איינשטיין בעזה



אירועי "ספתח עזה" יתקיימו ביום שישי הקרוב: האוניברסיטה העברית מציעה מגוון רחב של הרצאות ללא תשלום, החל מאיינשטיין ועד לביטלס. מלבד ההרצאות, יתקיימו מופעי רחוב, תיאטרון, מוסיקה ואומנות

 עיריית ירושלים, בשיתוף המחלקה לדוברות באוניברסיטה העברית ומינהל קהילתי גינות העיר, ממשיכה לחגוג את פתיחת שנת הלימודים האקדמית. ביום שישי הקרוב בין השעות 14:00-11:00 יתקיים אירוע  "סיפתח עזה". במהלך האירוע ייערכו מופעי תיאטרון ומוסיקה, פעילויות בעשרות אתרים ברחוב עזה לקהל הרחב ללא תשלום. לאורך הרחוב יתקיימו הרצאות, פאנלים וסדנאות במגוון נושאים הקשורים למדע, יוצגו מייצגים מתחום התרבות ותחומי הלימוד השונים הנלמדים באוניברסיטה.

 דבר המרצה:

פרופ' מנחם בן-ששון: טקסים ותכסיסים בירושלים: מבט בן 1,000 שנים. נשיא האוניברסיטה העברית יחשוף בהרצאתו תמונה של האקדמיה הירושלמית בשנת 1,000 לספירה: על תאריכי ההתכנסות שלה, מגמותיה לשלוט במרחב היהודי, בזמן היהודי ובחברה היהודית.

פרופ' חנוך גוטפרוינד אחראי על ארכיון איינשטיין באוניברסיטה העברית ולשעבר נשיא ורקטור האוניברסיטה, יכיר לציבור את איינשטיין: פרופ' גוטפרוינד ביקר בסוף חודש אוקטובר בבית הקיץ של איינשטיין בפוטסדאם, שם בילה המדען 3 שנים מחייו עד לעליית הנאצים לשלטון. פרופ' גוטפרוינד ישתף את הקהל במנהגיו הביתיים של איינשטיין ויראה כי לא ניתן להפריד בין חיוו הפרטיים לחייו כמדען נודע. הוא יחשוף את התמכרותו לחיים השקטים בכפר בשנות ה-50 לחייו לאחר שהפך מפורסם וכן נכיר את משפחתו. 

פרופ' נפתלי וגנר מהחוג למוזיקולוגיה ידבר על strawberry fields forever : הביטלס בחייהם ובמותם. מוזיקת הרוק כדת חילונית הוא נושא מוכר ואפילו נדוש. הדיון הנוכחי מנסה להחיות אותו תחת המטריה המטפורית של מוות ותחיה בתולדות הביטלס. בהקשר האמנותי, "החיים שלאחר המוות" הם בגדר מטפורה שחוקה למדי. אולם אצל הביטלס המטפורה הולכת ומסתבכת עד כדי אובדן קלישאותה: הם מספקים לנו חיים מטפוריים אחרי מוות אמיתי, חיים אמיתיים אחרי מוות מטפורי וחיים מטפוריים אחרי מוות מטפורי.

ד"ר אורלי שדה ראש תכנית הבוגר במנהל עסקים תציג את המינוס שבמינוס: כסף לא גדל על העצים. ההרצאה תעסוק באוריינות פיננסית ובספר שכתבה ד"ר שדה: How Ella Grew an Electric Guitar. הספר עוסק בילדה שרוצה לקנות גיטרה חשמלית וההורים אומרים לה שכסף לא גדל על העצים, אז היא יוצאת למסע לגלות איפה הכסף גדל. היא מחפשת עבודה, מתעניינת במניות ועוד. הספר מתבלט לאור ההיצע הדליל של ספרי ילדים העוסקים בנושא זה.

פרופ' צבי גילולה  מהחוג לסטטיסטיקה יפתיע את הקהל בשיחה על צירופי מקרים: האם זו אכן תופעה מפתיעה? נגדיר את התופעה של צירוף מקרים ונדון בשאלה האם באמת צירופי מקרים, ראוי שיחשבו כהפתעה. נפתיע בכך שחלק גדול מצירופי המקרים אינם הפתעה כלל וכלל. במסגרת הדיון נבקש מהקהל לשתף אותנו בצירופי המקרים שקרו להם וננתח אותם במקום.

פרופ' עידן שגב ממרכז אדמונד ולילי ספרא למדעי המוח יסביר על הלא נודע: לקראת העתק ממוחשב של המוח? "פרויקט המוח הכחול" שנמצא בעיצומו הוא אחד הפרויקטים הנועזים ביותר בתחום חקר המוח. קבוצת מדעני מוח מהאוניברסיטה העברית יחד עם חוקרים משוויץ, מבקשים להבין כיצד מעגלים פיסיים עצביים ספציפיים במוח מובילים להתנהגות מסוימת. לשם כך הם יצרו סימולציה ביולוגית מציאותית של המעגלים העצביים האחראים על תהליכים מנטאליים מורכבים אצל בני האדם ויונקים אחרים. לצורך יצירת הסימולציה החוקרים עושים שימוש במחשב בשווי 10 מיליון דולרים (המחשב מבצע 22 טריליון פעולות בשנייה), כשהמטרה היא לשלב את כל נתוני הניסוי האנטומיים והפיזיולוגיים.

ד"ר אפרת מונסונגו-אורנן מביה"ס לתזונה שבפקולטה לחקלאות תציג: סיני אמריקני וישראלי: מי הכי בריא/ה? תזונה מסביב לעולם. ההרצאה תעסוק בטרנדים במחקר התזונתי בעולם, תוך השוואה בין תבניות תזונתיות במדינות ובתרבויות שונות. כמו כן נדון במחקרים תזונתיים שמהם הצלחנו ללמוד ולהפיק המלצות לאוכלוסיות שונות.

פרופ' נחמן בן יהודה מהמחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה יסביר למה אנחנו אוהבים סמים? המדיניות העולמית כלפי השימוש בסמים. עד שנת 1910 הסמים בעולם היו חוקיים. החל משנה זו ועד שנות ה-30 של המאה הקודמת הפכו הסמים לבלתי חוקיים בעולם המערבי ואנו חווים עד היום את ההשלכות לכך. נשאלות כיום שאלות מעניינות באשר להאם פליליזציה זו מוצדקת? האם כדאי לבטל את החוקים האוסרים על שימוש בסמים או להגביל אותם? האם כדאי להמשיך במודל הפלילי הקובע כי אדם המשתמש בסמים הוא עבריין? בהרצאה ננסה להתבונן במדיניות שהתגבשה במהלך השנים ומהן הדעות השונות.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה