שירותי הובלה של סחורות או חפצים ממדינה למדינה מבוצעים על ידי משלח בינלאומי. המשלח פועל כמתווך וכמוביל ללא אנייה ומטוס, אך בתחום המסחרי הוא מהווה את אחד המרכיבים החשובים ביותר במערך היבוא והיצוא. בשנים האחרונות נוצרה תלות הדדת בין הסחר ואמצעי התובלה ויש גם שיטות חדשות לבצע אותה.


ההבדל העיקרי בין מערכות תובלה נובע מהמאפיינים השונים של מערכת ימית, אווירית ויבשתית. כל מערכת תובלה מורכבת מטבע הדברים מנמל, אמצעי תובלה והדרך, אך ההבדלים באופי של שילוח בינלאומי משפיעים גם על המחיר.

תובלה ימית מורכבת למשל מנמלי ים, ספינות ונתיבי שייט, בעוד תובלה אווירית מורכבת מנמלי אוויר, מטוסים ונתיבי טייס. לצורך השוואה, בתובלה יבשתית משפיעים על המחיר פרמטרים כמו עלויות שימוש במסופים, כלי הובלה, תשתיות כבישים ומסילות ברזל. פרמטרים אלו הם שיוצרים בסופו של דבר פערים של עשרות אחוזים בין מחירי השילוח המקובלים. הדבר החשוב הוא להכיר את טווח המחירים ולהיעזר בהם על מנת לשמור על נוסחה אטרקטיבית של עלות מול תועלת.

שילוח אווירי: בין עשרות שקלים לאלפי דולרים

תחת משלוחי אקספרס אוויריים נכללים בדרך כלל שירותים שמיועדים לאנשים פרטיים. משלוח אקספרס אווירי של עד חצי ק"ג יעלה למשל 50-200 ש"ח, בהתאם ליעד ולסוג החבילה. משלוח דומה של עד 1 ק"ג יעלה 80-255 ש"ח ומשלוח של 2-5 ק"ג יעלה 155-640 ש"ח. משלוח אקספרס אווירי של 5-10 ק"ג יעלה 355-1,000 ש"ח ומשלוח אקספרס של 10-20 ק"ג יעלה 580-1,600 ש"ח. אקספרס אווירי במשקלים של 20-30 ק"ג יעלה 1,000-2,200 ש"ח.

מחירים אחרים נקבעים עבור שילוח אווירי של סחורות, מלאי ומוצרים. הובלה אווירית למזרח הרחוק במכולת 1 קוב תעלה 1,400-1,900 דולר. הובלה דומה לאירופה תעלה 400-800 דולר, הובלה לארצות הברית תעלה 900-1,300 דולר והובלה לאפריקה תעלה 1,400-1,700 דולר. הובלה אווירית למזרח אירופה כולל הובלה יבשתית ופריקה מדלת לדלת תעלה 800-1,200 דולר.

מה קורה בנתיבים הימיים?

טווח המחירים בתובלה הימית לא פחות גמיש. כך לדוגמא, הובלה ימית של מכולה בגודל 20 או 40 רגל לסין תעלה 1,500-2,750 דולר. המחיר כולל את ההובלה בלבד והוא לא מגלם בתוכו עלויות פריקה או הובלה יבשתית. לעומת זאת, הובלה לסין במשקל של עד טון עם הובלה יבשתית ופריקה מדלת לדלת תעלה 1,500-2,100 דולר. הובלה דומה למזרח הרחוק תעלה 1,200-1,800 דולר והובלה כזו לאירופה תעלה 600-800 דולר.

הובלה ימית למזרח הרחוק של מכולה בגודל 20 או 40 רגל תעלה 1,500-3,000 דולר. הובלה דומה לאירופה תעלה 600-1,200 דולר והובלה כזו לארצות הברית תעלה 1,500-2,000 דולר. כפי שניתן להבין, הפרמטרים העיקריים המשפיעים על המחיר בתובלה ימית הם גודל המטען והמרחק בין נמלי המקור והיעד.

על מה תצטרכו לשלם תוספת?

הנושא של שילוח בינלאומי חשוב עבור קהל יעד מגוון כי לא רק חברות, יצואנים ויבואנים משתמשים בו. זו גם הסיבה בגללה כדאי להכיר את טווח המחירים בשירותים מקבילים. יש למשל תוספת תשלום להובלות בקירור, שעומדת על 600-800 דולר בהובלה ימית, על 600-900 דולר בהובלה אווירית ו-800-1,000 ש"ח בהובלה יבשתית.

חוץ מזה, יש להכניס למערכת השיקולים את שירותי עמילות המכס. שירותי עמילות מכס למטען בשווי של עד 1,000 דולר יעלו לכם 400-600 ש"ח ושירותי עמילות למטען בשווי גבוה יותר יעלו 650-850 ש"ח. מנגד, רשימון יצוא/יבוא שכולל את כל הניירת למכס יחייב אתכם בהוצאה נפרדת של 55-72 ש"ח. בהובלת חומרים מסוכנים תצטרכו לשלם תוספת של 250-300 דולר ובהטסת מבחנת בדיקת דם לחו"ל תשלמו 400-500 ש"ח.

מי שמתבלט לגבי פתרונות שילוח בגלל המחיר יכול להשוות אותם לעלויות של דואר אוויר רגיל. בהקשר הזה יש לציין שדואר אוויר רגיל במשקל עד 100 גרם עולה 4-10 ש"ח, במשקל עד 250 גרם הוא יעלה 6-20 ש"ח ובמשקל של עד 500 גרם הוא יעלה 10-40 ש"ח.

כל מה שצריך לדעת על תובלה יבשתית

קיימות כמובן שיטות לשילוח בינלאומי ושינוע מטענים דרך מעברי גבול והיבשה. הבעיה היא שהאופציה הזו פחות רלוונטית לישראלים, כי בארץ מתבצע השילוח במשאיות בלבד והוא פחות נפוץ ממדינות אחרות. ישראל מוקפת מדינות עוינות שאיתן לא מתקיימים קשרי מסחר רשמיים ורק מול ירדן ומצרים ניתן להוביל סחורות דרך מעברי הגבול.

באופן עקרוני, ההבדלים בשיטות של תובלה יבשתית הם בין שיטת גב אל גב לשיטת דלת אל דלת. בשיטה הראשונה נפגשות משאיות מישראל ומירדן או מצרים במעבר הגבול, ורק לאחר תהליך המכס מועבר המטען מגב של המשאית המייצאת לגב של המשאית המייבאת. לעומת זאת, בשיטה השנייה מקבלת המשאית המייצאת אישור מעבר גבול כדי להוביל את הסחורה עד למדינת היעד. את הדרך החזרה עושה המשאית כשהיא ריקה והמחיר מגלם את הוצאות הדלק והתחזוקה.

בחירה נכונה של פתרונות שילוח לא אמורה להתייחס רק לסוגיית המחיר. למרות שאי אפשר להתעלם מהחשיבות של המחיר ומהאופן שבו הוא משפיע על האטרקטיביות של פעולות היבוא או היצוא, בסופו של דבר מדובר על שיקול אחד מתוך מערכת שיקולים רחבה יותר. הדבר החשוב הוא לבחון את מידת ההתאמה בין פתרון השילוח לבין סוג המוצר או התכולה. כדאי להתייחס גם לעלויות הנפרדות, לבדוק את ההגבלות הרגולטוריות ולהתייעץ עם אנשי מקצוע בכל דילמה והתלבטות.