תלמידי בתי הספר התיכונים בירושלים הם המובילים במספר הזכיות בפרס מכון ון ליר, שהוענק השבוע. התלמידים הזוכים נפגשו עם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, שאירח אותם ואת משפחותיהם בביתו.

פרס ון ליר מוענק זו השנה הרביעית בשיתוף עם ארגון "דרך הרוח", על רקע השחיקה ההולכת וגוברת במעמדם של מדעי הרוח ומיעוט הסטודנטים המבקשים ללמוד בפקולטות למדעי הרוח, ועלמנתלעודדכתיבתעבודותגמרבתחומימדעיהרוחבבתיהספרהעל יסודיים.זהו הפרס היחיד המוענק בארץ לעבודות גמר בכל תחומי מדעי הרוח.

שתי המטרות העיקריות של הפרס הן קידום מדעי הרוח בקרב הדור הצעיר, ופיתוח חשיבה ביקורתית אצל התלמידים הנגזרת מכתיבת עבודת גמר מורכבת כל כך.

רעות פיליפס, תלמידת מדרשית הרטמן לבנות, פילוסופיה ומוזיקולוגיה, זכתה בפרס כספי בסך 4000 שקלים על עבודתה "בין מוסיקה דת ופילוסופיה בימי הביניים". טל קורן מהתיכון הישראלי למדעים ולאמנויות בירושלים, זכה גם הוא בפרס על העבודה: "הדיאלוג בין בונאבנטורה קווליארי ופאול גולדין כמקרה בוחן להתנגדות החברה הישועית אל המתמטיקה האינפיניטסימלית במאה ה-17".

ענאל פרס, תלמידת התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות, זכתה בציון לשבח על עבודתה "גישות הבסיס הרעיוניות לייצוג ההרס בעבודותיהם של ג'ובאני בטיסטה פירנזי ויבס מרשאנד ורומין מפרה", וענבל מאיו, תלמידת ביה"ס התיכון הראל, זכתה בציון לשבח על עבודתה "היחס לזר ולאויב בארצות הברית בשנים 1941-1965 בראי הקומיקס באותה התקופה".

השנה הוגשו לתחרות כ-70 עבודות בתחומים שונים של מדעי הרוח, לרבות בתחומים:ספרות, היסטוריה, תנ"ך, לשון, מחשבתישראל, פילוסופיה, יהדות, ספרותערבית, שפהולשוןערבית, דתהאסלאם, אמנות, קולנוע ומוזיקה.

תלמידים מכל רחבי הארץ, בנים ובנות, מכל פלחי האוכלוסייה במדינת ישראל, הגישו השנה את עבודותיהם לתחרות, ומלאכת בחירת העבודות המצטיינות היתה לא פשוטה.

וועדת השיפוט, שכללה חוקרים ואנשי אקדמיה בכירים, בחרה מתוך העבודות שהוגשו חמש עבודות הראויות להערכה מיוחדת שזכובציון לשבח, וארבע עבודות נוספות מצטיינות באופן מיוחד נבחרו כזוכות בפרס כספי העומד על  סך של 4,000 ש"ח עבור כל כותב/ת.

תשעת התלמידים הזוכים התארחו ביחד עם משפחותיהם, בבית הנשיא ראובן (רובי) ריבלין. קודם לכן נערך להם סיור בבית הנשיא. ריבלין שיתף את הנוכחים ברושם העז שהשאירו עליו מוריו, ביניהם המשורר ז"ל יהודה עמיחי, שהיה המורה שלו לספרות, והדגיש את החשיבות של מדעי הרוח, לצד המדעים  המדויקים.

תמונה: תמר עבאדי