מכתב גלוי לניר ברקת. אדוני ראש העיר, בימים אלה נתבשרנו כי הועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה את הקמתו של מוזיאון הסובלנות במתחם בית הקברות המוסלמי ברחוב הלל. זהו יום עצוב לירושלים

מי כמוך יודע כי במיקום זה המוזיאון מוותר מראש על עיסוק כלשהו בסובלנות. ברחבי העולם יקראו לבניין מוזיאון הגזענות והשנאה. כף רגלם של ערביי ירושלים וערבים בכלל לא תדרוך במוזיאון שיהפוך לבניין מצורע ומוחרם. מה גודל הנזק שיגרם קשה עדין לחזות. לא מין הנמנע שבגלל המוזיאון יהרסו כמה וכמה בתי קברות יהודיים במדינות מוסלמיות. ייתכן כי הועדה המחוזית שלך אישרה בהבל פה גם את הקמתו של בית המשרדים החדש שיזמים חסרי מעצורים מבקשים להקים במתחם בית הקברות היהודי בקהיר.
 

 זאת ואף זאת: מי כמוך יודע אדוני ראש העיר כי אין טעות גדולה יותר מבנייה נוספת ברחוב הלל. לניו יורק יש סנטרל פארק, ללונדון – הייד פארק. ומה לירושלים? גן שומם ומוזנח במרכז העיר: גן העצמאות. לא בכדי עומד הגן בשממונו. בינו לבין העיר חוצצת שורה של בניינים. והנה, ארע נס. ניתנת לך הזדמנות חד פעמית ובלתי חוזרת לחבר את הגן לעיר ע"י ביטול בנייתו של מוזיאון הסובלנות. אין אדריכל בעולם שלא ימליץ בפניך להעדיף רחבה פתוחה ומרגשת בין ככר החתולות וגן העצמאות על פני כל מבנה , יהיה אשר יהיה.
 
אל תשכח את שירו של יהודה עמיחי. "עצוב הוא להיות ראש העיר ירושלים..מה יעשה בה? יבנה ויבנה ויבנה... ובלילה יקרבו אבני ההרים מסביב אל הבתים.."
 
אינני רוצה להתמקד בתרגיל המשפטי ששלל מתושבי עירנו את זכותם להגיש התנגדויות להקמת המוזיאון. אין כל קשר בין התכנית הגנוזה של פרנק גרי שהוצגה בזמנו לציבור לבין התכנית החדשה של צמד האדריכלים חיוטין. נראה לך הגיוני שיזם יציג תכנית א' ואחר כך יבנה תכנית ב' ,שונה לחלוטין, ללא ביקורת ציבורית?
 
יש לי הצעה עבורך, אדוני ראש העיר. הפוך את הלימון ללימונדה. שלח את סגנך כחלון למוזיאון הסובלנות בלוס אנג'לס. כחלון זה שם חזק בימים אלה. הנחה אותו להגיע לעיסקה עם הרב מרטין הייאר, ראש קבוצת היזמים של הסניף הירושלמי. כחלון יציע להייאר להעתיק את המוזיאון אל אחד המתחמים המופלאים ביותר בירושלים, מתחם תחנת הרכבת הממתין לגאולתו. הייאר ישמח לקבל סולם ולרדת מהעץ. מה יכול להיות נפלא יותר מלהקים את מוזיאון הסובלנות באזור התיירות הסואן שליד הסינמטק, חוצות היוצר ובית בגין? מה יכול להיות נפלא יותר מלהקים את מוזיאון הסובלנות בסמיכות לשכונת אבו טור ולייסד בו פעילות תרבותית עניפה שישולבו בה ערבים ויהודים כאחד?
 
אם כך תעשה, אדוני ראש העיר, תחסל באחת סכסוך עם מיליארד מוסלמים, תציל בתי קברות יהודיים במדינות ערב, תשפר את מרקם החיים בעיר, תחבר סוף סוף בין מרכז העיר ירושלים לבין הגן המרכזי שלה ותאפשר למוזיאון הסובלנות להגשים את ייעודו ולזכות בתהילת עולם.
בהצלחה,
מיקי גור.
 
הכותב משמש כמנכ"ל למרכז לערכים ירושלים ואת הדברים הוא כתב כאזרח הדואג לעיר ירושלים.
 
 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה