הצילום החברתי של השנה



צילומו של אופיר בר נתן, תושב ירושלים בן 52, הוא הזוכה בתחרות הצילום החברתי של השנה במסגרת כנס שדרות לחברה

אופיר בר נתן, זכה בתחרות הצילום החברתי של השנה במסגרת כנס שדרות לחברה שיתקיים השבוע. מטרת הכנס היא להביא את הדיון החברתי-כלכלי למרכז הבמה הציבורית והתקשורתית, מתוך הכרה בחשיבותן הרבה של הלכידות והערבות ההדדית לחוסן הלאומי של עם ישראל. 

אופיר, המתמחה בצילומים אנושיים צילם את אהרון מושייחוב כשהוא בן 102 , במסגרת עבודתו בג'וינט אשל- פיתוח שירותים לזקנים. "אהרון נולד בברה"מ ולחם במלחמת העולם השנייה. היה חשוב לי להנציח את החוזקה והעצמה של הזקנה. להציג את תדמית הזקן הפעיל ולא את הצד המסכן העלוב והעצוב כפי שהוא לפעמים נתפס." מספר אופיר.  אהרון נפטר לפני שנתיים בגיל 104. בהלוויתו הונצחה זקנתו המכובדת באמצעות תמונותיו של אופיר בר נתן.

"בעצם הבחירה להציב במרכזו פורטרט של אדם מבוגר יושב על מיטת יחיד בסיטואציה אינטימית כאשר תחושה חריפה של בדידות מציפה את המתבונן, הצילום מאפשר לחשוב על המשמעות של הירואיות והנכונות של היחיד לסכן את חייו למען מדינה. באופן מעניין, נדמה שעיטורי המלחמה ואותות הגבורה המתיישנים משווים לחדר באחת אווירה של מוצב צבאי, ותחושה של חיים במלחמה אינסופית עולה מהעבודה. בנוסף, ההשתקפות במראה, מייצרת מחשבה על הקשר בין הקיום הפיזי לבין הדימוי של היחיד, כאשר ההופעה של גיבור הצילום, מופיעה כסוג של תמונת זיהוי של חייל נצחי וגורמת לחשוב על הקשר בין מלחמה למרחב הפרטי." (ד"ר מעיין אמיר)

הצלמים שתמונותיהם לא זכו, מסבירים:

דרור עינב, 29, צלם עצמאי-  "פינוי שכונת גבעת עמל היום. תושבי השכונה הובאו אליה עוד במלחמת השחרור והסכסוך על הקרקע נמשך משנות ה60 ועד היום, האזור נחשב לאחד מנכסי הנדל"ן היוקרתיים במדינה. במקום השכונה, יצחק תשובה יבנה פרוייקט שיכלול 4 מגדלים שיכללו כ800 דירות."

מורן אסרף, סטודנטית בי"ס לאומנות בספיר – "במרכזו של התצלום דמות בחורה צעירה יושבת-שרועה על ריצפת מקלט עזוב. נערת שוליים, ספק אבודה ספק מסוממת. ניסיתי לבחון בצילום כיצד תיתפש דמותי בהופעה זו או אחרת; כיצד למרות שאני אותה אישה המופיעה בכל אחד מהצילומים, סממני ההופעה  החיצוני – איפור, לבוש, מיקום – יחד עם קודים חברתיים תפישתיים, יהיו סימני הגדרה, סיווג ושיפוט."

שרי לורבר, 22, סטודנטית במכללת ספיר- "העצמת האמהות החד הוריות כלביאות ששומרות על גוריהן."

נוגה אברהם, 24, סטודנטית במכללת הדסה- "הקהילה הלהטבית נפגעת קשות מפרופיילינג שאנשים בחברה הישראלת עושים כלפי החברים בה. השנאה של קבוצת אנשים מבלי להכיר אותם באופן אישי, רק על סמך המראה החיצוני שלהם או הצורה שבה הם מתנהגים וחיים את חייהם היא עדות לצד השלילי של הפרופיילינג בחברה הישראלית. עדות לשנאה עיוורת אשר הגיעה לשיאה, פעם נוספת, לפני כחודשים עם נטילת חייה של בחורה צעירה ברחוב. חלקכם יראו בצילום שלי גבר, וחלקכם אישה. אני רואה אדם, אדם שלם ומאושר שחי את חייו בגאווה ושמחת אין קץ."

כנס שדרות לחברה במכללה האקדמית ספיר ובסינמטק שדרות, יתקיים בתאריכים 24-25  בנובמבר. בכנס ייקחו חלק נשיא המדינה, שרי הממשלה, ובכירים במנהל הציבורי ובמשק. 

תמונה: צילומו של אופיר בר נתן, באדיבות יח"צ  

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה