הסקר נערך בסוף יולי, בקרב מדגם מייצג של 304 הורים לילדים בגילאי בית ספר (6-18), שקנו בשנה שעברה או מתכוונים לקנות השנה מוצרי חזרה לבית ספר דרך האינטרנט, באמצעות מערכת סקרים ממוחשבתCAWI מפאנל גולשי האינטרנט ,iPanel המקיף 130 אלף איש. מהסקר עולה, כי 24% מההורים שיקנו באינטרנט מתכוונים להזמין השנה את מוצרים באתרי און ליין ישראליים, 30% מאתרים בחו"ל ו-46% יקנו גם באתרים בינלאומיים וגם באתרים מקומיים.

חיים מזעקי, סמנכ"ל התפעול בדואר ישראל, אמר "בשנים האחרונות הציבור הישראלי הבין את נוחות ופשטות הקניה באתרים בינלאומיים ומקומיים, המאפשרת קבלת מגוון מוצרים רחב במחירים משתלמים תוך נוחות קניה מקסימלית וללא צורך ביציאה מהבית כדי לרכוש את הפריטים. כאשר מדובר במשפחה שרוכשת ציוד בית ספר למספר ילדים החיסכון יכול להגיע למאות שקלים בקניה, ולכן אך טבעי שיותר אנשים יקנו כיום מוצרי חזרה לבית ספר ברשת. אנו רואים גידול של 15% בהזמנות בתקופה זו מול שנה קודמת. כיום אנו מציעים איסוף חבילות ביותר מ-1,000 נקודות ברחבי הארץ והזמנת תור מראש, מה שמאפשר ללקוחות לקבל את החבילות שלהם בנוחות ובמהירות".

הורים לילדים בני 6-9 קונים יותר באינטרנט

מהסקר עולה כי ככל שגיל הילדים קטן יותר, ההורים קונים יותר ברשת: 59% מההורים לילדים בני 6-9 מתכוונים לקנות השנה באינטרנט מוצרים לבית הספר, לעומת 50% בקרב הורים לנוער בגילאי 13-18.

 

מה מזמינים באינטרנט? תיקי בית ספר, כלי כתיבה, קלמרים ומדבקות

47% מהמתכוונים לקנות יקנו ברשת תיקי בית ספר, 43% ירכשו כלי כתיבה, 37% יקנו קלמרים ובמקום הרביעי יקנו מדבקות לספרים ולמחברות (28%).

 

כמה קונים? 39% מהקונים ברשת רכשו או ירכשו 5-10 פריטים, 24% יקנו מעל 10 פריטים

מנתוני הסקר עולה, כי כשליש מהקונים מוצרי חזרה לבית ספר דרך האינטרנט ירכשו 1-3 פריטים, 39% מהקונים ירכשו  5-10 פריטים וכרבע (24%) מהקונים ירכשו יותר מ-10 פריטים.

תקרת הפטור ממע"מ מהווה חסם משמעותי לקונים ברשת

כ-70% מהקונים או המתכוונים לקנות מוצרי בית ספר באינטרנט יוציאו עד 75 דולר בקניה, וזאת על מנת להימנע מתשלום מע"מ מעל גובה קניה זה. למרות תקרת הפטור ממע"מ 23% מבעלי ההשכלה הממוצעת המתכוונים לקנות השנה דרך האינטרנט ציינו כי יקנו ב-100-199$ שיעור גבוה יותר בהשוואה לבעלי השכלה גבוהה (לעומת 8%). בעלי הכנסה ממוצעת ומטה סבורים שיחסכו יותר בקניה באתרים בחו"ל לעומת בעלי הכנסה גבוהה. תושבי הצפון סבורים שיחסכו יותר לעומת תושבי ירושלים והסביבה ותושבי המרכז.

 

למה קונים ברשת? מחיר, מגוון ומוצרים ייחודיים 

הסיבה העיקרית לקנית מוצרי חזרה לבית ספר דרך אתרים בחו"ל נעוצה במחיר – 92% מאלה שקנו או מתכוונים לקנות דרך אתרים בחו"ל ציינו שהם מזמינים מאתרים בינלאומיים בגלל המחיר, 36% דיברו על מגוון רחב יותר, ו- 35% קונים באתרים בינלאומיים מוצרים שאין בארץ. כ-55% מהקונים דרך אתרים בחו"ל מעריכים כי הם חוסכים בהזמנת מוצרי חזרה לבית הספר עד 25%-40% בהשוואה לקניה בחנויות בארץ.

כ-50% מהקונים באתרי און ליין ישראליים ציינו זמן אספקה מהיר יותר כפרמטר מרכזי, 36% ציינו שבארץ יש למי לפנות ושהשירות טוב יותר, 30% דיברו על נוחות. כשני שליש מהקונים דרך אתרים בארץ ציינו כי הם חוסכים עד 25% מהקניה בהשוואה לקניה בחנויות. כלומר, ניכר כי תפיסת החיסכון בקניות און ליין גם בארץ גבוהה יותר ביחס לקנית מוצרי חזרה לבית ספר בחנויות וברשתות הצעצועים וכלי הכתיבה.

 

מי מזמין? בעיקר ההורים אך ככל שהילדים גדולים יותר הם מעורבים יותר בבחירת המוצרים

מהסקר עולה כי כ-60% מהנשאלים קונים יחד עם ילדיהם את מוצרי החזרה לבית ספר דרך האינטרנט וכ-35% מההורים מבצעים את הקניה לבדם (גבוה יותר בקרב הורים לבני 6-9 לעומת גילאי 13-18). רק 5% ציינו כי הילדים מבצעים את הרכישה וההורים משלמים – נתון שבולט יותר בקרב בני נוער בגילאי 16-18.

 תמונה: פייר תרג'מן, flash 90