נערכים לרעידת אדמה



אוניברסיטת בן גוריון, האיחוד האירופאי ומגן דוד אדום, יזמו פרויקט יחיד מסוגו המכשיר את הקהילות לאורך השבר הסורי אפריקאי להתמודדות עם מצב חירום של רעידת אדמה

בימים אלו עורכים מד"א, בשיתוף הסהר האדום הירדני ועמותת GREENLAND מחברון, פרויקט משותף המכונה CERT – community emergency response teams . הפרויקט הוא יוזמה משותפת של אוניברסיטת בן גוריון והאיחוד האירופאי, ומטרתו ליצור צוותים המיומנים במתן מענה ראשוני במקרה של רעידת אדמה לאורך השבר הסורי אפריקני, עד הגעת ארגוני החירום למקום. 


מתוך הבנה כי במקרה של רעידת אדמה באזור עלול לקחת זמן לצוותים להגיע - בשל הגישה המוגבלת לאזור, החליטו ליצור באמצעות שת"פ שרשרת של צוותים לאורך הבקעה: במועצה אזורית עמק המעיינות, שמהווה את חלק מהגזרה הישראלית שלאורך השבר, במועצה אזורית אילת-איילות ובכסייפה, כמודל ליישובים אשר ייפגעו ברעידת אדמה. במקביל מתקיימת הכשרה דומה ביישובים ברשות הפלסטינית ובירדן.

במהלך הפרויקט, עוברים המשתתפים קורס של 100 שעות במהלכו לומדים הערכת מצב ראשונית עזרה ראשונה, עקרונות הקמת מחסה חירום ומענה לצרכי היגיינה, תמיכה פסיכו סוציאלית, חילוץ קל וכיבוי, וחוסן קהילתי. שילוב כלל הנושאים הללו לקורס אחד מקנה למשתתפים ידע רחב לטיפול ראשוני בקהילה במקרה של רעידת אדמה קשה. כמו כן, העובדה כי הקמת הצוותים נעשית לאורך כל השבר הסורי-אפריקני, בקרב תשע הקהילות הפרוסות לאורכו, מקנה את האפשרות של עזרה הדדית במקרה של אירוע בחלק מסוים בשבר.

הפרויקט הגיע לשיאו בתרגיל שהתקיים שבוע שעבר בקיבוץ גשר, בו השתתפו צוותי החירום של מועצה אזורית עמק המעיינות, שהדגימו את היכולות שרכשו במהלך הפרויקט והתמודדו עם תרחישי אסון. בתום התרגיל התקיים טקס סיום מרגש במעמד, נשיא הסהר האדום הירדני, דיקן אוניברסיטת בן גוריון וראש מועצת עמק המעיינות. במהלך טקס הסיום חולקו תעודות הסמכה לבוגרי הקורס וערכות "נאמן חיים" ל-23 אזרחים מהישוב שהצטרפו לפרויקט, זאת לאחר שהוחלט כי כלל המשתתפים הישראלים בקורס יוכשרו להיות "נאמני חיים" של מד"א, כך שיוכלו לסייע במתן מענה רפואי ראשוני באזור גם במקרה שאינו רעידת אדמה, כמו החייאה באירוע של דום לב וטיפול בפצועים בתאונות דרכים.

אורי לדל, מדריך הקורס מטעם מד"א: "בגלל שאנחנו ישובים קטנים שנמצאים באזור שלפי הערכות עתידה להתרחש בו רעידת אדמה גדולה, אנחנו מצפים כי כוחות רבים שיגיעו לאזור יתמקדו בערים הגדולות בהתחלה ולא בישובים הקטנים, ולכן הוחלט לחזק את הכוחות המקומיים. בקורס השתתפו נציגים מ 11 ישובים, בשיתוף פעולה מלא עם המועצה האזורית. אנחנו מכינים את עצמנו למענה מידי ראשוני - להוות צוות תגובה מידי במקרי חירום. החניכים למדו בקורס את עקרונות הבסיס של חילוץ, רפואה, כיבוי אש ותמיכה חברתית סוציאלית למצבי אסון. לחלק מהישובים לא היו צוותי חירום כלל ועכשיו נתנו להם את הכלים כדי להקים את הצוותים." 

יורם קרין ראש המועצה האזורית עמק המעיינות אומר: "המועצה האזורית נערכת כבר מספר שנים לשעת חירום. הדבר מתבטא בפעולות רבות אותן כבר עשינו וממשיכים לעשות. הקורס שנערך לצוותי צח"י של הישובים במועצה סוגר מעגל נוסף של פעילות צוותים מהישובים אשר בשעת חירום יוכלו לתת מענה לאוכלוסייה המקומית עד הגעת הצוותים המקצועיים. קהילות עמק המעיינות הן קהילות חזקות והישובים שצוותיהם לקחו חלק בקורס הרוויחו השתלמות איכותית והכנה טובה אותה יוכלו להעביר הלאה בקהילות, אשר יוכלו להתכונן ולהיות ערוכים בכל שעה. אני מברך על היוזמה ומודה לכל השותפים והעושים במלאכה ובעיקר מקווה שלא נזדקק".

פרופ' לימור אהרנסון-דניאל, סגנית הרקטור לקשרים אקדמיים בינלאומיים וראש המרכז לחקר המוכנות והמענה למצבי חירום ואסון באוניברסיטת בן-גוריון בנגב המובילה את הפרוייקט: "הפרוייקט הממומן על ידי שותפות לשלום של האיחוד האירופי נתן לנו את ההזדמנות לקדם (שוב) פעילות מצילת חיים יחד עם עמיתינו מהסהר האדום הירדני, ממגן-דוד אדום לישראל ומהעמותה הפלסטינית גרינלנד סוסייטי. שיתוף הפעולה שהחל בהכשרת הפרמדיקים האקדמאים הירדנים הראשונים לפני כעשור, עבר דרך בניית צוותי חירום מקומיים בשלוש השנים האחרונות וכעת מביט לעתיד לתכנית לימודים לתואר שני משותף בניהול מצבי חירום ואסון. מעל ומעבר לכל, הפרוייקט יצר קשרים בינאישיים וחברויות המהווים הוכחה חיה לכך ששת״פ אזורי הוא אפשרי."

אלי בין, מנכ"ל מד"א: "תרחיש של רעידת אדמה באזור השבר הסורי-אפריקני בבקעה הנו תרחיש ריאלי, אשר מהווה איום ממשי על תושבי האזור. מתוך הבנה זו החלטנו להירתם ליוזמה המבורכת של אוניברסיטת בן גוריון והאיחוד האירופאי, ואני מברך את תושבי האזור שנרתמו להשתתפות בקורס ולתת מעצמם לקהילה בעת חירום. אין ספק כי שיתוף הפעולה עם הסהר האדום הירדני יוצר תשתית לעזרה הדדית בין כלל האוכלוסיות לאורך הבקעה בעת חירום, שתהווה הצלת חיים במקרה ממשי של רעידת אדמה. מד"א ימשיך ליצור שיתופי פעולה, לתרגל ולהתכונן לכל תרחיש אפשרי, כך שבזמן אמת יעניק את הטיפול המיטבי לציבור הישראלי".


תמונות: דוברות מד"א

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה