התמודדות עם הפרעות אכילה – מה חשוב לדעת ולעשות?

$(function(){setImageBanner('f7a4fbc7-0526-499d-b10e-0f8a5f864904','/dyncontent/2024/5/16/de611772-3273-4edb-b531-92ba1ef62b5e.jpg',17903,'מכללה למנהל אייטם כתבה ירושלים',525,78,false,44005,'Image','');})

הקטגוריה של "הפרעות אכילה" כוללת כמה וכמה אבחנות שונות של מצבים פתולוגיים הקשורים לתזונה, משקל והאופן בו תופס/ת המטופל/ת את עצמו/ה. הפרעות אלו רלבנטיות עבור אחוז בלתי מבוטל מהאוכלוסייה, כך שגם אם אתם לא סובלים או סבלתם מהפרעה המשתייכת לקטגוריה זו, קיים סיכוי לא רע כי יצא לכם להכיר מישהו/י שכן. התמודדות נכונה עם הפרעות אלו יכולה לסייע לחזרה לחיים תקינים לחלוטין באחוז גבוה מהמקרים.

קרדיט לתמונה: Depositphotos

מהן הפרעות האכילה העיקריות הקיימות באוכלוסייה, באילו אופנים ועד כמה הן פוגעות באיכות החיים ומה חשוב שנדע ונעשה במידה ונגלה כי מישהו הקרוב אלינו סובל מהפרעה שכזו?

 

אנורקסיה, בולמיה ועוד – הפרעות אכילה עיקריות

על הפרעת האכילה המוכרת מכולם וודאי שמעתם – אנורקסיה. הסובלות והסובלים ממנה מפסיקים לאכול וסובלים מדימוי גוף בעייתי אשר גורם להימנעות מסוכנת מאכילה ולרזון מסכן חיים.

בולימיה, לעומת זאת, היא הפרעת אכילה המתאפיינת בהתקפי זלילה של ממש, ולאחריהם הקאה מכוונת המיועדת "לפצות" על האכילה, ולשמור על הרזון.

הפרעת אכילה נוספת הקיימת באוכלוסייה היא של התקפי זלילה בלתי נשלטים, אשר אינם מלווים בהתנהגות מפצה כמו במקרה של בולימיה, אך כן בתחושת חוסר שליטה במצב וחוסר יכולת להימנע מכך. כמו כן, קיימות הפרעות אכילה עיקריות נוספות דוגמת "הפרעת פיקה" במסגרתה צורכים חומרים שאינן מזון, או הפרעה במסגרתה מעלים גירה ולועסים שוב ושוב את המזון שכבר נבלע.

 

פעמים רבות נלוות להפרעת האכילה גם הפרעות מסוגים אחרים וקשורים. דוגמה קלאסית לכך היא OCD – הפרעה קומפולסיבית אובססיבית (הפרעה טורדנית כפייתית, בעברית...) המתאפיינת במחשבות אובססיביות בלתי פוסקות ובהתנהגות כפייתית בלתי נשלטת מסוגים שונים ומשונים. קיים כמובן קשר בין הפרעות מסוג זה לבין הפרעות אכילה, והטיפול בכל אחת מאותן הפרעות חייב להתחשב ולכלול התייחסות נרחבת גם לשנייה, כמובן.

 

אז מה עושים?

אולי הדבר החשוב ביותר לדעת במידה ואתם או מישהו הקרוב אליכם סובלים מהפרעת אכילה, בין אם במשולב עם הפרעות נוספות דוגמת OCD ובין אם לא, הוא כי ישנם כיום טיפולים שונים יעילים ביותר, אשר עשויים לסייע לאחוז גבוה מאוד מהסובלים והסובלות מהפרעות אלו להירפא, ולחזור לשגרת חיים תקינה ונורמלית. זוהי נקודה חשובה מאוד שאמורה לא רק לעורר תקווה, אלא גם להניע לפעולה – כאשר סובלים מהפרעות אכילה נדרש טיפול משולב. הכוונה לשילוב בין טיפול תזונתי – רפואי אשר צריך להינתן על ידי רופא ולהיות בפיקוח וליווי רפואי שוטף (ליווי של רופא או דיאטנית קלינית), לבין טיפול פסיכולוגי ובמקרים מסוימים גם פסיכיאטרי.

 

מבחינתנו חשוב להבין כי קיימות כמה וכמה שיטות טיפול רלבנטיות שונות אשר הוכחו כיעילות בתור טיפול בהפרעות אכילה, וחשוב למצוא הן את הטיפול והן את המטפל/ת המתאימים ספציפית לאותו מטופל/ת. לא לכל אחד מתאים אותו הדבר, ומציאת הטיפול והמטפל המתאימים ישימו את האדם הסובל מהפרעת האכילה על המסלול לשיפור, החלמה ויציאה מהמצב בו הוא נמצא.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה