פריצת דרך בתרומות הדם: מד"א ביטל ההגבלות להומואים



במהלך שיזם מגן דוד אדום בשיתוף ח"כ מירב בן ארי, הוועד למלחמה באיידס והאגודה למען הלהט"ב נמצא פתרון והחל מהרבעון השני של 2018 יתחיל פיילוט במד"א בו יוכלו חברי הקהילה לתרום דם * מנכ"ל מד"א, אלי בין: "זהו צעד חשוב, בזכותו כלל האוכלוסייה תוכל להירתם למען הצלת חיים ללא תלות בנטייה המינית של התורמים"

בתחילת יוני, שונו נהלי משרד הבריאות לקבלת תורמי דם, כולל מתן אפשרות לגברים הנמנים בקהילה הגאה לתרום דם, בתנאי שחלפו 12 חודשים ממועד קיום יחסי המין. במסגרת המאמצים לגשר בין רצון הקהילה לתרום לבין השמירה על בטיחות מנות דם, פעלו בשירותי הדם של מד"א, בשת"פ עם ח"כ מירב בן-ארי, הוועד למלחמה באיידס והאגודה למען הלהט"ב, כדי למצוא פתרון לשימוש בעירוי במרכיבי דם שיתרמו גם אם לא חלפו 12 חודשים ממועד קיום יחסי המין. מנכ"ל מד"א אלי בין פנה לסמנכ"לית שירותי הדם במד"א, פרופ' אילת שנער, בכדי למצוא פתרון לסוגיה ולאפשר גם לחברי קהילת הלהט"ב לתרום. לאחר התייעצות עם מומחים מקצועיים בארץ ובעולם הוצעה התוכנית הבאה:

עפ"י תוכנית זו גברים מקהילת הלהט"ב יתרמו דם, מנות הפלסמה יופרדו, יוקפאו וישמרו בקירור מיוחד (קרנטינה) במשך 4 חודשים. בתום תקופה זו, כאשר התורם ישוב לתרום דם וכל הבדיקות שייערכו למנה החדשה תהיינה שליליות למחלות זיהומיות שעלולות לעבור בעירוי, יסופקו המנות הקפואות לטיפול בחולים. יש לציין שעפ"י תנאים אלה בטיחות מנות כאלה גבוהה ביותר היות ותורמיהן נבדקו פעמיים ונמצאו תקינים -פעם בעת התרומה ופעם שניה לפני אספקתן לעירוי, ולכן לא תהיה פגיעה בבטיחות מנות הפלסמה או בבטיחות המטופלים שיקבלו את המנות הללו.

הסבר על התהליך ייכלל בשאלון תורם הדם, וכדי להשתתף בו יתבקש המעוניין לציין זאת בשאלה חדשה שתתווסף לשאלון התורם. עמדתם של חברי הקהילה הלהט"ב לתהליך נבדקה במשאל אינטרנטי אנונימי שנערך במהלך שנת 2017. בסקר נמצא כי כ-  65% מהמשתתפים הביעו תמיכה במנגנון החדש.

משרד הבריאות קיבל את המלצות הוועדה המייעצת למשרד הבריאות ברפואת עירויים לבצע את התהליך כפיילוט במהלך שנתיים, במסגרת התרמות הדם של מד"א, כשבסיומן ייבדקו תוצאותיו.

מי שתמכה וסייעה רבות למנכ"ל מד"א בהובלת היוזמה, ח"כ מירב בן-ארי (כולנו), יו״ר השדולה למען הקהילה הגאה: "אני שמחה לקחת חלק בפתרון נושא תרומות הדם בקהילה הגאה. במשך שנים היה מצב מתסכל שלהט"בים לא יכלו לתרום דם וכשתרמו נאלצו להכחיש את העדפתם המינית. היום זהו עוד צעד היסטורי חשוב בדרך לשוויון לקהילה הגאה והייתה לי ההזדמנות לסייע להם בפתרון לתרומות דם. הסיוע הוא אמנם לקהילה אבל הוא לחברה הישראלית כולה. אני מברכת את אלי בין, מנכ״ל מד״א ואת משרד הבריאות על ההחלטה החשובה הזאת. זוהי בשורה גדולה לקהילה שתביא להגדלת מאגר תרומות הדם ובכך תסייע בהצלת חיים בישראל. אמשיך לפעול ולסייע למען הקהילה בכל תחום שאתבקש"

סמנכ"לית שירותי הדם במד"א, פרופ' אילת שנער: "אני מבקשת להודות לכל המומחים המקצועיים לרפואת עירויים ולמניעת מחלות זיהומיות, לנציגי קהילת  הלהט"ב, ולוועד למלחמה באיידס על שיתוף הפעולה המצוין בהכנת התהליך החדש. פעילות זו, בתוספת שדרוג הבדיקות הנערכות למנות הדם לזיהוי מחלות העלולות לעבור בעירוי מאפשרים לגשר בין שמירה על בטיחותן הגבוהה של מנות ומרכיבי הדם, ורצון חברי הקהילה לתרום ולקחת חלק בהצלת חיים".

חן אריאלי, יושבת ראש האגודה למען הלהט"ב: "הסירוב המתמשך לקבל תרומות דם מגברים הומואים או הדרישה מהם לשקר הייתה עלבון מקומם שמגיע לסיומו. פעלנו תוך תהליך שיתוף ציבור בו לקחו חלק למעלה מ-1,500 חברי הקהילה הלהט"בית שהביעו תמיכה בפתרון הזמני עד להכנסת הרכיב שיאפשר לכולם לתרום דם. מדובר בסיכום שמציב את ישראל בין המדינות המתקדמות בעולם בנושא ואנו מברכים על הצעד החשוב שנעשה בדרך לשוויון."

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "החל מהיום כלל האוכלוסייה תוכל להירתם למען הצלת חיים ללא תלות בנטייה המינית. תרומת דם הינה זכות וחובה אזרחית המשותפת לכלל אזרחי ישראל. אני רוצה להודות לחברת הכנסת מירב בן-ארי על תמיכה כללית ותקציבית לטובת קידום המהלך, ולפרופ' אילת שנער שבזכות קישוריה ומקצועיותה הרבה מצאה את הפיתרון שהוביל לכך שכלל האזרחים יכולים לממש זכות וחובה זאת ובכך להגדיל את מאגר תורמי הדם להצלת חיים."

 צילום: גילי יערי / פלאש90


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה