הדסה הר הצופים: נחנך בנק הזרע החדש



השבוע נפתח בנק הזרע החדש ומעבדותיו בהדסה הר הצופים, בבניין ריקליס הממוקם מול הקמפוס של האוניברסיטה, גם במבנה החדיש מעטרות את קירות המעבדה עשרות תמונות של תינוקות מחייכים - תוצאה של טיפול מסור במשך לפחות שני עשורים, ומעידים יותר מכל על הנעשה במעבדה

בנק הזרע הינו הגדול בירושלים, ומשרת אוכלוסייה מכל רחבי הארץ מאז הוקם לראשונה בשנת 1986, ע"י פרופ' משה רון ז"ל וגב' רות הר-ניר.מעבדת הזרע והרופאים ממערך הפוריות של מחלקת נשים היו ממובילי מחקרים חלוציים בארץ ובעולם בתחום, כדוגמת המחקר שהובילה פרופ' רונית קוכמן, בו הודגמה ירידה מתמדת ומדאיגה באיכות ובספירת הזרע של תורמי זרע לאורך השנים.

ד"ר יובל בדולח, רופא בכיר במערך הפוריות במחלקת נשים ויולדות בהדסה הר הצופים, הוא מנהל בנק ומעבדות הזרעובראש המעבדה עומדת קרן גרינפלד. "מעבדת הפוריות בבנק הזרע אותה חנכנו היום, מציעה לציבור הרחב מספר שירותים חשובים. החל בבדיקות זרע והשבחת זרע לקראת ביצוע הליך "הזרעה" בקרב זוגות המתמודדים עם בעיית פריון, וכן הקפאת זרע עבור גברים עם מחלות אונקולוגיות העשויות לפגוע בזרע,לצורך ביצוע הליך הפרייה חוץ גופית (IVF) בשלב מאוחר יותר, גם הקפאת זרע שאיכותו ירודה לשימור מחשש לירידה נוספת באיכותו וכן הקפאת זרע המתקבל לתרומה".

מעבדת הפוריות מציעה אף בדיקה הנקראת סריקת זרע – בדיקה יסודית יותר מזו הנערכת בשגרה. "לעיתים, גם כשכבר נמצא בבדיקה רגילה שהזרע הינו באיכות נמוכה מאד או לא נראים כלל תאי זרע בדגימה, הרי שבבדיקה הייחודית של סריקת זרע ניתן לרדת לרזולוציות יותר מדויקות ולאתר אפילו תאים בודדים איכותיים, שניתן לעשות בהם שימוש להפריה חוץ גופית של ביציות", מתאר ד"ר בדולח. "אותם תאים בודדים יכולים להיות התקווה האחרונה של זוגות המבקשים להרות, ומדובר ביכולת משמעותית מאוד מבחינתנו".

ד"ר בדולח מסביר כי בנק הזרע, בו נאספות מנות זרע מוקפאות, נותן מענה במקרים בהם לגבר כלל אין תאי זרע והוא ישתמש בתרומה, אבל במיוחד נותן הבנק מענה לנשים יחידניות המעוניינות להרות באמצעות תרומת תאי זרע. "למרות התדמית השמרנית של העיר ירושלים, ישנו מספר נכבד של נשים יחידניות המבקשות לעשות שימוש בתרומת זרע ואנו רואים אף עלייה בכמות הפניות", אומר ד"ר בדולח. "עם השינוי שחל בכלל בחברה הישראלית, המקבלת כיום הורות יחידנית כדבר טבעי – יש יותר ויותר נשים גם בעירנו המגיעות לקבל את השירות".

"הבנק בהדסה מאפשר שימוש בתרומת זרע בבנק ציבורי, זאת בניגוד לבנקי זרע פרטיים אחרים הפזורים ברחבי הארץ ומציעים לנשים שירות בתשלום מאוד גבוה. אנחנו משתדלים לאפשר לכל אדם לקבל מענה לבעיה שמלווה אותו, ובין המטופלות שלנו נשים מכל סוגי האוכלוסייה".

המעבדה ובנק הזרע החדישים, המתפרסים כעת על פני שטח נרחב בתשתיות חדשות, מתוכננים אף לגדול ולהתפתח טכנולוגית ונראה כי בעתיד יציעו שיטות חדשות לבדיקת זרע כגון בדיקה של תקינות ה- DNAבזרע, דבר שיוכל אולי לשפר את יכולת האבחון והטיפול בבעיות זרע.

את הזרע שנאסף מקפיאים במיכלי חנקן נוזלי בטמפרטורה קיצונית של כ- מינוס 200-  מעלות.

רות הר-ניר, ממקימי בנק הזרע בשנותיו הראשונות בהדסה, מספרת כי השנים האחרונות מאופיינות בכורח לסנן יותר תורמים מבעבר. "בכל תרומת זרע נבדקת איכותו, ולמרות שמדובר לכאורה בגברים בריאים המתאימים לתרומה – "הסיירת" האיכותית ביותר, הרי שלאורך השנים, שמנו לב שאנחנו דוחות יותר תורמים המבקשים לתרום בשל איכות זרע ירודה - זאת לעומת מספר הנדחים בעבר, לפני 20 שנה. אלו נתונים מטרידים בהחלט ומדובר בירידה משמעותית".

"בשנים האחרונות יש ירידה במספר תורמי הזרע, בין השאר בשל חשש להיחשף, בעקבות שיח ציבורי ער בנושא תרומות הזרע והיוזמה לרגולציה של בנקי הזרע" מסביר ד"ר בדולח."בדיון אליו הוזמנתי לאחרונה בכנסת, ציינתי שהחשש הוא שבשל העיסוק בנושא שהוא מאד דיסקרטי, לא יהיו כלל תורמים בארץ והדיון האתי והציבורי יהיה תיאורטי בלבד. צריך לזכור שתרומת זרע תלויה בראש וראשונה ברצונו הטוב של התורם".

לסיום הוא מדגיש: "אנו בהחלט מעודדים בחורים להגיע ולתרום", ולשאלה המתבקשת -  אילו תורמים הוא היה רוצה לראות אצלו במעבדה, התשובה כמעט מפתיעה. "חשוב לנו שיהיו בריאים ובין הגילאים 20 עד 30. זה הכל. אנחנו לא מבקשים יוצאי צבא קרביים או שיהיו בגובה שהוא מעל מטר שמונים. התרומה היא כמובן אנונימית ולא ניתן לאתרם בשום דרך".

תמונה: דוברות הדסה  

 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה