לרגל 100 שנים לקרב אנז"ק בארץ ישראל -קק"ל אירחה משלחת של צאצאי הלוחמים



משלחת "מאה שנה לאנז''ק" המבקרת בישראל הגיעה לירושלים לסייר באתרים בעלי משמעות הסטורית. המשלחת ביקרה בגבעת התחמושת ושיחזרה צילום הסטורי של אלנבי על מדרגות מצודת דוד

המשלחת נפגשה אמש עם ראש עיריית ירושלים ניר ברקת ובהמשך סיירה בעיר דוד. בצהריים נערך טקס בבית העלמין הבריטי בהר הצופים וסיירה בעמק הצבאים. לקראת ערב קיימה המשלחת צילום היסטורי על מדרגות מצודת דוד, צילום המשחזר את תמונת הגנרל אלנבי, אשר עמד בראש כוחות בעלות הברית, עם כיבוש ירושלים לפני 100 שנה.

במוצ"ש ביקרה המשלחת בגבעת התחמושת בירושלים באירוע לציון הקשר בין כיבוש העיר ע"י בעלות הברית ביניהם אוסטרליה, לפני 100 שנים לבין איחוד העיר לפני 50 שנה. האירוע כלל ביקור במוזיאון וסיור בתעלות. (תמונות – אבי חיון).

כאמור, לרגל אירועי 100 שנה לקרב אנז"ק בישראל קק"ל מארחת בירושלים משלחת ענק מאוסטרליה וניו-זילנד, המסיירת בנתיב אנז"ק (ראשי תיבות של הגיס האוסטרלי והניו-זילנדי) שהוקם כזכר למסע של גדוד הפרשים בארץ ישראל לפני 100 שנה. נתיב אנז"ק עוקב אחר תנועת הפרשים בארץ ומספר את סיפורם כיצד לבסוף הצליחו לנצח את העות'מנים ששלטו באזור.

דניאל עטר, יו"ר קק"ל, הסביר את חשיבות הקשר בין קק"ל לאנז"ק: "קרן קימת לישראל היא חלק בלתי נפרד מארץ ישראל. כפי שהשורשים הפיזיים שקק''ל נטעה בארץ - כך גם הקשר ההיסטורי שלה. קשר זה מחייב את קק''ל לספר את המאורעות אשר התרחשו לאורך ההיסטוריה, כולל הקרב האמיץ של לוחמי אנז"ק שהתחולל כאן לפני 100 שנים. אנו בקק"ל מנציחים את העבר ושומרים על הקשר החשוב עם אומות העולם וקהילות בכל רחבי תבל מתוך הבנת חשיבות המשימה למען עתיד המדינה".

קק"ל תציין את הקרב ההיסטורי של הכוחות הבריטים  נגד העות'מאנים בכמה מוקדים ביניהם נתיב אנז"ק וכלל הישובים והמועצות הסמוכים לשביל. הטקס המרכזי (31.10) של האירועים יתקיים בבאר שבע במעמד רוה"מ ישראל, בנימין נתניהו,רוה"מ אוסטרליה מלקולם טרנבול, המושל הכללי של אוסטרליה, סר פיטר קוסגרוב ויו"ר קק"ל דני עטר ואחרים. אליהם יצטרפו תיירים אוסטרלים רבים, בני ובנות משפחות הלוחמים ו-100 רוכבים וסוסים שיבצעו את שחזור הקרב ההיסטורי וירכבו מאזור עוטף עזה ועד לבאר שבע.

האנז''ק היה כוח המורכב מחיילים אוסטרליים וניו זילנדים, אשר לחם לצד הבריטים במלחמת העולם הראשונה, והיווה את הכוח המרכזי בכיבוש הארץ מידי האימפריה העות'מנית. המשלחת תעקוב אחר נתיב אנז''ק, המשומר ומתוחזק על ידי קק"ל ותעצור בתחנות שונות הקשורות להתקדמות הכוח בארץ, מצמח שבצפון ועד באר שבע שבדרום. בין היתר יערכו שחזורי קרבות, תהלוכת פרשים, טקס בבית העלמין הבריטי וחניכת מוזיאון אנז"ק.

כיבוש ירושלים ע"י כוחות הברית בראשות הגנרל אלנבי, סימל את קיצה של האימפריה העות'מנית. אלנבי בחר לרדת מסוסו לפני שנכנס לירושלים, והוא וקציניו נכנסו לעיר ברגל דרך שער יפו מתוך כבוד לעיר הקדושה ליהדות, לנצרות ולאסלאם .בהצהרה אשר כונתה "הצהרת ירושלים" אמר גנרל אלנבי לתושבי ירושלים עם כיבוש העיר: "היות שחסידי שלוש הדתות הגדולות של האנושות חשים חיבה לעירכם, ואדמתה קודשה בתפילות ובמסעות העלייה לרגל של אנשים אדוקים משלוש הדתות הללו במשך מאות רבות בשנים, לפיכך, הריני לידע אתכם כי כל מבנה מקודש, יד זיכרון, מקום קדוש, מקדש, אתר מסורתי, הקדש, אתר ירושה דתית, או מקום תפילה מסורתי מכל צורה שהיא של כל שלוש הדתות יישמר, ויוגן על-פי המנהגים והאמונות הקיימים של אלו שלדתם הוא מקודש".

 

תמונות: אבי חיון 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה