אושר בוועדת תכנון ובנייה: פארק במצפה נפתוח במקום תכנית הדיור

$(function(){setImageBanner('6860c3d2-6689-4de7-b17c-6bda05a77239','/dyncontent/2024/5/16/de611772-3273-4edb-b531-92ba1ef62b5e.jpg',17903,'מכללה למנהל אייטם כתבה ירושלים',525,78,false,42911,'Image','');})

הועדה למתחמים מועדפים לדיור אישרה בחודש נובמבר האחרון את הבנייה במצפה נפתוח שבעיר, עיריית ירושלים כשזכור מתנגדת לבנייה באזור אישרה היום (ד') בוועדת תכנון ובנייה בניית פארק במקום תכנית הדיור

מצפה נפתוח הוא אחד מאתרי הטבע היפים בשעיר, מדובר באחד המסלולים היפים בירושלים - זוהי גבעה קטנה שמשקיפה על ליפתא. 

כזכור, תכנית הבניה כוללת את הקמתן של 1,637 יחידות דיור (136 בניינים).
 שטח התוכנית צמוד לשכונת רמות אך הוא חודר גם גבעת מצפה נפתוח שהיא כאמור, אתר טבע בעל חשיבות גבוהה. על פי התכנית שהוגשה, יושמדו ערכי טבע נדירים בסמוך לשכונת רמות ובמקומם יוקמו מתחמי דיור יקרים לעשירי העיר.

קבינט הדיור כבר אישר את התכנית, אלא שבעיריית ירושלים עושים כל ניסיון לבטל את התכנית, והיום (ד') במסגרת דיון בוועדת תכנון ובנייה אישרה העירייה בנייה של פארק במקום, זאת במקום תכנית הבנייה. למעשה הרעיון הוא להפוך את אזור מצפה מי נפתוח ברמות ליער קהילתי פתוח. הפיכת אזור מצפה מי נפתוח לעיר קהילתי נועדה למטרות חינוך, תרבות, נופש, פנאי, בילוי ותיירות, זאת בניגוד לתכנית שמקדמת הותמ"ל לבניית בניינים על אחד מהשטחים הירוקים החשובים בעיר, תכנית לה מתנגדת העירייה יחד עם גופים רבים נוספים.

התכנית כוללת שמירה וטיפוח המערכת הטבעית: החי והצומח הקיימים באזור, שינוי מערך ייעודי הקרקע המאושרים בשטח התכנית, פירוט והסדרת השימושים המותרים באתר, כולל אופן פיתוחם וקביעת מיקומם, שימור השטח במצבו הטבעי באופן שיוכל להוות שמורה לצבאים ומיני בר נוספים של חי וצומח המצויים בשטח, הגדרת גבולות של היער הקהילתי והממשק בינו לבין שכונת רמות הסמוכה, הקצאת שטחים למבנים ולפיתוח לצרכי פעילות חינוכית סביבתית, פנאי, נופש פעיל, שימור וטיפוח מערכות חקלאיות קיימות, פיתוח והסדרת הדרכים והחנייה בתחומי היער הקהילתי והמבנים בתחומו, קביעת הנחיות לעיצוב המבנים, קביעת הנחיות סביבתיות ועוד.

התכנית הוגשה על-ידי מינהל קהילתי רמות ועמותת "רמות למען הסביבה" והיום אושרה הצטרפות עיריית ירושלים כאחת ממגישות התכנית. יש לציין כי במקביל מקדמת רשות מקרקעי ישראל תכנית לשכונת מגורים חדשה הכלולה בתחום תכנית זו. התכנית מקודמת על-ידי המועצה הארצית באמצעות הותמ"ל. הוועדה החליטה להפקיד את התכנית ועיריית ירושלים מתנגדת לתכנית המקודמת בותמ"ל.

כזכור, הגישה עיריית ירושלים בחודש דצמבר 2015 עתירה לבית המשפט לעניינים מנהליים כנגד החלטת הותמ"ל להפקיד את תכנית מצפה נפתוח, בניגוד לעמדת עיריית ירושלים. במסגרת העתירה מבקשת העירייה לבטל את החלטת הותמ"ל להפקיד את התכנית או להעבירה לדיון בוועדה המחוזית, או לחילופין לקבוע כי התכנית אינה בתחום סמכותה של הותמ"ל. כמו כן נטען בעתירה כי החלטת ההפקדה של התכנית הינה בלתי חוקית ונעשתה בחוסר סמכות ואינה בתחום סמכותה של הותמ"ל ועליה להיות מקודמת במסלול רגיל כפי שמורה חוק התכנון והבניה.

בעתירה מציינת העירייה כי שטח התכנית מצוי בסביבה בעלת רגישות נופית סביבתית גבוהה כוללת ערכי טבע ומורשת ייחודיים ומשופעת בעתיקות משמעויות. ערכים אלו עלולים להיפגע באופן בלתי הפיך בעקבות קידום התכנית. עוד מציינת העירייה בעתירה כי לאור המורכבות והייחודיות של ירושלים, הותמ"ל אינה המסגרת המתאימה לקידומן של תכניות בניה למגורים בעיר, ואין מקום "להנחית מגבוה" תכנון הכופה את עצמו על עיר הבירה של ישראל.

עיריית ירושלים יחד עם עשרות ארגונים ירוקים וחברתיים מנהלים מאבק כנגד הניסיון לעקוב את מערכות התכנון העירוניות ולקדם תכניות בניה בשטחים פתוחים במערב העיר באופן שיפגע קשות בעיקר ירושלים, בפיתוחה כלכלי ובשטחים הפתוחים סביב לה.

ראש-העיר ירושלים, ניר ברקת: "אזור מצפה מי נפתוח הוא אחד האזורים הפתוחים הייחודיים בעיר וחובה עלינו לשמר אותו ולא לבנות בו. אנחנו קוראים להתמקד בבניית למעלה מ-30 אלף יחידות דיור במקומות שאינם שנויים במחלוקת באמצעות התחדשות עירונית, במקום במספר קטן של יחידות דיור ששנויות במחלוקת על שטחים ירוקים. כך נבנה פי 20 ממה שמתכננים במקומות השנויים במחלות, כדי שנוכל להשאיר כאן יותר צעירים בלי לפגוע בשטחים ירוקים ובעיר".

מאיר תורג'מן, סגן ראש-העיר ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובניה: "אני רואה חשיבות רבה להקמת פארק במקום, אשר בראש ובראשונה ישרת את תושבי שכונת רמות, כמו גם את כלל תושבי העיר. יחד עם הרצון לבנות ולהוסיף מבנים ושכונות חדשות, חשוב לשמור גם על איכות חיי התושבים ולהעניק להם ריאות ירוקות. פוטנציאל הבניה המשמעותי צריך להיות במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית ("פינוי-בינוי") הנכונים יותר מבחינת פיתוח אורבני, שיפור איכות החיים, תשתיות קיימות ופיתוח תשתיות עתידיות".

תמיר ניר, סגן ראש העיר, סיעת ירושלמים: "מברך על החלטת הוועדה המקומית להצטרף לתוכנית של קק״ל לפארק במצפה נפתוח. מדובר בשטח הטבע האיכותי ביותר בעיר כרגע וברור כי תושבי העיר והשכונה, ראש העיר ורוב חברי המועצה סבורים שיש לשמר את המקום המיוחד הזה כפארק טבע עירוני. אנו נחושים לעצור את תוכניות הבנייה שמציע הותמ״ל בצורה כוחנית ולא דמוקרטית".  

חביבה שפר רמות למען הסביבה : "זהו הישג עצום גורלי ומשמח לשטחים הפתוחים במצפה נפתוח. אני שמחה לבשר כי מהיום הצטרפה עיריית ירושלים בראשות ראש העיר לתכנית פארק במצפה נפתוח. התכנית הוגשה כתכנית אלטרנטיבית  על ידי קקל ורמות למען הסביבה ועכשיו ראש העיר הצטרף". 

 

תמונה: אלכס גייפמן 

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה