לקראת יום האישה הבינלאומי: נשים מהוות רק רבע מכלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות הדרכים



רק רבע מבין כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2013 היו נשים ואילו 75% מהנהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים הם גברים, כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בירושלים: נפגעו 526 נשים בתאונות דרכים בשנת 2013

על פי הנתונים, נשים מהוות כמעט מחצית (42%) מתוך סך הנהגים במדינת ישראל, אך הן מעורבות משמעותית פחות בתאונות דרכים לעומת גברים. המצב קיצוני אפילו יותר כאשר מדובר על תאונות קטלניות: בשנת 2013, מתוך כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות קטלניות בהן ישנו לפחות הרוג אחד, רק 11% היו נשים, לעומת 89% מהתאונות הקטלניות, בהן היה מעורב נהג גבר.

עוד עולה מהנתונים, כי ירידה במספר הנשים שנהרגו בתאונות דרכים בתחום העירוני: בשנת 2012 נהרגו 36 נשים בתאונות דרכים בערים לעומת 30 נשים שנהרגו בשנת 2013. בסך הכל בשנת 2013, נפגעו 6,651 נשים בתאונות דרכים בערים, מתוכן 352 נפצעו באורח קשה.

 בירושלים נפגעו 526 נשים בתאונות דרכים בשנת 2013, 52 נפצעו באורח קשה.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נשים מאופיינות בנהיגה זהירה יותר מאשר גברים בכל קבוצות הגיל. הדבר מתבטא במעורבותן הנמוכה יותר באופן משמעותי בתאונות דרכים קשות וקטלניות. הסברה וחינוך יעודדו נשים לקחת יותר את מפתחות הרכב ולתת לגברים לשבת לידן".

 במחקר שערכה ד"ר אורית טאובמן מאוניברסיטת בר אילן נמצא כי ישנם הבדלים גדולים בין נהיגת נשים ונהיגת גברים. כך למשל, גברים נוטלים יותר סיכונים בנהיגה, תופסים את הנהיגה ככוללת יותר ריגושים חיוביים, רואים בנהיגה פוטנציאל לנזק הדימוי העצמי שלהם ורואים עצמם כנהגים אימפולסיביים. לעומת זאת, נשים תופסות את הנהיגה המסוכנת כשלילית ומאיימת ורואות את עצמן יותר כנהגות אחראיות וזהירות.

במחקרים אחרים נמצא, כי גברים נוהגים בממוצע מהר יותר מנשים ונוטים לנסוע במהירות מופרזת יותר מנשים, גברים מבצעים יותר עקיפות ונוטלים יותר סיכונים וגברים מעורבים בעשרות אחוזים יותר בעבירות תנועה בשכרות.

נקודה נוספת שעלתה במחקרים היא, כי לנשים ישנה יכולת להשפיע באופן חיובי על נהיגתם של גברים. לכן, בשנים האחרונות מפעילה עמותת "אור ירוק" בתיכונים ובבסיסי צה"ל את תוכנית "הדרייב הנשי", הנועדה לתת מענה לבעיית הבטיחות של נהגים צעירים. במסגרת זו, הבנות המשתתפות בפרויקט עוברות הדרכה והעצמה, שלאחריה הן יוכלו לפעול על מנת להשפיע על בנים הנוהגים בצורה פרועה, לשנות את התנהגותם. מטרת התכנית לטווח ארוך היא, שהתנהגות כביש לא אחראית תיחשב התנהגות שאיננה מקובלת מבחינה חברתית בקרב צעירים, ותוביל לשינוי התנהגותי אמיתי הן בקרב נהגים והן בקרב הנוסעים עימם.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה