ההסטוריה חוזרת -בעיראק



מצבן של נשים בעיראק כיום לא מעודד, הבטחות האמריקנים להיטיב את מעמדן לא התגשמו והמאבק הפמיניסטי חזר 50 שנה לאחור: כל זאת בהרצאה שתתקיים היום (ב') במכון טרומן הר הצופים

נשים מפגינות באחד במאי האחרון ברחובות בגדד

היום (ב') בין השעות 10:30 – 12:00 יערך במכון טרומן בהר הצופים, אירוע השקת ספרה של ד"ר נוגה אפרתי נשים בעיראק – כשעבר והווה נפגשים. האירוע יפתח בהרצאתה של ד"ר אפרתי "גבירותיי, ההיסטוריה חוזרת? נשים בעיראק תחת הבריטים דאז והאמריקנים היום". בהמשך יתקיים שולחן עגול שידון בנושאי הספר.

עם צאת האמריקנים מעיראק הבטחותיהם להיטיב את מצב הנשים במדינה לא התגשמו. נשים בעיראק, לא רק שאינן נהנות מיותר זכויות, אלא שבהיבטים רבים הן הוחזרו עשרות שנים לאחור, לתקופת המלוכה ההאשמית שהציבו הבריטים על עיראק. זאת ועוד, מגלה ד"ר נוגה אפרתי, חוקרת במכון טרומן עם פרסום ספרה ומחקרה החדש על הנשים בעיראק: חוק המעמד האישי (העוסק בסוגיות של גירושין, נישואין וחסות על ילדים) שלמענו עמלו אקטיביסטיות עיראקיות במשך יובל שנים למעשה בוטל.

ד"ר אפרתי, מגלה כי דרישתן של אקטיביסטיות עיראקיות כי נשים, המהוות כ-60% מהאוכלוסייה הבוגרת בעיראק, יקבלו ייצוג הולם בפרלמנט אכן נענתה והן קיבלו מכסה של 25% בפרלמנט העיראקי בשנת 2005. בו בזמן בוטל חוק המעמד האישי משנת 1959. חוק זה, שהתבסס על הוראות האסלאם, לא רק שהיטיב עם נשים, אלא גם אפשר לעורכות דין ומנהיגות נשים להשפיע על סוגיות הנוגעות למשפחה. ואכן מאז 1959 ניסחו ארגוני נשים הצעות חוק ולא פעם נענו דרישותיהן, כל זאת תחת הבטחות האמריקאים שיעבדו עם נשים וישמרו על הישגיהן, מצאו פעילות עיראקיות לזכויות נשים, שבעבר הפנו את כוחן הפוליטי לשינוי החקיקה בתחומי המעמד האישי, שעליהן להתחיל את מאבקן מחדש.

ד"ר אפרתי השלימה באחרונה את מחקרה שהפך לספר ויוצא עתה לאור. אפרתי משמשת כחוקרת בתחום עיראק במכון טרומן בירושלים. בין השנים 2006 עד 2011 עמדה בראש קבוצת מחקר של המכון אשר בחנה את ההתפתחויות בעיראק שלאחר סדאם חוסיין.

 

צילום: המפלגה הקומוניסטית העיראקית

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה