למרות מאמצי קרי: רק עשרה אחוזים מהישראלים מאמינים שהמשא ומתן עם הפלסטינים יתחדש והאלימות תיפסק



סקר מכון טרומן של האוניברסיטה העברית מוצא פסימיות בקרב שני הצדדים בנוגע לתהליך השלום

למרות יוזמת מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי לפעול לחידוש תהליך השלום והשינויים שהוכנסו ביוזמת השלום הערבית המביעים הסכמה לחילופי שטח טריטוריאליים מינימאליים, הציבור הישראלי והציבור הפלסטיני מביעים פאסימיות רבה בנוגע לתהליך השלום ולתמיכה ביוזמת השלום הערבית. כך עולה מממצאי הסקר האחרון שנערך במשותף על ידי מכון הרי ס. טרומן לקידום השלום באוניברסיטה העברית בירושלים והמרכז הפלסטיני למדיניות ולחקר דעת קהל ברמאללה (PSR). 
 

על פי הסקר, רק 10% מהישראלים ו-27% מהפלסטינים מאמינים שהמשא ומתן בין הישראלים לפלסטינים יתחדש והאלימות תיפסק, ו-34% מהישראלים ו-31% מהפלסטינים סבורים שהמשא ומתן המדיני יתחדש אך פה ושם יהיו עדיין פיגועים וירי. מאידך גיסא, 44% מהישראלים ו-15% מהפלסטינים חושבים שפיגועים וירי לא ייפסקו והצדדים לא יחזרו למשא ומתן  ו-21% מהפלסטינים סבורים ששני הצדדים לא יחזרו למשא ומתן והפיגועים והירי יפסקו. יתרה מזו, הממצאים מעלים כי הן הצד הישראלי והן הצד הפלסטיני חשים מאוימים מאוד משאיפותיו של הצד השני: 57% מהפלסטינים סבורים ששאיפת ישראל בטווח הארוך היא להרחיב את גבולות המדינה על כל השטח שבין נהר הירדן לים ולגרש את הערבים ו-25% מהם חושבים שהשאיפות הן לספח את הגדה המערבית ללא מתן זכויות אזרח לתושבים הפלסטינים. ומנגד, 37% מהישראלים סבורים כי שאיפות הפלסטינים בטווח הארוך הן לכבוש את הארץ ולהשמיד חלק ניכר מהאוכלוסייה היהודית במדינת ישראל, ו-17% מהם חושבים ששאיפות הפלסטינים הן לכבוש את ישראל. בתוך כך, רוב של 62% בקרב הישראלים תומך בפתרון שתי המדינות, אולם במקביל מרבית הישראלים סבורים כי הסיכוי להקמת מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל ב-5 השנים הקרובות הוא נמוך או לא קיים בכלל (68% השיבו כך) וכי פיתרון שתי המדינות נועד להיכשל (51% השיבו כך). בדומה, 58.4% מהפלסטינים סבורים כי פתרון שתי המדינות אינו רלוונטי. בו בזמן,  63% בקרב הישראלים ו-68.6% בקרב הפלסטינים מתנגדים לפתרון של מדינה אחת לשני עמים בה ערבים ויהודים ייהנו משוויון.  
 
המדגם הישראלי כלל 601 מרואיינים שרואיינו בראיונות טלפוניים והמדגם הפלסטיני מייצג את תושבי הגדה רצועת עזה ומזרח ירושלים וכלל 1270 מרואיינים בראיונות פנים אל פנים. הסקר תוכנן ונוהל בידי פרופ' יפעת מעוז מהמכון למחקר ע"ש הרי ס. טרומן למען קידום השלום, ומהמחלקה לתקשורת ועיתונאות המכהנת גם כראש מרכז שוויץ לחקר סכסוכים, ניהולם ויישובם באוניברסיטה העברית בירושלים וע"י פרופ' חליל שקאקי ראש המכון למדיניות וחקר  דעת קהל  (PSR) ברמאללה, והוא נערך בתמיכת קרן אדנאואר בירושלים וברמאללה. 
 
תמונה: flash 90

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה