בצל האינפלציה: איך תגנו על תיק ההשקעות שלכם?

$(function(){setImageBanner('01f14a23-d26b-4d3c-aed1-77fa9859bf05','/dyncontent/2024/5/16/de611772-3273-4edb-b531-92ba1ef62b5e.jpg',17903,'מכללה למנהל אייטם כתבה ירושלים',525,78,false,44005,'Image','');})

האינפלציה בישראל ובעולם מטפסת, והמחירים בסופר ובתחנת הדלק מראים זאת. כך שומרים על תיק ההשקעות שלנו, ומונעים מהכסף לרדת לטמיון

לא יכול להיות שפתחתם טלוויזיה או דפדפתם בעיתון בחודשים האחרונים, מבלי להיתקל שוב ושוב במילה "אינפלציה" בכותרות. כן, הכלכלה הישראלית וגם רוב הכלכלה העולמית נמצאות במצב אינפלציוני, שמשפיע עלינו ישירות כצרכנים, כבעלי נכסים וגם על ניהול תיק השקעות. כמשקיעים בשוק ההון, האינפלציה משפיעה עלינו בכמה דרכים שנפרט בהמשך, וכדאי מאוד להתייעץ עם מנהל תיק השקעות מקצועי כדי להבין כיצד לגונן על התיק מפניה.

במאמר זה נבין מהי אינפלציה, איך היא משפיעה עלינו ומה המשמעות שלה לגבי תיק ההשקעות שלנו והמיסים שאנחנו משלמים בגינו.

 shutterstock

אינפלציה היא מצב שבו מחירים של דברים עולים, וכתוצאה מכך הכסף שיש לנו שווה פחות. לשם המחשה, אם כל מה שקונים בסופרמרקט, לצד מחירי הרכב והדלק עולים היום פי שניים ביחס לשנה שעברה, הרי שערך הכסף שיש לנו בכיס נחתך בחצי בתוך שנה. המכשיר שלפיו קובעים אם יש אינפלציה או לא, הוא מדד המחירים לצרכן, המודד מחיר סל מוצרים ספציפי שנבדק אחת לכמה זמן. בנקים מרכזיים בעולם קובעים יעד לקצב אינפלציה "בריא". כאשר קיימת חריגה מהיעד באופן מתמשך או קיצוני, הבנקים פועלים על מנת לשוב לקצב הרצוי. בישראל היעד שנקבע הנו בין 1%-3% לשנה.

אינפלציה מתרחשת לרוב כתוצאה ממחסור במוצרים אל מול ביקוש גדול; מביקוש גובר והולך אל מול מלאי מוצרים קבוע; או מהכנסת כסף "יש מאין" לכלכלה על ידי בנקים מרכזיים. האינפלציה שאנו וכל העולם חווים כרגע, היא שילוב של שלוש הדינמיקות האלה, לאור השפעות מגפת הקורונה, המלחמה באוקראינה ובעיות בשרשראות האספקה העולמיות.  

איך מגנים על התיק מאינפלציה?

מה בעלי תיק השקעות צריכים לעשות כדי לגונן על עצמם מפני השחיקה של הכסף, העלאת הריביות והזינוק במחירים? למשקיעים אקטיביים, כדאי לנתח ולהבין האם החברות שמהן רכשו מניות, מושפעות מהמצב. האם הן אטרקטיביות יותר או פחות לאור שינויים בהכנסות, שולי הרווחיות ומחירי החוב וההון שלהן במצב של עליות מחירים.

כדי לגונן על ההשקעות שלנו במצב הזה, צריך להעריך האם מדובר במצב נשלט, קרי האם הבנקים המרכזיים (ויתכן אף הממשלות) יכולים לנקוט באמצעים שישיבו את האינפלציה לתוואי הנדרש ותוך איזה פרק זמן. הערכות הרווחות כיום הן שהתשובה לכך חיובית, אך ידרשו לכך 2 תנאים פחות נעימים. הראשון – האטת הצמיחה ואולי אף מיתון והשני, פרק זמן של מספר רבעונים.

ככל שהערכות אלו יתממשו, ואיום האינפלציה יוסר מסדר היום בפרק זמן כזה, הרי שהאיום על תיקי ההשקעות אינו שונה באופיו משלל אירועים מחזוריים או מפתיעים שכל בעל תיק השקעות חייב להפנים שהם כורח המציאות בהשקעות לאורך זמן. יש תקופות כלכליות פחות זוהרות שנמשכות לעיתים גם שנים בודדות. השנים הללו מאופיינות ביצירת הזדמנויות השקעה מצוינות ליצירת רווחים לשנים רבות קדימה. חוסר יכולת להתמיד מצד הלקוח בתקופות כאלו, יוצר על פי רוב נזקים גדולים מכיוון שההחלטה לחזור תגיע רק שהסימנים לכך שהתקופה המאתגרת חלפה ואז כבר השוק הקדים ו"ברח" מעלה. לכן, החלטה מושכלת בתקופה כזו היא להתמיד ככל שהתוכניות לכסף לא השתנו.

בתקופות כאלו מנהל השקעות מקצועי צפוי להתמקד במספר מהלכים שצפויים למתן את הסיכון והתנודתיות ולנצל את ההזדמנויות שנוצרות:

תשומת לב משמעותית לרכיב האג"ח שהופך למעניין לאחר שגילם את הריבית העולה ועשוי להניב תשואות יפות בשלב בו תגיע האטה והציפיות יתחלפו לעצירה ואף הורדת הריבית. שוק זה מגוון ומאפשר בחירה בין רכיב צמוד מדד לרכיב לא צמוד וכן איכות מנפיק האג"ח – ממשלתי מול קונצרני.

מהלך הגנתי נוסף שסביר שמנהלי תיקים רבים ינקטו הוא הגדלת החשיפה לחברות שנהנות מביקושים יציבים ויכולת תמחור שירותים ומוצרים גם בסביבה הכלכלית הנוכחית. תשומת לב תינתן לחברות שהתלות שלהן בגיוסי הון/אשראי היא נמוכה.

 shutterstock

ריאלי או נומינלי?

עניין נוסף שמציפה האינפלציה בכל הנוגע לניהול השקעות הוא המס. כל השקעה בשוק ההון כפופה לתשלום מס מסוים. סוג אחד של מס – מס בשיעור של 25% על הרווח הריאלי, כלומר הרווח בניכוי העלייה במדד המחירים לצרכן (קיים בתיקי מניות, בקופות גמל להשקעה ועוד). סוג המס השני – מס בשיעור של 15% על הרווח הנומינלי כלומר הרווח ללא השפעת השינוי במדד המחירים (קיים בחיסכון דרך תיקון 190 ובפיקדון בנקאי).

מטבע הדברים, הבחירה בין ערוצי ההשקעה השונים תהיה מושפעת מהאינפלציה. מבלי להיכנס לעומק מבחינה מתמטית, הניכוי של שיעור העלייה במדד המחירים מהרווח הריאלי, הופכת את מכשירי ההשקעה בעלי מס רווח ריאלי לאטרקטיביים יותר בסביבת אינפלציה עולה. עם זאת, יש לזכור שאין שום הבטחה לכך שהאינפלציה תמשיך לטפס, ולצורך ניהול נכון מומלץ להתייעץ עם מנהל השקעות מקצועי.

סיכום

אינפלציה משפיעה על מחירי הדיור, האנרגיה, הקניות והטיסות. אבל חשוב לזכור שהיא משפיעה – בדרכים ישירות ועקיפות – גם על תיקי ההשקעות שברשותנו. בין אם מדובר על תיק השקעות מנוהל, תיק מסחר עצמאי או בחסכונות כמו קופות גמל וקרנות נאמנות – חשוב להיות עם האצבע על הדופק. מן הצד השני, חשוב לא פחות גם להפנים שמציאות כלכלית משתנה הייתה תמיד מנת חלקו של שוק ההון ולכן כדאי להימנע מנקיטת צעדים פזיזים. סבלנות בד"כ הייתה וכנראה תהיה המלצה לא רעה.

*אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה ואין באמור משום תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח.

 


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה