שערי צדק: הודות לטיפול מולטידיסציפלינרי הצליחה להרות



הרופאים קבעו אפס סיכוי להרות. הודות לטיפול רב-תחומי במרפאת IBD MOM במרכז הרפואי שערי צדק המטופלת חובקת שני ילדים

דנה (35) ממרכז הארץ, סובלת ממחלת מעי דלקתית כרונית במערכת העיכול (IBD) שאובחנה לפני מספר שנים. זה היה בסמוך לחתונתה,  כאשר שמעה את המשפט שכל אישה חוששת ממנו, "סיכוייך ללדת אפסיים". לאחר שני טיפולי פוריות כושלים ובקשה לאימוץ שנדחתה, היא הגיעה למרפאת IBD MOM בשערי צדק בניהולה שלד"ר אריאלה שטרית, שם שמעה כנגד כל הסיכויים, את ה'קול האופטימי' שנזקקה לשמוע והרתה.

סיפורה של דנה דומה לסיפורן של נשים רבות הסובלות ממחלות מעי דלקתיות שלעיתים, עקב החמרה במצב המחלה, ניתוח מורכב שגרם לבעיית פוריות או מכיוון שהתרופה הנדרשת לטיפול במחלה אינה מתאימה לשימוש בזמן ההיריון, יש להן צורך במענה מקיף יותר למחלה, כזה העוסק גם בתחום הפוריות בצל המחלה.

"לפני מספר שנים עברתי ניתוח מעי שהסתבך עקב הידבקויות באיברי האגן בשל התפרצות המחלה ובעקבותיו עברתי גם ניתוח לקיבוע החצוצרות ", מספרת דנה. "מומחה פוריות ממרכז רפואי אחר בארץ הסתכל על תוצאות בדיקות הרזרבה השחלתית וקבע באופן נחרץ - "איננירואה סיכוי להיריון". בהתאם לתוצאות הבדיקה ולאור החמרה בהתקדמות הקרוהן, הרופא אף המליץ לי לבדוק אפשרות של פונדקאות או אימוץ". למרות החלטתו הנחרצת של הרופא דנה פנתה למומחה נוסף שאישש את הקביעה כי סיכוייה להרות נמוכים מאוד.

"עברנו טלטלה קשה. את ההכנות והזמנות לחתונה החליפו שאלות מהותיות לגבי המשכיות. לאחר לבטים רבים החלטנו לעבור טיפולי פוריות", מספרת דנה.

במחזור הטיפולים הראשון כל חמשת העוברים שהוצאו לא היו תקינים. במחזור הטיפולים השניהושג היריון שלא צלח. תחושת התסכול בקרב בני הזוג הלכה וגברה כאשר הגישו בקשה לאימוץ שנדחתה מאחר שדנה מוכרת עם נכות קבועה ואובדן כושר עבודה עקב המחלה.

דנה פנתה לד"ר שטרית לקבלת ייעוץ לגבי שימוש בתרופה בטוחה לשימוש בזמן ההיריון. במהלך הביקור שתפה דנה את ד"ר שטרית בתחושותיה ובאבחנות קודמות שקבעו כי היא לא תוכל ללדת" הפגישה הייתה מאוד אמוציונאלית הגעתי אליה בוכייה. בפגישה נכחה גם רופאת נשים שבחנה את תוצאות בדיקות הרזרבה השחלתית וטענה כי אבחנת הרופאים הייתה מוטעית.   פתאום שמעתי קול מאוד אופטימי. בסיום הפגישה ד"ר שטרית אמרה לי בצורה שלא משתמעת לשני פנים 'את תהיי אמא!'".

לאחר סדרת בדיקות ומעקב במרפאת IBD MOM כולל טיפול תרופתי עם עידוד לאופטימיזציה של הטיפול ותזונאית, מצבה של דנה הלך והשתפר ובתוך חודש הרתה. כיום היא חובקת בת  ובן.

ד"ר שטרית מדגישה את חשיבותה של הגישה הטיפולית בנשים הסובלות ממחלות מעי דלקתיות. "מחד, צריך לשדר אופטימיות כדי חלילה לא לפגוע במצבה הכללי של המטופלת, דבר העלול להוות נזק בתחום הפוריות. מאידך, יש מצבים מסכנייחיים שצריך לתת עליהם את הדין, ואף לוותר על היריון לטובת מצב בריאותי תקין", מסבירה ד"ר שטרית.

"חשוב לציין כי מחלות מעי דלקתיות כשלעצמן אינן גורמות לפגיעה בפוריות, כאשר היא מאוזנת ומטופלת. עם זאת, במחלת קרוהן פעילה וסוערת, תיתכן פגיעה בפוריות הנובעת מסיבות שונות כולל פגיעה בתפקוד החצוצרות, כשל שחלתי וכן כאבים ואי נוחות בעת המגע המיני כתוצאה מתסמיני דלקת המערבים את אזור האגן. מכאן החשיבות הגדולה להבאת המחלה לאיזון לפני החלטה על הריון". 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה