המאגר הגדול ביותר בעולם לאמנות יהודית



המרכז לאמנות יהודית באוניברסיטה העברית בירושלים השיק את מאגר הנתונים המקוון הגדול ביותר בעולם לאמנות יהודית בקונגרס העולמי למדעי היהדות ה-17 שהתקיים השנה באוניברסיטה העברית

מאגר בצלאל נרקיס לאמנות יהודית הוא אוסף דיגיטאלי של חפצים יהודיים מרחבי העולם. המאגר המקוון מתגאה ביותר מ -260,000 תמונות של חפצים ומוצגים מ -700 מוזיאונים, בתי כנסת ואוספים פרטיים ב -41 מדינות שונות, וכן ציורים אדריכליים של 1,500 בתי כנסת ומבני פולחן יהודי מימי קדם ועד ימינו.

בראשותו של ד"ר ולדימיר לוין, המרכז לאמנות יהודית פעל בהתמדה ובעבודה סיזיפית להשלמת המאגר על ידי צילום, מדידה, תיאור וסיווג קפדני של כל פריט שיוצג לציבור במרחק של שורת חיפוש.

לדברי חוקרי המרכז, מורשת חזותית יהודית מוזנחת לעתים קרובות ואינה נתפסת כנושא ראוי למחקר מעמיק. "התרבות היהודית נתפסת במידה רבה כתרבות של טקסטים ורעיונות, לא של דימויים. מאגר האמנות היהודית אינו רק כלי מתוחכם לחקר ההיבטים החזותיים של המורשת היהודית, אלא גם המוזיאון היהודי הווירטואלי הגדול ביותר בעולם", אומר ד"ר לוין.

החוקרים מקווים כי המאגר יתגלה כמקור שימושי לחקר האמנות היהודית ולמשמעותה ההיסטורית והתרבותית, במשך שנים רבות. המאגר, לדברי ד"ר לוין, "שואף להיות נקודת התייחסות ראשונית לחקר המורשת החזותית היהודית, אשר אמורה להוביל למחקר מעמיק יותר של מקורות ראשוניים".

הציבור יכול לגשת למאגר בצלאל לאמנות יהודית ולהתחיל לחקור את עולם האמנות היהודית בכתובתhttp://cja.huji.ac.il/browser.php.


האתר של המרכז לאמנות יהודית הוא http://cja.huji.ac.il/.

חוקרים חובבים או מקצועיים יכולים כעת לגשת בקלות ליותר מרבע מיליון תמונות, עם פרטים ותיאורים נלווים, באמצעות חיפוש פשוט של מילות מפתח או על-ידי חיפוש לפי נושא, מקור, אמן, אובייקט, קהילה, אוסף או מיקום. האוסף מכיל למעלה מ -100,000 כניסות בקטגוריית הארכיטקטורה הדתית היהודית בלבד.

הדיגיטציה של ארכיון המרכז לאומנות יהודית התאפשרה במסגרת פרויקט משותף עם הספרייה הלאומית ויחידת היודאיקה של ספריית האוניברסיטה של ​​הרווארד. הפרויקט נתמך במימונם של קרן רוטשילד (הנדיב) באירופה, תכנית "ציוני דרך" של משרד ראש הממשלה, קרן "יודאיקה", שהוקמה על ידי דוד ב. קיידן (הרווארד), וכן על ידי הוועידה לתביעות יהודיות חומריות נגד גרמניה, קרן מוריס ובוורלי בייקר, גברת ג'וזפין אורבן ומר ויליאם גרוס.

בנוסף להכרזה על השלמת המאגר בקונגרס העולמי למדעי היהדות בחודש אוגוסט, צפויים במרכז בחודשים הקרובים עוד מספר פרויקטים מרתקים.

מונוגרפיה של בתי כנסת באוקראינה מאת ד"ר סרגיי קרבסטוב וד"ר ולדימיר לוין צפויה להתפרסם בקיץ.

"בתי הכנסת ההיסטוריים של אירופה", פרויקט משותף עם הקרן למורשת ישראל, יהיה פתוח לציבור בנובמבר 2017. הפרויקט יציע לראשונה את רשימת בתי הכנסת ההיסטוריים של אירופה, בהתאם למשמעותם ולמצבם, על מנת לספק נקודת מבט אסטרטגית מקיפה לשימור המורשת היהודית באירופה.


תמונות: באדיבות דוברות האוניברסיטה 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה