מה מקור השם אפיקומן? למה מגעילים כלים ולמה מבערים חמץ? הכל על הפסח והאפיקומן

214 מילים על חג הפסח

לפסח שמות רבים – חג המצות בשמו המקראי וגם  חג האביב וחג החרות. פסח מציין את יציאת בני ישראל ממצרים שחלה ביום הראשון לחג. היום האחרון לחג המכונה שביעי של פסח מציין את נס קריעת ים סוף. מצוות החג המרכזית היא איסור אכילה ובעלות על חמץ. הערך המרכזי של החג זה ערך החרות.

פסח חל תמיד בט"ו בניסן עד כ"א בניסן, והוא הראשון מבין שלושת הרגלים.

חודש ניסן הוא החודש הראשון בלוח העברי הקדום. הוא החודש השביעי מתשרי תמיד בן 30 יום ומזלו הוא טלה. בימינו חודש תשרי הוא החודש  הראשון בלוח היהודי.

למה פסח? ככתוב "ואמרתם זבח פסח לה', אשר פסח על בתי ישראל במצרים" פסח על בתי היהודים במובן של דילג מעליהם.

אחד המנהגים היפים של פסח הוא קמחא דפסחא איסוף כסף על מנת לקנות את צורכי החג לעניים.  חבל רק שבימינו יש יותר ממיליון בני אדם שזקוקים לתרומה הזו.

ועוד מנהג  לפני הפסח זה -  ביעור החמץ. ביעור פירושו חיסול החמץ (ביעור זה חיסול דבר האסור על פי החוק) מצוות אכילת מצה היא רק בליל הסדר בשאר ימי הפסח אין חובת אכילת מצה.

ולא שכחנו את הגעלת הכלים הגעלה זה גם גועל אבל גם שטיפת הכלים וטבילתם במים רותחים כדי להכשירם.

ולסיום מצה - שהיא לחם אפוי מבצק שלא החמיץ. מצה זה גם משהו במצב גולמי, בלתי מעובד. אבל מצה בעברית זה גם מריבה, תגרה.

 

אפיקומן זה לא מה שחשבתם

מנהגים טוב שהם קיימים ויש כאלה שהם נכס צאן ברזל כמו האפיקומן של ליל הסדר.

כן האפיקומן זה חלק  המצה שאנחנו מחביאים במהלך הסדר ברוב טקס כדי שלילדים יהיה עניין בטקס. כמו הרבה מילים שחשבנו שמקורן בעברית המילה אפיקומן מקורה ביוונית. ופרושה זה קינוח  או רפרפת, או סתם משתה שעושים אחרי הארוחה.

כלומר האפיקומן אז בימי הרומאים גם בימי אחשורוש הוא סימן לסוף הארוחה שלא נגיע  לאכילה גסה או סתם זלילה, כמו שנאמר "אין מפטירין אחרי הפסח אפיקומן" כלומר אין אוכלים אחרי קורבן הפסח וזה סיום הסעודה.

בשלב מסויים בהיסטוריה התפתח מנהג שילדים, חוטפים את האפיקומן, גונבים או מוצאים אותה ובתמורה להשבתו הם מבקשים פרס.מנהג זה נועד לעורר את הילדים  שיגלו עניין בסדר.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה