גיל ההתבגרות: דברים שחשוב לשים אליהם לב

$(function(){setImageBanner('c70a281a-77ef-4913-8581-48b0ce157acc','/dyncontent/2024/5/16/de611772-3273-4edb-b531-92ba1ef62b5e.jpg',17903,'מכללה למנהל אייטם כתבה ירושלים',525,78,false,44005,'Image','');})

גיל ההתבגרות הוא אחת התקופות המאתגרות בחיים, הן מנקודת המבט של המתבגר והן מנקודת המבט של ההורים. יחד עם זאת יש מספר דברים שחשוב לשים אליהם לב בשלב הזה. הנה הם

Pixabay

בגיל ההתבגרות האדם עובר ממצב של לחסות בצל כנפיו של הוריו למצב של עצמאות אישיותית. המעבר הזה הוא מורכב עבור שני הצדדים. מצד אחד המתבגר או המתבגרת מבקשים לעצמם יותר עצמאות, יותר תחושה שהם עומדים בפני עצמם ויכולים להתמודד עם מורכבות החיים בדרכם שלהם. מצד שני, ההורים נדרשים "לשחרר", לאפשר לילדים לצמוח, לגדול, להתנסות ובה בעת לשדר להם שתמיד יש מי שיהיה מאחוריהם. הטנגו הזה לא תמיד עובר בקלות ובלא מעט בתים גיל ההתבגרות כולל הרבה מאוד מתחים, כעסים, צעקות, מריבות והרבה מאוד תסכולים.

לאורך כל הדרך חשוב לזכור שמדובר בעניין טבעי לחלוטין. גם כשאתם בטוחים שהמתבגרים שלכם היו שמחים להורים חלופיים וגם ברגעים שלכם מתחשק להרים ידיים ופשוט לוותר על כל המריבות, זכרו שמדובר בתהליך טבעי שבסופו סביר להניח שתוכלו לצחוק על הדברים. יחד עם זאת, כדאי להתמודד עם הגיל המורכב באופן מקדם, שאם לא כן עלול להיווצר ריחוק ביניכם לבין המתבגרים שעד לא מזמן היו ילדים קטנים שנתנו לכם יד במעבר החצייה, רצו שתישארו איתם בימי ההולדת של החברים לכיתה והתרגשו לרקוד ולשיר בפניכם במסיבת הסיום.

כדי לעבור את גיל ההתבגרות באופן פשוט עד כמה שאפשר, יש כמה כללים שכדאי לאמץ:

  • לנשום לפני שאתם מדברים – כעסים, מריבות, ויכוחים ולחצים הם נוסחה מובטחת לאמירות שאחר כך כל אחד מהצדדים מתחרט עליהן. כהורים אתם רוצים לתת לילדים שלכם דוגמא לאופן שבו ראוי לנהוג גם בשעה שכועסים. לכן, אם אתם מרגישים שהרוחות מתלהטות, בקשו מהם כמה דקות של הפסקה לצורך מחשבה. נצלו את הדקות האלו לעשות לעצמכם סדר במחשבות, שתו משהו מרענן, חשבו מחשבות טובות ואחרי שאתם מרגישים מעט יותר רגועים, ניתן לחזור ולדבר עם המתבגרים על אותם נושאים. פסקי הזמן האלו חשובים לשניכם, כדי להמשיך לנהל שיח הולם ולזכור שבסופו של דבר הכל נובע מדאגה ואהבה.
  • מגע – בגיל ההתבגרות המתבגרים לעיתים יתנו לכם להרגיש שאתם מביכים אותם. יחד עם זאת, אל תוותרו על המגע. לפעמים ליטוף, חיבוק או אפילו מבט אוהב ברגע המתאים מורידים את כל החומות ומשנים לגמרי את האווירה.
  • דברו ביניכם – ערכו שיחות יזומות, שאלו שאלות, הקשיבו לילדים גם בין המילים. רק ככה תוכלו באמת לדעת שהם מסתדרים והם יהיו בטוחים שבמקרה הצורך, אתם שם עבורם.
  • האמינו בהם – האמינו בכך שלימדתם אותם והקניתם להם ערכים נכונים. תנו להם גב ואפשרו להם לצעוד, הכי רחוק וגבוה שאפשר.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה