עובדות הצהרונים בירושלים: "עבדים היינו לעיריית ירושלים"



עובדות הצהרונים בירושלים קיימו הבוקר (יום ד') הפגנה מול עיריית ירושלים. למעלה מ-70 עובדות המועסקות בכ-220 מרכזים ברחבי העיר מחו על כוונת העירייה לחייבן לעבוד ימים ארוכים ורצופים בקייטנות של העירייה בשבוע הראשון לחופשת הפסח

למעלה משבעים עובדות צהרונים הפגינו הבוקר מול עיריית ירושלים תחת הסיסמא "עבדים היינו לעיריית ירושלים". העובדות מוחות על כוונת העירייה לכפות עליהן לעבוד בחופשת הפסח במסגרת שעות כפולה מהרגיל.


לטענת העובדות יום לפני תחילת שנת הלימודים הן הוחתמו על חוזה בו הן מתחייבות על עבודה בחופשות משרד החינוך. העובדות קשרו את עצמן זו לזו בשלשלאות תחת הקריאה:" עבדים היינו לעיריית ירושלים". " מדובר במחטף של העירייה והמנהלים הקהילתיים " מסבירה יעל וולפזון המלווה את הצהרונים מטעם כוח לעובדים. "העובדות זקוקות לעבודה והעבודה בקייטנות הוצגה עבורן כאולטימאטום- תחתמי כתנאי לעבודה".

התנגדות העובדות נובעת מהיקף העבודה ואופייה: שמונה שעות עבודה לגננת ושמונה וחצי שעות עבודה לסייעת בטיפול ב-27 ילדים. לכל גננת וסייעת. "העירייה הציגה בתחילת השנה את הקייטנות כמעין "עסקת חבילה" להורים- צהרון וקייטנה בחבילה אחד" מסבירה אורית ולד, גננת מנוסה וממובילות המאבק" אך אנחנו בחרנו להיות עובדות צהרונים ולא לעשות עבודה שהיא למעלה מכוחותינו, מדובר בעומס עבודה שלא בחרנו בו ואיננו רגילות אליו."

עד לשנה הנוכחית- עם החלתה של תכנית ציל"ה עבדו העובדות יותר מחצית מן השעות הנדרשות כעת, בחופשות משרד החינוך. "גילן הממוצע של מרביתנו הוא למעלה מחמישים, העירייה מתעלמת מן המאמץ הפיזי והרגשי הנדרש מאיתנו , מה גם שבמסגרת הקייטנות, ישולבו קבוצות גיל שונות בעלות צרכים שונים- ילדים בגילאי 3-5 ישובצו ביחד. המסר הוא ברור- אנו נדרשות להיות בייביסיטר בלבד. התוכן חסר משמעות" מסבירה סלע. העבודה בצהרונים תקשה במיוחד על העובדות הדתיות והחרדיות: לאחר שמונה עבודה בצהרונים הכוללות גם ניקיונות, הן תידרשנה להכשיר את ביתן לקראת הפסח. "הצענו לעירייה כל מיני פתרונות יצירתיים" מוסיפה וולפנזון "לרבות מציאת מחליפות לעובדות למחצית מן היום, אך העירייה מתמידה בסירובה".בכוונת העובדות להשבית את פעילות הצהרונים בשבוע הראשון לחופשת הפסח, באם לא ימצא פתרון לצמצום שעות העבודה.

 בעיית הקייטנות מתווספת לבעיה רציפה ונוספת בתנאי ההעסקה של העובדות: מאז פברואר 2013 פועלים הצהרונים במתכונת של "יום לימודים ארוך (פרויקט ציל"ה) שהוצגה בדו"ח טרכטנברג. המתכונת החדשה הציגה הקלה כלכלית משמעותית להורים: במקום 815 ₪ לילד לחודש נדרשים ההורים לשלם 267 ₪ בלבד, ואולם את מחיר הסבסוד שילמו עובדות הצהרונים:  תודות להתאגדות העובדות הצטמצם הקיצוץ לכדי 8% בממוצע "בלבד" לכל בעלות התפקידים, וכן במקום העסקה שעתית(תשלום פר עבודה בפועל בלבד- ללא תשלום בחופשות משרד החינוך ) המשיכו העובדות לקבל משכורת חודשית. עוד דורשות העובדות הכרה בוותק שלהן, כפי שהיה לפני ציל"ה:

"אני סייעת מנוסה עם וותק של שמונה שנים במערכת" אומרת שרה סלע ומשתכרת בדיוק כמו סייעת שהיום נכנסה לעבודה. זה לא יעלה על הדעת!" התוצאה היא כמובן תחלופת עובדות גבוהה.

"מרגע כניסת תוכנית ציל"ה מתייחסים לעובדות הצהרונים כעובדות סוג ב'" מסכמת וולפנזון, "הן זוכות ליחס מבזה מטעם הממונים עליהן וחוות מציאות תעסוקתית מעורערת ובלתי הוגנת. לתוכנית ציל"ה יש פוטנציאל אדיר, אך היא לא תוכל להיות כזו עם היחס והתנאים הנוכחיים. עיריית ירושלים ומשרד החינוך מוכרחים להבין זאת".

מהעירייה נמסר בתגובה כי "עבודת הסייעות בימים שלפני חופשת הפסח הייתה לב החוזה עמם ועל בסיס זה שודרג השכר שלהן ועל הסכם זה חתמו בעצמן.  למרות ההסכם, הוצעו לסייעות, משורת הדין תמריצי שכר לסייעות עבור עבודתן בימי חופשת הפסח, אולם הדבר נדחה על ידיהן. עיריית ירושלים מופתעת מהצעד שנקטו הסייעות בניגוד להסכם עליו חתמו. צר לנו שארגון כוח לעובדים המייצג את הסייעות  החליט להפסיק את המו"מ, ובמקום לעסוק בתנאי העבודה והשכר של הסייעות מבקש כי הן לא יעבדו כלל בימי קייטנת הפסח, כאמור בניגוד מוחלט  להסכמים. לא זה היה הרעיון בפרויקט ציל"ה שנועד להקל על ההורים תושבי ירושלים ולסייע בטיפול איכותי בילדים. העירייה קוראת לסייעות לגלות אחריות  ולחזור ולקיים שיח עם העירייה".

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה