם שנראה להם כשם האמיתי של האדם בתמונה.

הסתברות לניחוש אקראי שאנשים יבחרו בשמו האמיתי של הנבדק היו כ-20% או 25% מהמקרים (תלוי במספר השמות שהופיעו עם התמונה). אך המחקר גילה כי אחוז האנשים שהצליחו לבחור את השם האמיתי של האדם המופיע בתמונה היה באופן מובהק מעבר להסתברות של ניחוש מקרי, כ25% עד 40% מהפעמים. אותה התופעה נצפתה גם כאשר כל האנשים שהופיעו במחקר היו בני אותו גיל, מאותו מוצא, מעמד סוציואקונומי וכד', כלומר, עדיין אנשים הצליחו לבחור את השם הנכון של האדם שפניו הופיעו בתמונה.

ההשערה המרכזית של המחקר נשענה על ההנחה כי התהליך שמתרחש בפנים של בני אדם הינו "נבואה שמגשימה את עצמה"- כלומר אנשים הופכים דומים למה שמצפים מהם. תהליך פסיכולוגי זה מוכר בהקשר של סטריאוטיפים אחרים כמו מגדר ומוצא, והשערת החוקרים הייתה שתהליך זה מתרחש גם בהקשר של שמות אחרים כמו מגדר ומוצא, והשערת החוקרים הייתה שתהליך זה מתרחש גם בהקשר של שמות. לדוגמא, אם לשם יש סטריאוטיפ של שמחה וספונטניות אזי יתכן שהאדם עם השם הזה יבחר בתסרוקת "חופשיה" יותר, משקפיים צבעוניים למשל וגם יחייך יותר, דבר שיוביל לקמטים שונים סביב הפה והעיניים, וכך בסופו של דבר הוא יראה שונה מאדם עם שם בעל סטריאוטיפ רציני (לדוגמא, רוני/גילי, לעומת רות). מה שגילו החוקרים הוא שהציפיות הסביבתיות והחברתיות אכן בסופו של דבר משפיעות על מראה הפנים שלנו.

עד כה חקרו איך מראה הפנים משפיע על איזה רושם אנחנו יוצרים על אחרים. המחקר הנ"ל מציע את הכיוון ההפוך – איך הציפיות של אחרים משפיעות על מראה הפנים שלנו. הממצאים של המחקר מציעים שמראה הפנים שלנו לא מולד וקבוע אלא משתנה, ויותר מכך- שהוא מושפע מציפיות חברתיות.

כחלק מתהליך הבחינה המחקרית להשערה ש"נבואה מגשימה את עצמה", ביקשו החוקרים לבדוק האם ניתן לזהות את השם הפרטי בהתאם למידע בפנים שהוא יותר נשלט. לכן, באחד הניסויים נתנו לאנשים לראות רק את מראה השיער ונמצא שגם במצב זה אנשים בוחרים את השם הנכון מעל להסתברות מקרית. ממצא זה מציע שאנשים בוחרים תסרוקת מסוימת לפי הסטריאוטיפ של השם שלהם.

בניסוי נוסף מצאו החוקרים כי היכולת לבחור את השם הפרטי פוחתת באופן מובהק עבור פנים של אנשים שאינם משתמשים בשם הפרטי שלהם אלה בכינוי. כלומר, אם אדם אינו משתמש בשם שלו - הוא לא נראה כמו השם שלו. לבסוף, מצאו כי ניתן ללמד מחשבים לזהות את השם הפרטי של האדם ממראה פניו בלבד.

המחקר מראה עד כמה אנו מושפעים מהציפיות החברתיות שיש לגבנו עד כדי כך שאפילו השם הפרטי שלנו, הנבחר על ידי אחרים, משפיע על מראה הפנים שלנו. בניגוד לסטריאוטיפים אחרים, שאנחנו מכירים ומודעים להם ולכן יכולים לעיתים להתנגד אליהם ולא להיות מושפעים, אנשים כלל אינם מכירים בהשפעה העצומה של השמות שלנו.


תמונות: באדיבות דוברות האוניברסיטה 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה