בית לוי אשכול: משכנה החדש של החברה להגנת הטבע



בית ראש הממשלה הישן – המחודש, בית לוי אשכול, בשדרות בן מימון 46, בשכונת רחביה, ירושלים, עבר בשנים האחרונות שיקום ושיפוץ נרחבים, וישמש מעתה כמשכנה החדש של החברה להגנת הטבע בעיר

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, השר להגנת הסביבה ולענייני ירושלים ומורשת, זאב אלקין וראש עיריית ירושלים, ניר ברקת חנכו את בית ראש הממשלה הישן – המחודש, בית לוי אשכול, בשדרות בן מימון 46, בשכונת רחביה, ירושלים.

המבנה, שעבר בשנים האחרונות שיקום ושיפוץ נרחבים, ישמש מעתה כמשכנה החדש של החברה להגנת הטבע בעיר והוא כולל מרכז מבקרים ומוזיאון להנצחת זכרו של ראש הממשלה, לוי אשכול. באירוע השתתפו גם רעיית ראש הממשלה, הגברת שרה נתניהו, יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג ורעייתו, מיכל, נציגי החברה להגנת הטבע ואנשי יד לוי אשכול.

הנשיא ריבלין אמר באירוע: "אני נרגש להשתתף בחנוכת בית אשכול המחודש, הבית הזה הוא נקודת ציון בתבנית נוף נעורי. כאן, בחצר, היינו מפריעים לבן גוריון לישון, זה היה מגרש הכדורגל שלנו. יודעי דבר אומרים שאשכול היה מראשי הממשלה הטובים בישראל – הוא חיזק את הברית עם המערב והבלגתו הביאה לנו ניצחון בששת הימים. אשכול לא היה מנהיג של מחנה פוליטי אחד, חשוב ככל שיהיה. מרגע בחירתו כראש ממשלה, הוא היה מנהיג של כל ישראל. לאחר שביצר את מדינת ישראל כמדינת היהודים, אשכול הבין כי ישראל חזקה כדי להיות דמוקרטית לכל אזרחיה ולמען חוסנה, הסיר באופן סופי את המשטר הצבאי מעל ערביי ישראל. הוא היה מנהיג אמיץ, נדיב וראוי לבית הזה".

מעון ראש הממשלה ברחוב בן מימון בירושלים, נבנה ב – 1933, עבור יוליוס ג'ייקובס, בכיר בפקידות הממשל הבריטי וסגן מושל ירושלים. ב - 1946 נהרג יוליוס ג'ייקובס בפיצוץ מלון המלך דוד. משפחתו השכירה את הבית למטרות ציבוריות שונות. תחילה שימש לפעילות הסוכנות היהודית ומועדון חובבי התיירות, וב - 1950 הוסב על ידי ממשלת ישראל לשמש כמעון ראש הממשלה.

בשנים הבאות אוכלס המבנה על ידי ראשי הממשלה דוד בן גוריון, לוי אשכול וגולדה מאיר (שם התכנס המטבחון המפורסם). בימי כהונתו של משה שרת כראש הממשלה, האחרון נותר להתגורר במעון שר החוץ ובתקופה זו ניתנה זכות הדיור בבית לשר האוצר לוי אשכול ולרעייתו אלישבע. בתקופה זו גם שופץ המבנה.

עם סיום כהונתה של מאיר, ב - 1974 הועתק המעון למבנה חדיש והבית המיותם הוקדש לפעילות יד לוי אשכול, למימוש מטרותיה להנצחת זכרו ופועלו של ראש הממשלה אשכול.

בשנים 2004-2002 עבר המבנה עבודות שיקום ראשוניות ונוספה לו קומה שלישית, עם קירוי הגג השטוח. בשנים 2016-2014 יצאו יד לוי אשכול והחברה להגנת הטבע, במיזם משותף, לסיום שיקומו של המבנה ופתיחתו לציבור, לאחר שנים ארוכות. כיום, עם פתיחתו המחודשת של הבניין, הוא משמש לפעילות קהילת ירושלים של החברה להגנת הטבע (שמירת סביבה וטבע, פעילות חינוכית ופעילות ציבורית), והחברה להגנת הטבע היא גם זו המנהלת את המוזיאון ומרכז המבקרים הנמצאים בבניין.

קרדיט : דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה