מתי אישה זכאית לקבל מזונות?



בישראל, חובתו של הבעל לאשתו מבוססת עדיין על פי דיני תורה. במסגרת חובות אלו חב הבעל, הנחשב כמפרנס עיקרי מבחינת ראיית החוק בישראל, בנשיאת מזונות במקרים בהם החליטו בני הזוג על גירושין.

 

סביב נושא תשלום המזונות מתקיימים לא פעם דיונים רבים בחברה הישראלית. חלקם נוגעים לזכויותיהם של שני הצדדים בתשלום המזונות ודיונים אחרים מצביעים לא פעם על הרצון לקיים זכאות למזונות באופן יותר שוויוני המתאים לתקופה בה אנו חיים כיום.

תשלום מזונות זמניים

תביעתה של אישה למזונות הינו תהליך שלוקח לפחות מספר חודשים. במקרים בהם מדובר בזוג שנמצא בהליך גירושין שבו האישה היא לא זו שנחשבה למפרנסת העיקרית, זכותה של האישה בבקשה לפסיקת מזונות זמניים. הרציונל בבקשה זו הוא לשמור על המצב הקיים עד שתתברר תביעת המזונות בבית המשפט. אפשרותו של האישה בקבלת מזונות זמניים, כל עוד לא התקבלה החלטה בעניינם, מאפשרת לאישה לשמור על רמת חיים אליה הורגלה יחד עם ילדיה וכמובן למנוע מצב של שינוים קיצוניים,  בהם נמנעת האפשרות של האישה לקיים אורח חיים סדור הנוגע לצרכים הבסיסיים שלה ושל ילדיה. 

מקרים בהם האישה עובדת ומייצרת הכנסה

כיום, כשנשים רבות נמצאות גם כן בשוק העבודה ומרוויחות את לחמן, עולה לדיון מחדש האם בעת שזוג שמתגרש עדיין חובתו של הבעל במזונות וזאת למול העובדה שיכול לבוא ולטעון שהכנסותיה יש ומספקות עבורה ניהול משק בית תקין ורמת חיים אליה הייתה רגילה.

במקרים אלו בהם גם האישה עובדת, נלקחים בחשבון מספר מרכיבים שיש ומשפיעים על גובה המזונות שנקבעים לאישה. לא פעם, הכנסתה של האישה נמוכה, בין אם מדובר במשרה לא מכניסה, משרה חלקית או ביטוי לפערים המצערים שיש בחברה הישראלית בכל הנוגע לשכרם של נשים וגברים. במקרים אלו יש והבעל יידרש בתשלום מזונות מופחת אשר ישלים את הפער לסכום שהיה אמור לשלם במקרה וגרושתו לא הייתה עובדת.

מעוכבת מחמתו

מקרה שכזה בא לתאר מצב בו הבעל המסרב במתן גט. לאישה הזכות לטעון עצמה כ"מעוכבת מחמתו" ובכך אין כל צורך לקחת בחשבון את הכנסותיה שלה ולכן פיסקת מזונותיה תהה ככזו שלא משתכרת מכל הכנסה. הרציונל הוא, שלמול סירוב הבעל במתן גט אין ביכולתה של האישה לבנות את חייה מחדש ואף להינשא ובכך נדרשת היא לחסוך כספים בעבור מחייתה בעתיד.

על מנת לקיים את טענת האישה כ"מעוכבת מחמתו" ישנו הצורך בפסיקה של בית הדין הרבני המחייב את הבעל לגרש את אשתו. עצם חובתו של הבעל במתן תשלום מזונות למרות הכנסותיה של האישה אינו כאקט של ענישה או קנס, אלא כאמצעי לחץ על הבעל במתן גט לאשתו.

*למידע נוסף בתחום: מזונות אישה – עו"ד בתיה אשורי

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה