לרגל יציאה לחופשת 'בין הזמנים': 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'



היום (ד') תחל חופשת 'בין הזמנים' של תלמידי הישיבות והכוללים ברחבי הארץ, על מנת להימנע מסיכונים ולסיים את החופשה בשלום מד"א מגיש מדריך לחופשה

היום (ד') ייצאו עשרות אלפי תלמידי הישיבות, הכוללים וילדי תלמודי-התורה והחיידרים לחופשת 'בין הזמנים' שתימשך כשלושה שבועות עד לראש חודש אלול (23.8). בתקופה זו, נוהגים בציבור הדתי והחרדי לצאת לטיולי שטח, לבלות במרכזי פנאי ולנצל את הזמן הפנוי להנאה עם המשפחה. במוקד החירום 101 של מד"א מתקבלות מדי שנה בתקופה זו קריאות רבות על פגיעות שונות ועל כן רואים במד"א לנכון להתריע מראש על הסכנות הטמונות בחופשה.

בטיולים:

הישמרו מוואדיות, נקיקים ומסלולים שאינם מסומנים. ייתכן ומדובר באזור מסוכן שאתם עלולים להיפגע בו.

בכל חשיפה לשמש יש להצטייד בקרם הגנה וכובע רחב שוליים.

אין לטבול במקוואות מים, בריכות או מעיינות שאינם מסומנים. אין לרחוץ בחופי רחצה בשעות בהן אין מציל בחוף. אין לקפוץ ראש לבריכות מים עכורים.

הקפידו שלא לטייל בשעות החום הכבד ודאגו לנוח בשעות אלה. ילדים ופעוטות יש לצייד בכובעים, מימיות ולהגן עליהם באמצעות קרם הגנה- על מנת שלא ייפגעו.

לכל מסלול הליכה, הצטיידו בכמות המים המרבית האפשרית (מומלץ לפחות 3 ליטר מים לאדם).

במידת הצורך קצרו את מסלולי הטיול והקפידו שלא לטייל בשעות הסמוכות לחשיכה, על מנת שלא להיתקע באזורים מרוחקים בשעות החושך.

עדכנו איש קשר על זמן היציאה ומקום הטיול וזמן החזרה המשוער.

חשוב לתת תשומת לב לילדים שמתארחים בסביבה לא מוכרת (אצל משפחות, חברים, צימרים, בתי הארחה וכו'), לדוגמא במקום שבו קיים חלון ללא סורגים או סכנות ביתיות אחרות או ברחובות לא מוכרים.

יש להקפיד על סוללה למכשיר הנייד שתאפשר הזעקת סיוע במקרה הצורך.

בעת עריכת פיקניק בחיק הטבע יש לשמור על כללי הזהירות הבאים:

הבערת האש: שימו לב היכן אתם ממקמים את מתקן המנגל שלכם והרחיקו אותו מעצים וצמחיה, בנוסף, וודאו כי הגחלים כבויות כאשר אתם שופכים אותן אל מתקני איסוף גחלים

יש להרחיק ילדים ממקורות אש וחום כמו גחלים בוערות, חומרי בערה נוזלים או מוצקים ושמן טיגון.

בתקופה זו של השנה גוברת פעילותם של נחשים ארסיים כגון הצפע הארץ ישראלי ורמשים שונים המסתתרים מתחת לאבנים. יש להימנע מלהפוך אבנים וסלעים, לנקוט משנה זהירות בזמן ישיבה על מדשאות וקרקע חשופה בטבע ולא להלך יחפים או בסנדלים באזורים אלו.

הצטיידו בערכת עזרה ראשונה תקנית של מגן דוד אדום, לכל מקרה של פציעה מנפילה או מכוויה, תמיד כדאי שיהיו בהישג יד אמצעי הטיפול הדרושים, עד להגעת צוות מד"א המקצועיים במידת הצורך.

בעלי רגישות לעקיצות דבורים חייבים להצטייד בתרופות מתאימות.

בנסיעות:

אין להשאיר ילדים ופעוטות ברכב ללא השגחה, גם כאשר החלונות פתוחים. בימי החום הכבד החלונות אינם מזרימים מספיק אויר והרכב מתחמם במהירות עצומה. ילד שיישאר ללא השגחה ברכב חשוף למכת חום, התייבשות ואף מוות.

במהלך נסיעות, יש לוודא שיש שתייה מספקת עבור הילד, היות וסכנת התייבשות קיימת גם כאשר המזגן ברכב דולק.

יש לדאוג לכסות בכיסוי בד כל כסא בטיחות לפעוטות שעשוי מעור או מפלסטיק, על מנת שחומו הגבוה ברכב לא יגרום לכוויות בגוף הפעוט.

במהלך הנסיעות, יש לדאוג שמושבו של הילד ייהנה מהצללה קבועה על מנת שלא יסבול חלילה מהתייבשות או מכת חום.

יש לוודא כי דלתות הרכב באזור מושבי הילדים נעולות וכי אין באפשרותם לפתוח חלילה את דלת הרכב תוך כדי נסיעה, מומלץ להשתמש ב'נעילת ילדים'.

הרחיקו ממושבי הילדים חפצים קטנים או חדים, שהם עלולים להכניס לפיהם במהלך הנסיעה. הקפידו לבדוק מדי כמה רגעים באמצעות המראה או באמצעות מבוגר הנוסע ברכב את שלומם של הילדים.

אין לעצור ולהתפלל בצידי הדרכים, מחמת סכנת דריסה או פגיעה מרכב חולף. אם הגיע זמן התפילה ועליכם להתפלל, עצרו בחניון, תחנת דלק או כל מקום מוסדר אחר- ולעולם לא בשולי הכבישים.

עם תום הנסיעה, בצעו סריקה ברכב וודאו כי כל הילדים יצאו מן הרכב, וכי איש לא נותר ברכב הסגור. ליתר ביטחון- השאירו בסמוך לילד ארנק, תיק, או טלפון נייד על מנת לוודא שלא תשכחו אותו בעת הירידה מהרכב!

סעו בזהירות יתרה!! הפחיתו בחודשי חופשת הקיץ משמעותית את מהירות הנסיעה. שימו לב במיוחד לילדים הנמצאים בסמוך לכבישים, בין מכוניות חונות ובאזור מעברי החציה.

בבריכות שחיה ובחופי הים:

יש לרחוץ רק בחופים מוכרזים ובבריכות הנמצאות בפיקוח מציל ובזמן שיש בהם שירותי הצלה. במידה והמתרחץ מגיע לאחר שעות הפעילות של המציל בחוף או בבריכה - אין להיכנס למים!

יש להישאר תמיד בטווח העין של המציל. שימו לב - אם אינכם רואים את המציל, גם הוא כנראה לא רואה אתכם ואתם עלולים להימצא בסכנה.

יש להימנע ממשחקים מסוכנים. אין לשחק "משחקי הטבעה" במים, אין לקפוץ על מי שנמצא במים ואין לקפוץ ראש במים רדודים מחשש לפגיעה בעמוד השדרה ובראש. בנוסף, אין לרוץ מסביב לשפת הבריכה, מחשש להחלקה ופציעה.

דע את יכולותיך. שחה תמיד במים שהם בשליטתך, אל תגיע לאפיסת כוחות. אם חבריך שוחים למרחק רב ממה שאתה רגיל ומסוגל - אל תצטרף! קח בחשבון תמיד את הדרך חזרה בשחייה. אם התעייפת, צא מהמים, שתה ונוח מעט בצל.

אין לשחות באזור שובר הגלים. באזור זה עלולות להיווצר מערבולות חזקות שמושכות לקרקעית הים.

אין להיכנס לים או לבריכה תחת השפעת אלכוהול. לאחר שתית אלכוהול שיקול הדעת לקוי, התגובות איטיות וקיימת סכנת טביעה.

אין להשאיר פעוטות וילדים בקרבת מקורות מים ללא השגחה צמודה. פעוט עלול להחליק בשניות והפגיעה בו תהיה קשה במיוחד, שכן חבלת ראש מנפילה שכזו עלולה לגרום לנזק משמעותי.

מצופים, גלגלי ים ודומיהם מקנים תחושה מוטעית של בטחון. זכרו שפריטים אלהאינם מעניקים הגנה מלאה לילד מפני סכנות הטביעה ועל כן חשוב להקפיד לשמור על ילדים גם כשהם מצוידים בפריטים אלה.

יש לוודא כי הילדים מוגנים באופן מלא מפני נזקי השמש. יש להקפיד למרוח אותם בקרם הגנה מתאים, ואף רצוי להלביש תינוקות בבגד ים מלא וארוך על מנת להגן על גופם.

 

בריכות פרטיות ובריכות מתנפחות:

אין להשאיר פעוטות וילדים בקרבת מקורות מים ללא השגחה צמודה. פעוט עלול להחליק בשניות והפגיעה בו תהיה קשה במיוחד, שכן חבלת ראש מנפילה שכזו עלולה לגרום לנזק משמעותי.

על מנת למנוע טביעה של פעוטות, יש לרוקן בריכות, דליים וגיגיות מים בתום השימוש.

יש לגדר ולסגור כל מעבר לכיוון הבריכה במידה ואין באזור מבוגר שיוכל להשגיח על פעוטות וילדים.

טביעה מתרחשת תוך רגעים בודדים. מספיקות דקות מעטות מאוד של חוסר תשומת לב מלאה, בהן הילד עלול לטבוע. יש להישאר כל העת בטווח יד מהילדים שבמים ולהתרכז רק בהם. במידה ונכנסתם למים עם מספר ילדים, אנא דאגו למבוגר אחראי שישהה לצידם.

תינוקות וילדים עד גיל 5 הם אוכלוסייה מועדת לטביעה, עקב מבנה גופם, בו הראש כבד וגדול יחסית לגוף, מרכז משקל גופם גבוה יותר ולכן הם עלולים להתהפך כשראשם קדימה אל תוך מי הבריכה, הים, הגיגית, האמבטיה וכו'. ילדים גם אינם מבינים את מהות הסכנה ואינם יודעים להיזהר. על כן, החשיבות בשמירה צמודה אליהם ליד מקורות מים משמעותית מאוד.

 

אזהרה והצהרה

בשום אופן אין בהנחיות המפורטות בדפי מידע אלו להקנות סמכויות טיפול או אבחון מעבר לידיעותיך בהגשת עזרה ראשונה. הנחיות אלו אינן באות להחליף את פעולות ההצלה באופן מקצועי.

מומלץ להשתמש באפליקציית 'מד"א שלי' על מנת להזעיק את צוותי מד"א בקו החירום 101.

מנכ"ל מד"א אלי בין: "בשבועות האחרונים כוחות מד"א טיפלו במקרי טביעה רבים שהובילו לתוצאות קשות, לכן אני קורא לציבור היוצא לחופשת הקיץ בימים אלה להימנע מסיכונים מיותרים ולהישמע להוראות. כתמיד, כוחות מד"א ערוכים להעניק לנופשים כל סיוע רפואי שיידרש, בכל עת ובכל מקום על מנת לסייע לכם לעבור את חופשת הקיץ בצורה הבטוחה ביותר. אני מזכיר לציבור לחייג מיידית למוקד 101 בכל צורך רפואי שמתעורר".   

תמונה: דוברות מד"א 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה